۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۶۶۰۷۹۳
معرفی کتاب؛

از غروب عاشورای حسینی تا طلوع ظهور حضرت مهدی

از غروب عاشورای حسینی تا طلوع ظهور حضرت مهدی
انتشارات کتاب جمکران، کتاب «از غروب عاشورای حسینی (ع) تا طلوع ظهور مهدی (عج)» را در در قطع رقعی و ۱۴۴ صفحه به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت نزدیک شدن ماه محرم ماه عزای اهل بیت(ع) کتابی در زمینه محرم خدمت دوست داران کتاب معرفی می شود.

در سال چهل و نهم هجری، وقتی امام حسن مجتبی علیه السلام به شهادت رسید، خوابِ پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم، تعبیری کامل یافت. کرسی خلافت الهی، بازیچه دستِ خفّاشانی شده بود که مانعِ نورافشانی اخترانِ امامت بودند. آری! وقتی نور بیاید، ظلمت نخواهد ماند.

از غدیر خم مدّتی نگذشته بود که چشم ها بسته شد و آینه ها غبار گرفتند. علی علیه السلام که مولودِ کعبه و امام بر حق بود، رها گردید و ایمان های ظاهری با اندکی سیم و زر فروخته شد و اطرافِ سیاه دِلان شلوغ شد! منبرِ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تبدیل به تختِ پادشاهی گشت و ارتداد جایگزین ایمان گردید.

همین جا بود که خاشاکِ زیرِ خاکسترِ جاهلیّت، روشن شد و علی علیه السلام و دخت پیامبرعلیها السلام تنها ماندند و انحراف، ریشه دوانید و آنچه نباید، اتّفاق افتاد.

نتیجه این چنین بود که شبِ سیاهِ حاکمیّتِ ظلم و فساد و انحراف، با شفقِ عاشورا آغاز شود و سرخیِ این شفق، خونِ مطهّرِ فرزندانِ رسول خدا صلی الله علیه و آله باشد.

خورشیدِ تاریخ، طلوعی دوباره کرد و روشنایی و نور را بر دلِ مرده جاهلانی که زمینه سازِ حکومتِ امویان بودند، تاباند. چشم ها باز شد، دل ها نورانی گردید، فکرها روشن شد و دستی الهی از نیام، شمشیرِ عدالت گستری و دین محوری را بر کشید تا ریشه تباهی و انحراف  و ظلم را قطع کند و راهِ راست را بنمایانَد. واقعه ای به عظمت و بزرگیِ عاشورا شکل گرفت. اتّفاقی که اگر نمی افتاد، خبری از دین و آئین محمّدی نبود و سیاهی، گستره ظلمتِ خود را تا ابد بر فکر و دل و جانِ بشر حاکم می نمود.

انتشارات جمکران کتاب از غروب عاشورای حسینی(علیه السلام) تا طلوع ظهور مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، نوشته حسین احمدی قمی را منتشر کرده است.

ساختار کتاب

این کتاب دارای پنج فصل و یک قسمت ضمائم است:

فصل اوّل: عنوان فصل نخست این کتاب شجره طیّبه(مهدی‌علیه السلام، فرزندِ حسین علیه السلام)، و عناوین زیر این عنوان عبارت است از: مهدی‌ علیه السلام، از نسلِ سیّدالشّهداءعلیه السلام و مشابهت در فضایل.

فصل دوّم: توصیف نور از زبانِ نور، عنوان آن است وموضوعات: منجی در کلامِ ثاراللَّه‌، و سیّدالشّهداء در کلامِ منتقم‌ در آن بررسی شده است.

فصل سوم: عنوان آن مهدی، منتقم حسین است و نویسنده در آن مطالبی در سوگِ سیّدالشّهداء بیان کرده است.

فصل پنجم: عنوان آخرین فصل این کتاب هم غروب عاشورا، طلوع ظهور است که در ان به مسئله رجعت پرداخته شده است.

