۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۶۶۰۶۴۷
حجت الاسلام بیاتی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

پاسخی بر نسخ حکم حجاب از سوی سید کمال حیدری

پاسخی بر نسخ حکم حجاب از سوی سید کمال حیدری
رییس مؤسسه عفاف و حجاب طهورا در نقد اظهارات سیدکمال حیدری گفت: اگر احکام با تغییر شرایط و زمان قابل تغییر باشند می‌توان با این روش همه احکام اسلام را نسخ کرد.

حجت‌الاسلام مهدی بیاتی، رییس مؤسسه عفاف و حجاب طهورا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به اظهارات عجیب سید کمال حیدری گفت: زمانی که قرآن کریم در آیه «الرجال قوامون علی النساء» بر کلمه الرجال تأکید دارد، وارد ساختن ایراد به این قاعدهٔ الهی از طرف یک مجتهد دینی معنایی ندارد.

وی تحقق قوامیت مرد در خانواده را امری ضروری دانست و ادامه داد: قوامیت امری است که خداوند از مردان خواسته است. به‌طور طبیعی برای تحقق این خواسته ویژگی‌هایی در مرد قرار داده شده است و تاکنون نیز هیچ عالم شیعه و یا اهل سنتی منکر این قضیه نبوده است.

مسؤول مؤسسه طهورا در ادامه عنوان کرد: سیدکمال حیدری می‌گوید که محیط و موضوع باید با هم دیگر تناسب داشته باشند و از این جهت است که ۹۰ درصد احکام زنان اسلام منوط به شرایط صدر اسلام بوده است و به‌همین دلیل احکام باید به‌اقتضای شرایط تغییر کنند. به‌اعتقاد او اصل بر این است که احکام با تغییر شرایط و زمان تغییر کرده‌ و تغییر خواهند کرد‌. در پاسخ به این سخنان باید گفت که اگر بخواهیم اینگونه استدلال کنیم، می‌توان با این روش همه احکام اسلام را نسخ کرد و حتی نماز صبح را نیز به‌ بهانه دیر خوابیدن مردم، بیدار نبودن در زمان نماز صبح، تغییر سبک زندگی‌ها و شرایط زمانی و مکانی کنار بگذاریم.

وی به توضیح دلایل نسخ شدن تعدادی از احکام صدر اسلام پرداخت و تصریح کرد: نسخ شدن برخی از احکام صدر اسلام دلیل بر این نمی‌شود که ما بتوانیم احکام دیگر را نیز با توجیه عقلی حذف کنیم و یا در صدد تغییر برآییم، چراکه احکام نسخ شده در زمان پیامبر(ص)، محدود و منصوص بوده و از جانب خداوند و به‌ وسیله وحی نسخ شده‌‌اند.

مسؤول میز عفاف صدا و سیمای جمهوری اسلامی نگاه آقای حیدری را مورد نقد قرارداد و تبیین کرد: اینکه بگوییم حضرت زهرا(س) فقط در شرایط صدر اسلام می‌تواند الگوی زنان باشد، عجیب است، اما عجیب‌تر آن است که سخنرانی حضرت زینب در مجلس یزید را دلیل بر الگو نبودن حضرت زهرا(س) برشماریم. سید کمال حیدری حدیث حضرت زهرا(س) درباره استحباب عدم ظاهر شدن زنان در برابر انظار عمومی را نقل می‌کند و بعد نیز ماجرای سخنرانی حضرت زینب(س) در کاخ یزید را شاهدی بر عدم امکان الگوگیری از حضرت فاطمه(س) در شرایط مختلف می‌داند، در حالی که همه اهل فن می‌دانند شرایط حضرت در شام، یک شرایط ویژه و استثنایی بوده است.

وی در پایان اظهار داشت: رفتن زنان به دانشگاه لزوما دلیل بر افزایش سطح تعقل آن‌ها نیست، همانطور که در مردان اینگونه نبوده است. آقای حیدری به‌گونه‌ای استدلال می‌کنند که رفتن زنان به دانشگاه همان و افزایش سطح تعقل و بی‌نیازی‌ آنها از احکام همان. اگر بنا بود که با تحصیلات دانشگاهی لزوما عقل ما افزایش یابد، امروز شاهد ضعف در اعتقادات، آمار بالای طلاق و ده‌ها مشکل دیگر در میان جامعه دانشگاهی کشور نبودیم.

