۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۶۶۰۸۱۰
کارآمدی مساجد در گرو «روحانی کاربلد»؛

حوزه علمیه مجتهد تربیت می‌کند اما امام جماعت چطور؟

حوزه علمیه مجتهد تربیت می‌کند اما امام جماعت چطور؟
گفت‌وگو و کسب آرای صاحب نظران در حوزه مساجد نشان می‌دهد همگی بر اهمیت نقش امام جماعت و روحانی مسجد اتفاق نظر دارند، مسأله‌ای که طی این سال‌ها به آن بی‌توجهی شده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، «کرونای مساجد ایران دو سال بعد از جنگ تحمیلی شیوع پیدا کرد» این جمله توصیف موجزی از وضعیتی است که امام جماعت مسجد صنعتگران مشهد در پاسخ به سوالم در خصوص این سنگرهای جهاد می‌دهد.

من که یادم نمی‌آید اما شنیده و خوانده‌ام از روزهایی که مسجد، محل گشایش گره‌ها و خیمه‌گاه همدلی‌ها در شرایط سخت جنگ تحمیلی بود. گفته اند ماجرای برخی از مساجد مشهد را که در طول انقلاب و دفاع مقدس آنقدر موثر بودند که هر کدامشان خاستگاه انقلاب اسلامی مان است، خوانده ام از روزهایی که جوانان رعنایی از دل مسجد بیرون آمدند و مردانگی را رو سفید کردند، اما هیچ کس نگفت چرا خاستگاه‌های انقلاب چهل ساله مان که زبانزد همه دنیاست اکنون حال سابق را ندارد؟!

پس برای یافتن پاسخ سوال‌هایم به سراغ چند صاحب نظر می‌روم.

چون امام جماعت مورد نظر تلفن همراه ندارد ناگزیر برای یافتنش به مسجد می‌روم، می‌گویند می‌شود حاج آقای صرافیان را در مسجد صنعتگران پیدا کرد.

«میدان بسیج، خیابان ملک الشعرای بهار» این آدرس مسجد است. با راهنمایی یک راننده تاکسی در آن حوالی، وارد کوچه کنار مسجد می‌شوم که در ورودی قسمت زنانه آنجاست. در اصلی آن هم بیشتر مرا یاد فروشگاه می‌اندازد تا یک مسجد! بعد از ورود، اولین چیزی که به چشم می‌خورد عکس چند شهید مدافع حرم همراه با عکس سردار شهید سلیمانی داخل راه پله‌هاست.

پله‌ها را که تمام می‌کنم تازه به جایی می‌رسم که با همه مسجدهایی که تاکنون دیدم متفاوت است. روی فرش‌ها ملحفه سفید کشیده شده که با سلیقه و دوختن زیپ کاملا مرتب است و علاوه بر حفظ نظافت فرش مسجد و بوی نامطبوع جوراب که خاطره همیشگی از مساجد بوده را در این مسجد به تاریخ سپرده، به گفته یکی از بانوان حاضر در مسجد، موقع نماز حواس نمازگزار هم به گل‌های فرش پرت نمی‌شود.

دور تا دور دیوارها قفسه کتاب است که از شماره‌های روی آنها می‌توان فهمید برای استفاده نمازگزاران تدارک دیده شده است.

شنیدم حاج آقای صرافیان به خواندن سریع نماز جماعت شهره است پس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی منتظر می‎مانم تا نماز را اقامه کنند در این فرصت باز هم فضای مسجد صنعتگران را مرور می‌کنم که روی یکی از دیوارها نوشته شده هر مسجد یک مدرسه! برایم جالب است بدانم یعنی مدرسه را به مسجد آورده اند؟

در پایان نماز صدای نوجوانان بسیاری به گوش می‌رسد که مشغول فرستادن صلوات و انجام تعقیبات نماز هستند این نشان می‌دهد مسجد صنعتگران علاوه بر جذب کسبه محل برای اقامه نماز در مسجد، حالا نوجوانان و دانش آموزان را هم راهی مسجد کرده است.

