۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۶۶۰۶۴۵
حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد مطرح کرد؛

آثار سوءخودپسندی در انسان و جامعه

آثار سوءخودپسندی در انسان و جامعه
امام جمعه اهواز با اشاره به اینکه یکی از دلایل امر و نهی خداوندی ریشه کنی عُجب از انسان است، گفت: اطاعت از اوامر الهی مانعی در برابر خودپسندی یا عُجب است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدنبی موسوی فرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان، شب گذشه در سلسله جلسات اخلاق پخش شده از صدا و سیمای استان، با اشاره به تبعات اخروی غیبت اظهار داشت: کسب علم و معرفت در بندگی و اطاعت خداوند حاصل می‌شود، خوبی‌ها در نهان انسان گذاشته شده با این حال شاهد امر به معروف و نهی از منکر از سوی خداوند هستیم.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به اینکه غده سرطانی و ام الفساد بر باد دهنده شش هزار سال عبادت همانا عُجب، غرور و تکبر است، عنوان داشت: تکبر دو طرفه است که در آن انسان متکبر نسبت به فرد یا جامعه تکبر خواهد داشت، اما در عُجب، انسان تنها عبادات خود را بزرگ می‌بیند.

امام جمعه اهواز با اشاره به اینکه یکی از دلایل امر و نهی خداوندی ریشه کنی عُجب از انسان است، خاطرنشان کرد: اطاعت از اوامر الهی مانعی در برابر خودپسندی یا عُجب است، تشخیص عُجب سخت‌تر از تکبر می‌باشد؛ زیرا به بیماری بسیار سخت خودپسندی منجر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد ادامه داد: رضایت از عبادت و کافی دانستن آن، عدم تضرع و شکسته دلی در مناجات شبانه و خلوت‌ها سبب می‌شود که به عُجب و خودپسندی گرفتار شویم.

وی با اشاره به روایت «اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ عَلِمَ اَنَّ الذَّنـْبَ خَیْرٌ لِلْمُؤْمِنِ مِنَ الْعُجْبِ، لَوْلا ذلِکَ مَاابْتَلَى اللّه ُ مُؤْمِنا بِذَنْبٍ اَبَدا» از امام صادق (ع) بیان داشت: گاهی خداوند از باب توحید افعالی، زمینه گناه را فراهم می‌سازد تا آثار سوء خودپسندی در انسان از بین برود. کسی که دچار عُجب شود به هلاکت می‌رسد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به اینکه عُجب سبب اختلاف در خانواده و جامعه می‌شود، تصریح کرد: عُجب سبب بخل در وجود انسان، بدعت در دین، تجاوز به حقوق دیگران، سرگردانی، غفلت از خداوند متعال، گمراهی، فخرفروشی و خسران و حبط عمل می‌شود./۹۴۵۶/پ210/ب1
ارسال نظرات