متن کامل این گفت‌وگو به‌زودی تقدیم مخاطبین محترم سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا می‌شود./ت302/ف

مهدی براتی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
انتقاد..
4
1
ناشناس
United States of America
۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
برادر حاج آقا چرا حرف ایشان را دقیق بیان نمی فرمایید. ایشان یک تئوری در اینجا دارند و آن وحدت مفهوم و تعدد مصادیق است. بنابراین نظریه حجاب یک مفهوم است که در شرایط متفاوت عصری ، مصری و فرهنگی مصادیق گوناگونی می تواند به خود بگیرد چنان که از زمان حضرت صدیقه طاهره تا حضرت عقیله بنی هاشم زینب کبری که 50 سال فاصله بود این مصادیق متفاوت شد در عین این که مفهوم حجاب که همان عفاف و حفظ حریم باشد رعایت شد. بنابراین حرف این سید این نیست که حضرت زهرا دیگر الگوی ما نیست بلکه می فرماید حجاب ایشان به عنوان مصداقی از یک مفهوم به نام حجاب نمی تواند الگوی ما باشد چنانچه آن مصداق الگویی برای جناب زینب کبری نبود بکله مفهوم اصلی حجاب باید الگو باشد و آن مفهوم دیگر ارتباطی با تغییرات فرهنگی و زمانی ندارد. با تشکر
23
12
فائزه
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
قرآن اولوالاباب رو هم از میان زنان میدونه و هم از میان مردان بعد امثال این حاج آقا با تمسک به چندتا روایت جعلی زن رو ناقص العقل میدونند
14
4
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
قرار نیست با دیر خوابیدن نماز صبح را لغو کنیم. میتونیم با زود خوابیدن، نماز صبح رو ضمانت کنیم.
توجه به شرایط زمان و مکان میتونه جلوی حرکات تعصب‌آمیز رو بگیره.
مثلا من خودم به حجاب زمان قاجار -بخاطرغیرت و فطرت خودم- اعتقاد دارم ولی در این زمانه عمل کردن به این اعتقاد جز رسوا شدن نتیجه‌ای نداره مگر هنگامی که فرهنگ رو همونجور کنیم .
13
3
عقیل
Sweden
۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۳
بسم الله
در نوشته شما و طرح مشکل علیه سید کمال حیدری را خواندیم.
شما زود و بدون تدبر حرف ایشان را درک نکرده و شبه بر شبه و صدور حکم علیه ناگفته های ایشان.

فاطمه زهرا علیها السلام الگوی وآلای خداوند منان برای اهل زمین و زمان مرد و زن و پدر و مادرها ما و خواهران.
شکی در آن نیست و نه بوده و نیست نه از عوام و نه از خواص.
چه برسد از عالم و فقیهی چون آیت الله کمال حیدری.

ایشان گفتند که روش برخورد حضزت فاطمه و گفتار ایشان پشت حجاب امری است مخصوص به ایشان و تابع زمان و مکان و موقعیت شخصی ایشان.
و دلیل بر آن حضرت زینب در زمان فیما بعد حوادث کربلا با مردم کوفه و شام بدون حجاب گفتگوا کرد.
درست است که به اسارت برده می شود اما ایشان خطبه و صدا را و گفتارش را در جمع الناس بود.

چون در بعضی روایت اسناد شده که باید زن تغییر صدا بدهد پشت در خانه و هیچ کس ان را نبیند و نشنود و همچون زهرا.
آیا زن شما حاج آقا امروزه از خانه بیرون می آید و سوار ماشین سواری تاکسی می شود و با شوفر تاکسی حرف می زند.
یا خیر خانه نشین عابد و زاهد است.

نماز را نه تو و نه غیر تو توان تغیر آن را دارند.
اما روش ادای آن را بین نماز درست و شکسته امری است الهی.
پس تابع شرایط و زمان و مکان است.
و هیچ ربطی به ناسخ و منسوخ ندارد.

آیا می توانید برای این بنده حقیر شرح کنید چطور نماز ظهر عاشورا را امام حسین علیه السلام
چهار یا دو رکعت خواند‌ یا نماز خوف .
و یا نماز اصلا" در لحظات در گیری در جنگ واجب است یا ساقط یا مستحب است نماز خوندن.
در هلاک بودن اشخاص آیا باید نماز را بجا آورد یا نه.