نماز که به اتمام می‌رسد برای دیدار با حاج آقای صرافیان به قسمت مردانه مسجد می‌روم، سپس نوجوانی که عبای سفید رنگی بر تن دارد بعد از اینکه سراغ حجت الاسلام صرافیان را می‌گیرم سر به زیر می‌اندازد و می‌گوید «امروز به مسجد نمی‌آیند اما نماز مغرب را خودشان اقامه می‌کنند اگر می‌خواهید ببینیدشان شب به مسجد بیایید» تازه اینجاست که متوجه می‌شوم نماز را حاج آقای صرافیان اقامه نکرده است.

شماره منزل حجت الاسلام صرافیان را می‌گیرم تا در تماس تلفنی پاسخ سوالات را بگیرم.

امام جماعت، مسؤول اصلی مسجد

حجت الاسلام اسماعیل صرافیان در خصوص نقش مسجد در جامعه اسلامی با اشاره به آیه‌ای از قرآن، مسجد را محل انسان سازی و محل تربیت تمامی جوانب انسان می‌خواند.

امام جماعت مسجد صنعتگران با اشاره به آیه دیگری بر لزوم توجه به خداوند و خلوص در کار امام جماعت تاکید می‌کند و می‌گوید: کسی موفق می‌‌شود که در کارهایش فقط برای خدا حساب باز کند، امام جماعت مسؤول اصلی این است که مسجد در جایگاه واقعی خود قرار داشته باشد یا نه، امام جماعتی می‌‌تواند موفق شود که جز خدا برای هیچ احدی حساب باز نکند.

وی که معتقد است جوانان، نوجوانان و کودکان در سن اصلی سازندگی، رشد، تربیت روح و جان قرار دارند، می‎گوید: مسجد باید محل حضور کودک، نوجوان و جوان باشد.

مساجد مدرسه محور

صرافیان با بیان اینکه عیبی ندارد که برخی افراد از جاذبه‌ها و سرگرمی‌هایی هم برای حضور و جذب بیشتر نوجوانان به مسجد استفاده کنند، تاکید می‌کند: وقتی می‌گوییم «حضور» یعنی حضور پرشور که زمینه‌های فکری، اعتقادی و اخلاقی در این حضور تامین شود و این مسائل نوجوانان و جوانان را جذب کند.

امام جماعت مسجد صنعتگران با بیان اینکه اگر ما کار اصلی کودک، نوجوان و جوان را در مسجد تعریف می‌کردیم علاقه روحی نوجوانان به مسجد ایجاد می‌شد، کار اصلی کودک، نوجوان و جوان را تحصیل به همراه تهذیب می‌داند.

وی که معتقد است باید زمینه تحصیل کودک و نوجوان را در مسجد فراهم می‌کردیم با اشاره به اهمیت حضور کودکان و تنفس در فضای معنوی مسجد می‌گوید: مسجد صنعتگران و قریب به ۵۰ مسجد دیگر در مشهد کاربری مدرسه را به مسجد آوردند.

به جوانان میدان بدهیم

صرافیان با اشاره به منابع دینی و سیره پیامبر که به تعلیم و تربیت اهمیت می‌داد، می‌گوید: اگر نگوییم حلقه تعلیم، آموزش دادن، آموزش گرفتن، فهمیدن و فهماندن یک بخش اصلی کارکرد مسجد است در عرض نماز و عبادت جایگاه بالایی در اسلام دارد.

امام جماعت مسجد صنعتگران با تاکید بر اینکه مسجد پایگاه جوانان و نوجوانان است، یادآور می‌شود: نمی‌گوییم سالمندان به مسجد نیایند اتفاقا باید آنها را احترام کرد تجربه‌هایشان بسیار مفید است و حضورشان در مسجد می‌تواند بسیار برای جوانان از لحاظ فراگیری آداب و رفتار یک انسان مسلمان سازندگی داشته باشد اما همان پیرمردان و پیرزنان هم باید بدانند ما اگر بخواهیم مساجد پویا شود باید به میدان‌داری جوانان اعتقاد داشته باشیم، اینجاست که مسجد پررونق و پایگاه انسان سازی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: من امام جماعت ۶۰ ساله، باید طلبه ۲۰ ساله را به عنوان امام جماعت معرفی کنم و خودم هم پشت سرش نماز بخوانم نه اینکه خودم به اقامه نماز بپردازم و بگویم همه باید پشت سر من نماز بخوانند.

