۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۶۶۰۶۴۳
گزارشی از فعالیت متفاوت گروه تبلیغی بقیه الله؛

شادی و نشاط در ساحل با چاشنی تبلیغ معارف دینی

شادی و نشاط در ساحل با چاشنی تبلیغ معارف دینی
گروه تبلیغی بقیه الله (عج) از سال ۹۳ به همت جمعی از طلاب جوان و جهادی مازندران با اخذ مجوز از دفتر تبلیغات اسلامی و با هدف کار تبلیغی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، گروه تبلیغی بقیه الله(عج) از سال 93 به همت جمعی از طلاب جوان و جهادی مازندران با اخذ مجوز از دفتر تبلیغات اسلامی و با هدف کار تبلیغی آغاز به کار کرد، حال این گروه جهادی پس از پنج سال فعالیت تبلیغی متفاوت به ویژه در پر ازدحام ترین نقاط توریستی مازندران به دستاوردهای ارزشمندی در تبلیغ نوین دین با بهره گیری از ابزارهای روز و کارآمد دست یافته است.

گزارش ساحل//

حجت الاسلام مرتضی پور علی، مسؤول گروه تبلیغی بقیه الله(عج) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، با اشاره به این که این گروه در سال 93 با شش نفر طلبه جوان شکل گرفته است، گفت: در حال حاضر حدود 40 نفر که عمدتاً از طلاب جوان حوزه علمیه هستند به کار تبلیغی مشغول هستیم.

تبلیغ متفاوت و متناسب با ذائقه جامعه

وی با بیان این که مهم ترین هدف ما در ابتدای آغاز به کار این گروه انجام یک کار متفاوت و نو در حوزه تبلیغ دین بود، افزود: تلاش کردیم به سمت اجرای برنامه های معمول در عرصه تبلیغ که برخی تنها برای رفع تکلیف است، نرویم.

حجت الاسلام پورعلی با اشاره به این که فعالیت های فرهنگی و تبلیغی که از گذشته تا به امروز با بهره گیری از مسجد و منبر انجام می شود خوب است، اما ما به دنبال طرح های جدید، متفاوت و مناسب با ذائقه جامعه بودیم و هستیم، ادامه داد: با همفکری سایر طلاب خوشفکر و با استعداد تلاش کردیم برنامه هایی که تاکنون در عرصه تبلیغ مغفول مانده را شناسایی و متناسب با شرایط روز جامعه اجرا کنیم.

وی با بیان این که اگر ما نیز همان کارهای معمول دیگران را در حوزه تبلیغ انجام می دادیم به طور حتم اثرگذار نبود، افزود: به همن دلیل با تلاش طلاب جوان نگاه جدید و تازه ای را در عرصه تبلیغ دین وارد کردیم که خوشبختانه مورد استقبال مردم نیز واقع شد.

حجت الاسلام پورعلی در ادامه سخنان خود به برخی موانع پیش روی فعالیت این گروه تبلیغی اشاره کرد و با بیان این که خوشبختانه در سال های اخیر با ایجاد رشته های جدید شاهد نگاه جدیدی در فعالیت های حوزه علمیه هستیم، گفت: به دلیل نوع نگاه ما در فعالیت های تبلیغی نیازمند حمایت بیشتری از سوی بخش های مختلف به ویژه حوزویان است.

وی با بیان این که کاری که این مجموعه انجام می دهد بسیار حساس است و ممکن است مورد قبول برخی ها نباشد، بیان داشت: اگر چه تعریف، تشویق و کمک هایی نیز تاکنون از این گروه تبلیغی صورت گرفته اما کار مجموعه ما کمی حساسیت آن بالا است.

مسؤول گروه تبلیغی بقیه الله(عج) ادامه داد: برخی حد و مرزها هنوز در حوزه مشخص نیست و چون محور برنامه های تبلیغی ما به شادی و نشاط باز می گردد در این بخش با برخی مشکلات و نگاه های خاص مواجه هستیم.

گزارش ساحل//

سواحل، عرصه جدید تبلیغی

وی، سواحل را یک عرصه تبلیغی جدید معرفی کرد و با بیان این که در این چهل سال کسی به سراغ سواحل نیامده است، افزود: برخی ها ایراد و خورده می گیرند که این کار در شأن شما نیست به همین دلیل در این خصوص نگاه های متفاوتی وجود دارد.

حجت الاسلام پورعلی در ادامه سخنان از نگاه متفاوت مردم نسبت به تبلیغ طلاب در سواحل اشاره کرد و گفت: وقتی در سواحل ورود پیدا می کنیم خود مردم می گویند مگر می شود شما در مباحث شادی هم حرف داشته باشید؟ چون طلاب در این سال ها به صورت مستقیم در بحث شادی و نشاط ورود پیدا نکردند به همین دلیل برای مردم قابل هضم نیست.

