۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۶۶۰۷۰۷
حجت الاسلام قمی:

تأخیر در اعلام نهایی شیوه‌نامه‌، آفت بود

تأخیر در اعلام نهایی شیوه‌نامه‌، آفت بود
رییس سازمان تبلیغات گفت: برای نهایی‌شدن شیوه‌نامه‌های عزاداری محاسبات زیادی با کارشناسان مختلف صورت ‌گرفت؛ البته تأخیر در اعلام نهایی یک آفت بود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی صبح امروز با حضور در برنامه "چاپ اول" درباره عزاداری ماه محرم گفت: ما درحال حاضر، با شرایط پیچیده‌ای مواجهیم. برای نهایی‌شدن شیوه‌نامه‌ها عزاداری محرم، محاسبات زیادی با کارشناسان مختلف صورت ‌گرفت؛ البته به نظرم تأخیر در اعلام نهایی شیوه‌نامه‌، یک آفت بود و مشکلاتی را برای هیئت‌ها به‌وجود آورد. مجموعه‌هایی که قرار است برای عزاداری اقدام کنند باید زمانی برای تصمیم‌گیری داشته باشند. وی با بیان اینکه  مسئول نهایی کردن شیوه‌نامه، ستاد محترم مقابله با کرونا است، افزود: ما سعی‌کردیم تا تمام محاسبات، نکات و موارد کارشناسی را بیان کنیم و نهایتاً با قدرت به دنبال اجرای آن خواهیم بود.

قمی ادامه داد: تلاشمان این است که شیوه‌نامه را به‌صورت موشن‌گرافیک و اینفوگرافیک در اختیار مردم قرار دهیم. در فضای رسانه‌ای کم‌کاری صورت گرفته است اما به تدریج روشن‌تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه حس تبعیض و احساس دوگانه‌ای در عزاداری محرم وجود دارد، گفت: حسمان این است که برخورد دوگانه برای عزاداری محرم وجود دارد؛ اینکه چرا ممانعتی برای سفرها وجود ندارد و نظارت سختگیرانه در متروها و معابر عمومی به اندازه کافی وجود ندارد. وقتی سفر بزرگ به سواحل شمال کشور آغاز می‌شود و زندگی بسیاری از مردم به خطر می‌افتد این حس وجود ندارد که ممانعتی صورت گیرد. در پارک‌های تهران، ازدحام زیادی در اوقات شب دیده می‌شود. بلیط سینما نیم‌بها می‌شود اما به عزاداری که می‌رسد، نظارت سختگیرانه‌ اعمال می‌شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: کادر محترم وزارت بهداشت اعم از آقای نمکی و آقای حریرچی و دیگران انصافاً دغدغه محرم را دارند. همه نگرانی‌شان هم این است که بدخواهان بخواهند عنوانی را الصاق کنند و تبعاتی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

حجت‌الاسلام قمی با بیان اینکه هیئتی‌ها همواره اهل مراعات‌اند، گفت:آن چیزی که ستاد ملی کرونا فرموده‌اند، اجرا خواهد شد. جای نگرانی نیست. آن که به خداوند ایمان دارد اگر پشت چراغ‌ قرمز هم باشد بیش از بقیه مراعات می‌کند. هیئت‌های مذهبی خودشان را ثابت کرده‌اند، سیل و زلزله و غیره که پیش آمد، اولین نفراتی بودند که خودشان را به صحنه و میدان عمل رساندند.

وی در پاسخ به این سؤال که مسئولیت  نظارت بر اجرای شیوه‌نامه‌ها بر عهده چه نهادی است؟ گفت: عمده افراد در عزاداری امام حسین (ع)، اهل مراعات‌اند اما ستاد ملی کرونا کمیته‌ای را از میان مردم تعیین کرده است تا نظارت داشته باشند اما واقع‌بینانه اگر نگاه کنیم، حجم برنامه‌ها آن‌قدر وسیع است که خود علاقه‌مندان سیدالشهدا(ع) نظارت کافی خواهند داشت. هر وقت کار را به مردم سپردیم، صدمه نخوردیم. برای آن دسته افراد محدود که مراعات نمی‌کنند نیز کمیته‌هایی تشکیل شده تا برخورد لازم صورت گیرد اما بیش از آن، بر فرهیختگی مردم متدین می‌توانیم حساب بیشتری کنیم.

حجت‌الاسلام قمی درباره پویش‌ها و سامانه‌های خدماتی ویژه محرم نیز گفت: سامانه‌ای معین شده تا منبری‌ها و مداحان مطرح و غیرمطرح در آن عضویت بایند تا افراد داوطلب که می‌خواهند در خانه‌‌هایشان مراسم عزاداری برپا شود، در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند و از مداحان و وعاظ بهره‌مند می‌شوند. امسال یک فرصتی به‌وجود آمده تا در منازل، روضه سیدالشهدا(ع) برپا شود.

وی با اشاره به فضای شهر در ماه محرم گفت: پروژه محرم، پروژه بزرگی است. به پهنای این کشور و در کوچه و خیابان‌هایش باید اقامه عزا شود. ما به قدر کافی فضاسازی صوتی و بصری خواهیم داشت. برخی‌ از اقدامات به نهادهای دولتی ما برمی‌گردد. مثلاً حوزه هنری سازمان تبلیغات ارتباط و تعامل خوبی با سازمان فرهنگی هنری شهرداری خواهد داشت، اما باز هم فضاسازی شهر به دست خود مردم است. وقتی 30، 40 میلیون ساختمان مدنظر قرار می‌گیرد، فقط بضاعت سازمان تبلیغات نیست اما بالأخره نهادها و بانیان مردمی به حد کفایت پرچم و وسایل در اختیار مردم قرار می‌دهند./د102/ف

منبع: تسنیم
ارسال نظرات