۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۷۹۱
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

ادای حق الناس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجالس عزاداری

ادای حق الناس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجالس عزاداری
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تاکید کرد: خواهش بنده از رؤسای هیأت ها، مداحان و سخنرانان این است که توجه داشته باشند با کارمان ضربه به امام حسین(ع) و دین نزنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی کارشناس مذهبی و عضو هیأت علمی جامعه المصطفی در آستانه ماه محرم و اقامه عزای سیدالشهدا(ع) گفت‌وگویی دوستانه با جوانان داشته و به سؤالات آنها پاسخ می دهد که  در ادامه تقدیم خوانندگان خبرگزاری رسا می شود.

سؤال ـ می دانیم که دین ما و خداوند به شدت بر سلامتی انسان تأکید دارد به گونه ای که بیان می کند اگر روزه گرفتن باعث آسیب رساندن به بدن فرد شود، نباید بگیرد و حتی روزه آن باطل خواهد بود؛ امروزه نیز درگیر کرونا هستیم و وضعیت عادی نشده و در بسیاری از شهرها وضعیت قرمز است اما عده ای اصرار دارند البته شاید استفاده از واژه اصرار درست نباشد، اما می توان گفت برخی در حال عادی سازی در رابطه با برگزاری ماه محرم وجود دارد و این که از طرف علمای دین و جامعه روحانیت و حوزوی مبنی بر این که مراسمات باید حتما برگزار شود هرچند با رعایت پروتکل های بهداشتی اما مشاهده می شود مدارس تعطیل است، همچنان می بینیم بسیاری از مشاغل مانند موسیقی و هنر تعطیل است؛ شاید قشر جوان نسبت به این عادی سازی نگاه منفی داشته باشد.

پاسخ حجت الاسلام والمسلمین رفیعی: در رابطه با ماه محرم سه موضع در کشور ما گرفته شد؛ نمی گویم حوزویان، مداحان، مردم یا رؤسای هیأت ها، سه موضع گرفته شد موضع اول، موضع تندروی است، کسانی گفتند این حرف ها را رها کنید، جان خودمان را می دهیم و بگذارید کشته شویم، مردم در این راه نیز احساسی می شوند که من کاملا با این موضع مخالف هستم و این موضع خلاف عقلانیت است، خلاف مکتب ابا عبدالله(ع) است، خلاف سیره اهل بیت(ع) است.

شما نگاه کنید خود ائمه(ع) به عنوان مثال امام علی(ع) زمانی که بیمار می شوند، پزشک مسیحی می آورند، نمی گویند برو خجالت بکش من علی هستم، نه این پزشک می آید و معالجه می کند؛ زمانی که حضرت عیسی(ع) بیمار می شود می گوید باید پزشک بیاید بنابراین با کسانی که این حرف را می زنند کاملا مخالف هستم.

چناچه بیان کردید زیارت امام حسین(ع) ارزش دارد اما باید پروتکل ها مراعات شود؛ اگر بخواهید بروید کربلا بگویند دست شما را قطع می کنیم خلوص را نیز متوقف می کنیم آیا می توانید بروید؟ خیر شرعا جایز نیست، چون ضرر رساندن به بدن حرام است یعنی مرتکب یک حرام بشوید برای این که زیارت مستحبی انجام دهید؛ جریان اول جریانی تند، خلاف عقلانیت و تدبیر است و ضربه به دین می زند و دین را در معرض خطر قرار می دهد.

جریان دوم، جریان تفریط است، گفتند مسجد، محراب، منبر، همه چیز تعطیل؛ شما ببینید امروزه تعطیلی محض در کشور ندارید، پاساژها باز است، همین الان بروید به فلکه سالاریه و اطراف قم، بستنی فروشی ها، پاساژها، بستنی فروشی ها همه باز هستند.