روحانیت مخالف شادی حلال نیست

مسؤول گروه تبلیغی بقیه الله(عج) با بیان این که مردم طلاب و روحانیان را مخالف شادی و نشاط می دانند و متأسفانه این گونه برای مردم تبیین شده است، افزود: در حالی که ما مخالف با شادی حرام هستیم نه شادی حلال، اما مردم کلی نگاه می کنند و این گونه نگاه ها کار تبلیغی در سواحل را برای طلاب بسیار سخت کرده است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که وضعیت اقتصادی و مشکلات ناشی از کرونا موجب گلایه مردم از دولت شده است، گفت: متأسفانه مساجد و محافل مذهبی ما غیر از محرم که خود یک معجزه الهی است کم رونق شده و در چنین شرایطی طلاب جوان با حضور در سواحل دریا با مردم ساعت ها به گفت و گو می نشینند تا با آنها صحبت کنند و این وظیفه سنگینی است.

حجت الاسلام پورعلی با بیان این که طلاب همه مشکلات و طعنه ها را با جان و دل می خرند و بدون هیچ چشم داشتی با مرم صحبت می کنند و پای درد دل آنها می نشینند، افزود: همه این تلاش ها علیرغم همه سختی ها و مشکلات موجود تاکنون موفقیت آمیز بوده است.

گزارش ساحل//

نهادهای فرهنگی تبلیغ هیچ برنامه ای برای ساحل ندارند

وی در ادامه سخنان خود با تأکید براین که متأسفانه نهادهای تبلیغی و فرهنگی به معنای واقعی هیچ برنامه ای برای ساحل ندارد، خاطرنشان کرد: جای تبلیغ دین تنها در مسجد نیست، سواحل تنها جایی است که از هر قشر، سن و فرهنگ و آدابی در آن حضور دارند و نباید به راحتی نادیده گرفته شود.

مسؤول گروه تبلیغی بقیه الله(عج) با بیان این که متأسفانه نهادهای تبلیغی ورود در این بخش را جزء اولویت های چهارم و پنجم خود می دانند، بیان داشت: علیرغم پیگیری ها و درخواست هایی که داشتیم اما متأسفانه اقدام ملموس و اثرگذاری از سوی نهادهای تبلیغی و فرهنگی در ورود به مسأله تبلیغ سواحل صورت نگرفت.

حجت الاسلام پورعلی در ادامه سخنان خود از حمایت های مجموعه سپاه، امام جمعه بابل امام جمعه بابلسر و همچنین تبلیغات اسلامی استان تشکر کرد و افزود: اما این حمایت ها آن طور نیست که ما انتظار داریم در بابلسر ده پارکینگ داریم که در هر پارکینگ هزاران مسافر در تعطیلات حضور دارند و به همین صورت در کل استان نیز 20 نقطه پر تردد ساحل و در شمال کشور نیز 60 نقطه پر تردد وجود دارد که یک جمعیت بسیار زیادی در ایام تعطیلات در این اماکن حضور پیدا می کنند.

وی با بیان این که حمایت از گروه های تبلیغی به ویژه گروه تبلیغی بقیه الله اثربخش خواهد بود، تصریح کرد: متأسفانه مسؤولان فرهنگی و تبلیغی استان تنها یک هفته مانده به تابستان تماس می گیرند و پس از دریافت عکس و گزارش همه چیز را رها می کنند.

مسؤول گروه تبلیغی بقیه الله(عج)، سواحل را ظرفیت بالایی برای تبلیغ معرفی کرد و با بیان این که از عید نوروز تا مهر ماه سواحل استان های شمالی آماده پذیرش مسافر است، ادامه داد: حتی پس از ایام مهر نیز چهار استان جنوبی ما دریای آنها فعال می شود و همه این اماکن ظرفیت تبلیغی بسیار بالایی هستند که متأسفانه مورد بی توجهی قرار می گیرند.

حجت الاسلام پورعلی ادامه افزود: این یک ظرفیت عظیمی است که با حضور طلاب متخصص می توان در جهت تبلیغ دین از آن بهره گرفت.

وی با اشاره به تقارن ماه محرم با فصل تابستان و همزمانی حضور گسترده مسافران و گردشگران در مناطق توریستی استان گفت: طلاب و روحانیان وظیفه دارند در مناطق گردشگرپذیر حضور پیدا کنند و به تبلیغ دین بپردازند که متأسفانه نهادهای تبلیغی هیچ اهمیتی برای این موضوع قائل نیستند.

گزارش ساحل//

ارتباط چهره به چهره طلاب در فضای صمیمی با مردم

مسؤول گروه تبلیغی بقیه الله(عج) در ادامه سخنان خود به محور فعالیت این گروه در سواحل اشاره کرد و با بیان این که تبلیغ چهره به چهره نخستین بخش فعالیت این گروه تبلیغی است، افزود: روزانه ده ها مورد مشاوره، گفت و گو و پاسخگویی به سؤالات مختلفی نظیر ازدواج، طلاق، سبک زندگی و اعتیاد در یک فضای صمیمی از سوی طلاب در ساحل انجام می شود.

