۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۶۶۰۶۴۶
استاد حوزه علمیه اهواز:

اجتهاد در نظر امامیه وسیله کشف حکم از شریعت است

اجتهاد در نظر امامیه وسیله کشف حکم از شریعت است
حجت الاسلام والمسلمین حاجتی با بیان اینکه اجتهاد در دستگاه فکری اهل سنت برای حکم سازی است، گفت: اجتهاد در نظر امامیه وسیله کشف حکم از شریعت و نه برای حکم سازی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین میراحمدرضاحاجتی، استاد سطح عالی حوزه علمیه اهواز، شب گذشته در سلسله مباحث یار، با بیان اینکه اجتهاد در دستگاه فکری اهل سنت برای حکم سازی است، عنوان داشت: از دید اهل سنت، مجتهد باید حکم را بسازد نه اینکه کشف کند و معتقد هستند که کتاب و سنت، احکام را بیان نکرده است.

استاد حوزه علمیه اهواز با بیان اینکه استنباط از دید علمای اهل سنت، تشریع و جعل حکم است، خاطرنشان کرد: شریعت اسلام در بینش امامیه، جامع و شامل است که همه احکام و موضوعات در آن بیان شده و اجتهاد تنها وسیله کشف حکم شرعی می‌باشد نه اینکه وسیله ایجاد حکم شرعی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حاجتی تصریح کرد: در اجتهاد امامیه، مجتهد واقعی مدعی جعل و تشریع حکم نیست بلکه می‌گوید در پی کشف حکم از منابعی (کتاب، سنت، اجماع، عقل) است که شارع در اختیارمان قرار داده است.

وی ادامه داد: در اجتهاد امامیه همه وقایع و رویداد‌هایی که در محدوده زندگی انسان روی می‌دهند و بصورت مستقیم یا غیرمستقیم با افعال مکلف ارتباط دارند، دارای حکم خاص در شریعت هستند و در این میان مجتهد با تلاش خود کاشف حکم است.

استاد حوزه علمیه اهواز با بیان اینکه از دید امامیه، شریعت اسلامی متکفل پاسخگویی به همه نیاز‌های بشری است، اضافه کرد: شریعت اسلامی، نظام ساز است و مجتهد واقعی نمی‌تواند بگوید در هیچ بُعدی، حکمی وجود ندارد، مشخصه‌های اجتهاد اصیل در نزد شیعه آن است که شریعت اسلامی را جامع می‌داند.

وی با اشاره به اینکه اجتهاد در نظر امامیه وسیله کشف حکم از شریعت است، اظهار داشت: اجتهاد یک وسیله استنباط حکم است، اهل سنت می‌گویند که در شریعت اسلام همه احکام نیامده و چنین سخنی در حقیقت نقص در شریعت است؛ از این رو به سوی راه‌هایی می‌روند از جمله اینکه عقل را برای تشریع احکام واجد صلاحیت می‌دانند و به اجتهاد تحریف شده یا اجتهاد به رأی روی آوردند.

حجت الاسلام والمسلمین حاجتی تأکید کرد: ریشه انحراف اهل تسنن در اجتهاد به باور کلامی اشتباهی باز می‌گردد که رسول و خداوند همه چیز را بیان نکردند حال آنکه در غدیر بسیاری از مسائل مبرهن شد؛ چرا که استمرار جریان نبوت در قالب امامت ظاهر می‌شود./۹۴۵۶/پ210/ب1
ارسال نظرات