من نمی خواهم خدای ناکرده شما را در روزی ببینم که حق این مرد را پایمال کردید و نرفتید و از او تحقق و تدقیق کنید که حرف درست یا نا درست.

اگر برای شما آشکارا نیست صدق قول این آقا. دلیل بر نادرستی آن هست یا نیست یا شما درک مطلب را نکرده و باید صبر و بردباری را بخرج دهید تا خداوند ما و شما را به را خیر خواهی وصل کند.

من یک شنونده و بیننده درس ایشان هستم و اظهار می دارم که ایشان یک عالم و فقیه معتبر و خیرخواهند.
و اشاره می کنم که صدق ایشان از صدق آقایان بیشتر بوده و شما را و ما را به نکتهای می خواهد برساند که توان این بنده بر شرح آن نیستم و

نسأل الله ان يرفع هذه الغمه عن هذه الأمه بحق محمد وال محمد وعجل فرجهم اجمعين.

امامان ما همه مظلوم بودن چون امیر المتقین علی علیه السلام و جمعی زیاد در زمانشان حرفهای امامان را در وهله اول درک نکرده و بعدها به
19
5
نرگس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
انقدر نادونید که نمبتونیددرک کنید این مسئله ساده رو که علت افزایش طلایق به خاطر موفق بودن ازدواج های قدیم نیست!؟؟؟ نمیفهمید گذشته زنها کمتر از طرف خانواده بعد طلاق پذیرفته میشدن و خانواده با بیرحمی دخترش رو تو بدبختی رها میکرد. یا اینکه زنها از ناچاری و ناتوانی و وابستگی مالی تو بدترین شرایط نمیتونستم جدا بشن!؟ و اینکه نگاه مردم قدیمی به طلاق خیلی وحشتناک بود همه اینها باعث کمتر بودن آمار طلاق در گذشته اس ...در عین حال در زمان حال زنها به تمهایی میتونن سرپرست خودشون یا فرزندانشون باشن و نیازمندی اونها به مردان کمتر شده.یا سواد نداری یا از روی بدجنسی و پستی حرف میزنی
16
7
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲
سلام حجاب در قرآن. به صراحت آمده هر کس آن را رد کند یا نادانه یا مغرض
7
19
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۶
امثال من و شما چکاره ایم نظر بدیم
ففهای واجد شرایط و مراجع حقیفی باید نظر بدهند
حیدری کیلو چند!!!!!!! همه مراجع حجاب را واجب میدانند حالا یک شخصی میخواهد با عوام فریبی مردم جاهل خصوصا زنهای بی حجاب را به خود حلب کنند این که نشد مجتهد.
6
13
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
سلام در آیه حجاب فرمودن که این بهتر است برشما آیه امری نیست
9
7
احمد
|
۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
وقتی خداوند بهترین رو به شما عرضه میکنه شما بدترین رو انتخاب میکنید یا بهترین رو؟
خدیجه سعیدنیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۳
[۶/۳،‏ ۰۶:۳۳] خدیجه‌سعیدنیا: یه مورد استثناء
در کل تاریخ بشریت
کنار رفتن حجاب برخی از زنان غیرمعصوم بوده در واقعه کربلا
که امام بیمار همراهشان _در آن شرایط هم، -که حقوق زیادی از اسراء پایمال شده بود_از محبان درخواست پارچه می‌کنند و کم شدن پوشش محارم اندوهشان است


این استثناء در کل تاریخ اسلام را، این آقا
برای مدل پوشش معرفی میکنند.

قبل و بعد آن واقعه
۲۵۰ سال سنت و تا الان علمای زن و مرد
در شرایط معمول و حتی دشوار
محجبه بودن حضرات و امتناع از اختلاط، ملاک است یا
ساعاتی از ناگوارترین واقعه تاریخ که همواره همراه حزن از آن یاد می‌شود.؟

حدود حجاب (نه فرم و رنگ آن) و برتری عدم اختلاط غیرضرور، معلوم است و محدود به به چند مورد نیست بلکه روش حضرات بوده حتی زمانیکه در جاهای غیر عرب.نشین بوده‌اند.