ضمائم‌: در این بخش به داستان ها و کرامات حضرت امام حسین علیه السلام پرداخته و زیر عناوین: خاطره‌ای از مرحوم ابوترابی‌رحمه الله‌، سیّدکریم پینه دوز و توسّلاتِ مداوم به سیّدالشهداء، ملاقاتِ علاّمه بحرالعلوم با امام زمان‌علیه السلام‌، شفایِ مریض‌، تشرّف علّامه حلّی‌قدس سره به محضر امام زمان‌علیه السلام در راهِ کربلا، تشرّف حاج علی بغدادی خدمت آن جناب، فضیلت زیارت عاشورا مطالبی نقل شده است.

برشی از کتاب

در صفحات 123 و 124 این کتاب درباره تشرّف علّامه حلّی قدس سره به محضر امام زمان علیه السلام در راهِ کربلا، این مطالب نگاشته شده است:

مرحوم تنکابنی از آخوند ملاصفر علی لاهیجی نقل کرده است که گفت: استادم سیّد محمّد مجاهد، صاحب کتاب المناهل فی الفقه، فرزند سیّد علی طباطبایی، مؤلّف کتاب ریاض به من گفت: در حاشیه کتاب تهذیب الأحکام شیخ طوسی قدس سره، نوشته ای را که به خطّ علّامه حلّی قدس سره بود، مشاهده کرد که در کنار حدیثی نوشته بود: این حدیثی است که در راه حلّه به کربلا، حضرت مهدی - عجّل اللَّه تعالی فرجه الشّریف - آدرس آن را به من داد. در موردِ این داستان، مرحوم تنکابنی قدس سره با سندی آورده است: علّامه حلّی قدس سره گفت: در شب جمعه ای به قصد زیارت امام حسین علیه السلام به سویِ کربلا حرکت کردم. در حالی که تنها و سوار بر الاغ بودم و تازیانه ای برای راندنِ مَرکب در دست داشتم.

در بین راه عربی پیاده همراه من به راه افتاد و با من هم صحبت شد. کم کم فهمیدم شخص دانشمندی است، واردِ مسائلِ عِلمی شدیم و برخی از مشکلات علمی را که داشتم از او پرسیدم و پاسخ مناسب داد، تا این که در موضوعی سخن به میان آمد و آن عرب فتوایی داد و من منکر شدم و گفتم: این فتوا پشتوانه روایتی ندارد و حدیثی بر طبق آن نداریم.

آن مرد عرب گفت: در این موضوع شیخ طوسی در تهذیب حدیثی را آورده است. شما از اوّل تهذیب، فلان مقدار صفحه بزن در سطر فلان حدیث را خواهی یافت.

متحیّر شدم که این شخص کیست؟ که این همه آمادگی علمی دارد؟ در این حال به فکرم رسید که از او بپرسم آیا این امکان وجود دارد که انسان حضرت صاحب الزّمان - عجّل اللَّه تعالی فرجه الشّریف - را ببیند؟

در این جا از شدّتِ لرزشی که بدنم را فرا گرفت، تازیانه از دستم افتاد و آن بزرگوار خم شد و تازیانه را از زمین گرفت و در دستم گذاشت و فرمود:

چگونه صاحب الزّمان - عجّل اللَّه تعالی فرجه الشّریف - را نمی توانی ببینی، در حالی که اکنون دستِ او در دستِ توست.

مرحوم علّامه قدس سره پس از شنیدنِ این سخن، بی اختیار خود را از رویِ چهار پایی که سوار بود، بر زمین انداخت تا پایِ امام را ببوسد، امّا از شدّت شوق، بی هوش بر زمین افتاد، پس از آن که به هوش آمد کسی را ندید.

پس از بازگشت، به کتاب التّهذیب مراجعه کرد و حدیث را پیدا کرد و در حاشیه کتاب، در کنار حدیث نوشت: این حدیثی است که مولایم حضرت مهدی - عجّل اللَّه تعالی فرجه الشّریف - خبرِ وجودِ این حدیث را در این کتاب به من داد.

انتشارات کتاب جمکران، کتاب «از غروب عاشورای حسینی(علیه السلام) تا طلوع ظهور مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)» را در در قطع رقعی و 144 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات کتاب جمکران به آدرس: قم، خیابان شهید فاطمی، کوچه 28، پلاک 6، ساختمان مؤسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران مراجعه نمایند./826/ن601/ق

م/ از غروب عاشورای حسینی(ع) تا طلوع ظهور مهدی(عج)

ارسال نظرات