۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۶۶۰۸۰۷

برگزیدگان سومین جایزه ارغوان معرفی شدند

برگزیدگان سومین جایزه ارغوان معرفی شدند
مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه داستان کوتاه ارغوان با موضوع «آخرین بار» برگزار و به‌صورت زنده از فضای مجازی پخش شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه داستان کوتاه ارغوان با موضوع «آخرین بار» برگزار و به‌صورت زنده از فضای مجازی پخش شد.

در ابتدای این‌برنامه آنلاین یا برخط، بیانیه دبیر جایزه اوژن حقیقی توسط بهار کاتوزی بازیگر تئاتر قرائت شد. طبق این‌بیانیه، شورای سیاست گذاری جایزه ارغوان در مهر ۱۳۹۸ بعد از جلسات متعدد، موضوع، قوانین، مقررات، آئین‌نامه و فراخوان سومین دوره جایزه ارغوان را تدوین و در مرحله بعدی چینش هیأت انتخاب و داوری را آغاز کرد. با نظر این شورا، آخرین بار به عنوان موضوع دوره سوم جایزه ارغوان انتخاب و شرایط سنی شرکت در مسابقه همانند دو دوره گذشته حداکثر ۳۰ سال مقرر شد.

هیأت انتخاب این‌جایزه متشکل از فرشته احمدی، میترا الیاتی، فرهاد توحیدی، محمد چرمشیر، مهسا محبعلی بود و هیأت داوران جایزه مذکور هم متشکل از احمد پوری، حسین سناپور و لیلی گلستان بود.

به گفته اوژن حقیقی دوره سوم جایزه ارغوان از دی ۱۳۹۸ آغاز شد که به‌دلیل شیوع بیماری کرونا با یک ماه تمدید مهلت، ارسال آثار این‌دوره تا، ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ به شمار بیش از ۷۰۰ داستان گردآوری شدند. از این تعداد ۵۳۶ داستان کوتاه واجد شرایط شرکت در مسابقه بودند و این‌تعداد نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش داشته، که از این تعداد ۱۸۲ نفر مرد و ۳۵۴ نفر از آنها زن هستند.

هیأت انتخاب این‌جایزه کار بازخوانی آثار را در تاریخ ۱۵ خرداد به پایان رساند و ۳۰ داستان نهایی را در اختیار هیأت داوران قرار داد. که از این تعداد ۱۱ نفر زن و ۱۹ نفر مرد بودند. هیأت داوران همچنین در ۱۶ تیر، ۱۰ اثر نهایی را در اختیار دبیرخانه جایزه ارغوان قرار دادند.

اسامی برگزیدگان جایزه مذکور در مراسم اختتامیه مجازی آن به این‌شرح اعلام شد:

جایگاه اول منوچهر زارع پور / تهران
جایگاه دوم مرضیه بازیار / تهران
جایگاه سوم احسان منصف خوش حساب / تهران
جایگاه چهارم زینب ذوالفقاری / ساوه
جایگاه پنجم مانا خسروشاهی / سمنان
جایگاه ششم محمد صادق افشاری / کرج
جایگاه هفتم ندا جبرئیلی / تهران
جایگاه هشتم مهدی وحید دستجردی / اصفهان
جایگاه نهم محمد فینی زاده / اصفهان
جایگاه دهم هدی اربابون / تهران

در این‌مراسم همچنین فرشته احمدی به‌عنوان نماینده هیئت انتخاب نکات مهمی که داوطلبان نوشتن داستان کوتاه باید آن را رعایت کنند نظیر روابط علت و معلولی، انتخاب مناسب نقطه پایان و… را مطرح کرد. سپس غلامحسین معتمدی پزشک مرگ‌پژوه و متخصص اعصاب و روان به بیان سخنانی درباره معنایی که مرگ به زندگی می‌بخشد چنان که پذیرش امور را برای انسان هموار می‌کند پرداخت.

در پایان هم سخنان احمد پوری به‌عنوان نماینده هیئت داوران درباره داستان‌های برگزیده این‌دوره پخش شد. این‌شاعر در سخنان خود گفت: سطح داستان‌های این دوره بسیار بالاتر از دوره‌های قبل بود. یادم هست دو دوره پیش وقتی از داستان‌ها صحبت شده بود درباره برآیند داستان‌ها، از حاصل کار احساس خیلی خوبی نداشتیم اما امسال رقابت بسیار تنگاتنگی در جریان بود. خوشحالیم که توانسته‌ایم گامی به جلو برداریم. البته بیش از ما نویسندگان این داستان‌ها کار بسیار ارزشمندی کرده‌اند که باید به آنها تبریک گفت./102/ف

ارسال نظرات