حجت الاسلام پورعلی، از دیگر برنامه های این گروه در سواحل را اجرای مسابقه، جنگ شادی، نمایش و طنز متناسب با فضای ساحل دانست و خاطرنشان کرد: یک مسافر برای شادی و نشاط به سواحل دریا آمده و ما نیز یک سری برنامه های شاد متناسب با نیاز صحیح افراد طراحی و اجرا می کنیم تا از این طریق به نیازهای مردم پاسخ داده شود.

وی با بیان این که ما به عنوان مبلغ دین باید برای بحث شادی و نشاط مردم نیز برنامه ارائه کنیم تا در مسیر برنامه های نامناسب گرایش پیدا نکنند، افزود: متأسفانه برای شادی مردم برنامه ریزیی صحیح صورت نگرفته شده است.

گزارش ساحل//

مسؤول گروه تبلیغی بقیه الله، سومین برنامه این گروه را اقامه نماز جماعت در ساحل عنوان کرد و گفت: برپایی نماز جماعت با حضور مردم در ساحل مورد استقبال بسیاری از مردم نیز قرار گرفته است.

حجت الاسلام پورعلی با اشاره به این که برنامه های تبلیغی این گروه به دلیل حضور مسافر در این ایام با حضور پروتکل های بهداشتی و همچنین فاصله گذاری اجتماعی برگزار می شود، ادامه داد: این برنامه ها تا دهه نخست محرم ادامه خواهد داشت و تلاش کردیم همه برنامه کاملاً منطبق بر دستورالعمل های بهداشتی باشد.

گزارش ساحل//

استقبال مناسب مردم از حضور تبلیغی طلاب در سواحل

وی در بخش دیگری از سخنان خود نگاه مردم به فعالیت طلاب در سواحل را مثبت ارزیابی کرد و با بیان این که اگر این نگاه مثبت نبود پنج سال فعالیت این گروه تبلیغی ادامه پیدا نمی کرد، افزود: طلاب با شور و اشتیاق مشغول فعالیت تبلیغی هستند چون اعتقاد دارند این تشنگی در مردم وجود دارد.

مسؤول گروه تبلیغی بقیه الله(عج) با بیان این که مردم ممکن است از عملکرد برخی از مسؤلان گلایه داشته باشند اما با دین خدا و اهل بیت(ع) مشکلی ندارند، بیان داشت: اگربه شبهات و مشکلات مردم پاسخ داده شود گلایه ها بر طرف خواهد شد.

حجت الاسلام  پورعلی با بیان این که مردم با دین خدا هیچ مشکلی ندارند، ادامه داد: اگر دین خدا به درستی در جامعه تبلیغ و تبیین شود مردم به راحتی می پذیرند چون آن فطرت آنها پاک است شاید ظواهر برخی از جوانان متفاوت باشد اما با گفت و گو به راحتی مسائل را می پذیرند.

گزارش ساحل//

وی با اشاره به این که در حال حاضر ظرفیت بسیار خوبی در این گروه تبلیغی برای گسترش برنامه ها و فعالیت هایش وجود دارد، گفت: این مدل و گفتمان کار تبلیغی باید تکثیر شود، طلاب خوش فکر جوان بسیاری در مازندران داریم که به طور قطع با یک دوره آموزشی می توان از توان و ظرفیت آنها در جهت گسترش چنین برنامه هایی در مناطق گردشگری استان بهره گرفت و ما این آمادگی را داریم تا تجربیات خودمان را در اختیار سایر گروه ها و مبلغان علاقه مند قرار دهیم.

مسؤول گروه تبلیغی بقیه الله(عج) در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که عدم هدف گذاری مشخص و همچنین به روز نبودن تبلیغ متناسب با ذائقه مخاطب از جمله مهم ترین مشکلات تبلیغ امروز است، خاطرنشان کرد: متأسفانه فعالان تبلیغی ما با ادبیات جوانان آشنا نیستند و چون آشنا نیستند ذائقه آنها را نمی دانند و نمی توانند مدل تبلیغی مناسبی را برای جوان امروزی به کار گیرند.

وی بر ضرورت کم کردن برخی فاصله ها در جامعه تبلیغی تأکید کرد و گفت: نتوانستیم ذائقه ها را خوب بشناسیم و بر مبنای آن برنامه نویسی کنیم به نظرم باید متناسب با نیاز مخاطب برنامه ریزی کنیم و در این مسیر می توان از رویکردهای سنتی تبلیغی درقالب های جدید و نو بهره گرفت./950/ت301/ب1

ارسال نظرات