وقتی استدلال می‌کنند که در مواردی احکام ناسخ داریم و مواردی که عمرش ۲۰ سال بوده
باید در ۲۵۰ سال هم موردی را بیان کنند که از آن تاریخ به بعد
حدود پوشش تغییر کرده در شرایط معمول زندگی و سند ارائه دهند از زمان و مکان تغییر حکم.

ولی عکس ادعای این روحانی را در کتب و سیره می‌بینیم و حدود مشترک حجاب در اسلام همواره در مورد صورت و دستها یکسان بوده.
[۶/۳،‏ ۰۶:۳۵] خدیجه‌سعیدنیا: حکم حجاب
کی و کجا
توسط معصوم منسوخ اعلام شده؟

یا در کدام اجماع علماء تا امروز؟
4
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
احکامی مثل نماز .روزه.خمس.حج غیر قابل تغییر زیرا این احکام خصوصی وشخصی تر میباشد اما احکامی مثل حد ویا حجاب که عمومی تر میباشد بر اساس شرایط زمانه قابل تغییر است
1
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
یک آیت‌الله واقعاً باید بداند که حجاب آیه و نص صریح قرآن است !
ایشان باید بداند انکار آیه صریح قرآن برابر با مرتد شدن است !
ایشان بعنوان یک مدعی اجتهاد باید بخوبی بدانند که حضرت زهرا س در قضیه غصب فدک و سخنرانی در مسجد بر علیه غاصبان فدک و دفاع از حق خود و نیز در قضیه تهاجم به منزل مولا علی ع و مقابله با مهاجمین و حتی دفاع از مولا علی ع تا مرز شهادت بعنوان اولین شهیده راه ولایت چگونه چون کوهی استوار ایستادند و سیره حضرت زینب س دقیقا همان سیره و روش مادر شهیده اش در دفاع از حق و مقابله با نامردمان زمان خود بوده و اینگونه مواضع یا حکایت از بی خبری و یا حاکی از سفسطه گری برای بیان وارونه واقعیتهای دین مبین و آیات قرآن کریم و سیره اهل البیت ع است !
5
6
میلانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
........... انتقاد از کمال حیدری
1
3
میلانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
وقتی درخانه حضرت علی ع زده شد،فاطمه زهراس رفتن جلو جماعت ، در کنج خانه پنهان نشده بودند،ایستدگی کردند وبطرز فجیع اسیب دیدن،دفاع از ولایت،مگر خلیفه اول ودوم نیامدن عیادت حضرت زهرا وایشون حدیث پیامبر را فرمودن ،مگر مخفی بودن قبر ایشان بخاطر دفاع از ولایت حتی بعد از مرگ ک انسان تکلیفی ندارد ،نشان دادن عمق فاجعه ویاداوری مردم تمام اعصار برای مهم بودن ولایت نیست،مگر حضرت زهرا بعد غصب ولایت هرشب با حسنین بدر خانه انصار و مهاجر نمیرفت،،عقیله بنی هاشم لفب حضرت زینب س ،کلاسهای درس ایشان ،شما میفرمایید زن انزمان چیزی نمی دانست،پس عقیله را هم کتمان کنید،وقتی حضرت در کوفه وشام سخنرانی کردن صلابت وفصاحت کلام ایشان بوده ک گفتن انگار صدای علی ع است،نه اینکه صدای علی بوده،،وقتی ب مدینه برگشتن اول حرف زینب این بود ،مارا ب مجلس نامحرمان بردن،،درست در یک راستا عمل کردن،مادر ودختر،،بعد زمان شاه گفتید دخترانتان را نگذارید باسواد بشوند ،بعد انقلاب دختران بیسواد ددیدن دختران روحانیت روشنفکر دکتر هستن،چه ضربه ای زدید،حالا میبینید اوضاع خرابه انکار قران وعترت میکنید ،ای نادان ای اشعری زمانه از رنگ عمامه ات بترس،خدایا عجل علی ظهور مهدی منتظر،منافقین از کفار بدتر هستن،برسد زمان نابودی کسانی ک بدعت میاورن ودین خدارا عوض میکنن بدست مهدی فاطمه زهرا س،
4
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۱
چرا که نه
همه چیز با زمان جلو میره
0
0
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
حاج آقا پاسخ شما خیلی ضعیف هست، لطفا با تدیر بیشتری پاسخ دهید.
حرفتان درست است ولی انتظار پاسخ جامع و مانع از شما هستیم.
1
0