یکی از حاضران: این موارد مربوط به معیشت مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی: بستنی خوردن مربوط به معیشت مردم نیست، خیلی کارها انجام می شود؛ اما اینکه بگوییم که همه را تعطیل کنید، درست نیست؛ من یک ماه در فضای مجازی در ماه رمضان سخنرانی کردم آیا مشکلی داشت، آن شخصی که به دنبال تعطیلی کل است دلش برای سلامتی نسوخته است و الا امشب برنامه ای که برای شما گذاشته ام، کرونا هنوز نرفته است و شما با فاصله نشسته اید، ماسک زده اید و جمعیت کمی است و من هم با شما صحبت می کنم این را قبول ندارم که باید کل را تعطیل کرد.

حرکت وسط حرکت اعتدالی است، که رهبر معظم انقلاب بیان کردند برگزاری مراسم عزاداری با رعایت پروتکل ها و توصیه های ستاد ملی مبارزه با کرونا، که اعلام کرده حداکثر دو ساعت، حداقل جمعیت، و برخی برنامه ها مانند غذا دادن ممنوع است. حضرت آیت الله سیستانی نیز اطلاعیه داده و توصیه کرده از فضای مجازی بیشتر استفاده شود و مجالس کنترل و کوچک تر شوند.

بنده در حرم حضرت معصومه(س) سخنرانی می کردم با حضور چند هزار نفر جمعیت، اما دیگر نمی توانیم آن را داشته باشیم؛ خواهش بنده از رؤسای هیأت ها، مداحان، سخنرانان، حوزه های علمیه و بزرگان این است که توجه داشته باشند با کارمان ضربه به امام حسین(ع) و دین نزنیم، به گونه ای نشود که آمار مبتلایان بالا آید و بگویند شما مقصر بودید.

کاملا باید مراعات کرد؛ این حق الناس است، مسؤولیت شرعی دارد؛ یعنی اگر من به عنوان منبری و سخنران آمدم جلسه ای گرفتم که باعث شد پنج نفر کرونا بگیرند من مسؤول جان آنها هستم بنابراین کاملا باید مراعات شود مجالس تقلیل پیدا کند جمعیت ها کم باشد و کنترل های لازم مانند کرونا نیز باشد و این مهم هم بیاید در قالب دهه محرم نه دو ماه.

در زمینه دسته جات و عزاداری ها پروتکل ها باید کاملا رعایت شود و من نیز با فرمایشات شما کاملا موافق هستم اتفاقا شما در هیچ یک از بیانات رهبری و مراجع تقلید پیدا نمی کنید که بدون محابا بیایید وسط؛ ممکن است آقایی در گوشه ای بنشیند و این حرف را بزند اما هم حضرات آیات مکارم و هم سیستانی و دیگر آقایان و علما و هم حضرت آقا بیان کردند خلاف نظر دوستان مجموعه بهداشت عمل کردن سیئه است و خود ایشان نیز در این چند ماه مراسم حضوری برگزار کرده اند؟

ایشان( رهبر معظم انقلاب) جلسه مشهد را تعطیل کردند در حالی که هیچ وقت سخنرانی روز عید تعطیل نمی شد؛ حضرت آقا هر سال پنج شب مراسم داشتند و ما نیز یکی دو شب خدمت ایشان می رویم، روضه را امسال برگزار می کنند اما در حسینه بدون جمعیت و شاید جمعیت بسیار کم البته جزئیات را نمی دانم ولی فقط می دانم برگزار می شود.

در سال جاری که دانشجویان خدمت حضرت آقا رسیدند در فضای مجازی بود، یعنی آنها در جایی و رهبر معظم انقلاب در جای دیگری بودند؛ تا جایی که امکان دارد خواهش من از آقایان مبلغان و مداحان این است که فضای مجازی در اختیار شما است، مثل این جلسه گرچه تعداد ما محدود است اما برنامه ما را مسلما جمعیتی بیش از مسجد مشاهده می کنند و گاهی بیننده برنامه ها شصت هزار نفر بوده است که کل مساجد قم نیز پر شود به این اندازه نخواهد بود./1324/پ202/ف

ارسال نظرات