کرونای ۳۰ ساله امان مساجد را برید

صرافیان با بیان اینکه اکنون مساجد ما نقش خود را به درستی انجام نمی‌دهند، بیان می‌کند: اگر کرونا چهار یا پنج ماه است که به ایران آمده من فکر می‌کنم یکی دو سال بعد از اتمام دفاع مقدس کرونا در مساجد ما وارد شد چرا که عملا غالب مساجد تعطیل شد.

امام جماعت مسجد صنعتگران با اشاره به اینکه غالب مساجد ما به روی جوان بسته است، می‌گوید: یعنی وقتی جوان و نوجوان ما از کنار در بسته مسجد محله عبور می‌کند حس نمی‌کند که قرار است آنجا دردی از دردها و گره‌ای از گره‌های او را رفع کنند، به مسجد احساس نیاز نمی‌کند. با خود فکر می‌کند اگر مسجد نباشد من در زندگی چه چیزی کم دارم.

حوزه علمیه باید امام جماعت مخصوص مسجد تربیت کند

وی با بیان اینکه مساجد ما کار خود را انجام ندادند و کارکرد خود را نداشتند، می‌گوید: مقصر آن هم حوزه علمیه است چراکه وقتی رهبر انقلاب می‌فرمایند مدیر طبیعی مسجد امام جماعت است حوزه علمیه باید امام جماعت مخصوص مسجد تربیت کند.

صرافیان ادامه می‌دهد: این کار شاقی هم نیست مگر حوزه علمیه چند سال برای تربیت امام جماعت به لحاظ آموزشی و اخلاقی باید وقت بگذارد؟ هر چهار سال حوزه علمیه می‌تواند در این زمینه خروجی داشته باشد ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد آنها می‌توانستند تاکنون ۱۰ دور امام جماعت‌های تربیت شده را در مساجد گوناگون بفرستند اکنون به حوزه علمیه مراجعه کنید بپرسید بخش جداگانه‌ای برای تربیت امام جماعت دارید؟ جواب منفی است همین حالا هم این مطلب آنجا مغفول است.

وی اظهار می‌کند: حوزه علمیه‌ای که می‌تواند مجتهد تربیت کند نمی‌تواند امام جماعت فعال که مسجدداری کند، ارتباط با کودک و نوجوان و جوان را یاد داشته باشد، خوراک‌های مختلف برای مخاطب داشته باشد؛ تربیت کند؟ به راحتی از پس این کار بر می‌آید.

در ادامه گزارش به سراغ امام جماعت مسجد جامع شهرک شهید رجایی مشهد می‌روم کسی که عنوان امام محله برتر را همین یکی دو ماه پیش از آن خود کرد.

مساجد فقط برای نماز طراحی نشده است

امام جماعت مسجد جامع شهرک شهید رجایی به خبرنگار فارس می‌گوید: در بحث سیاست‌گذاری فرهنگ و حکومت دینی، بعد از حوزه‌های علمیه، مساجد یکی از مهم ترین مراکز و پایگاه‌های دینی و فرهنگی برای مردم محسوب می‌شوند. مسجد از زمان صدر اسلام تاکنون خدمات بسیاری را به حکومت و جامعه اسلامی داده است که متاسفانه باوجود سابقه طولانی آن، به مرور مورد بی‌توجهی مردم و مسؤولین قرار گرفته است.

حجت الاسلام محمد محبت شریفی ادامه می‌دهد: مساجد فقط برای نماز طراحی نشده بلکه مسجد در جامعه اسلامی به عنوان قلب جامعه است و در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، نظامی، پشتیبانی و درمانی از صدر اسلام فعالیت داشته است، پیامبراسلام هم با بنیان‌گذاری مسجدالنبی در مدینه آن را به عنوان پایگاهی در نظام اسلامی قرار دادند.

وی در ادامه به نقش مسجد در پیروزی انقلاب، پشتیبانی و اعزام نیرو در دفاع مقدس از سوی مساجد و برطرف کردن مسائل دیگر و همراهی همیشگی مسجد و تاثیر آن در مشکلات اشاره می‌کند.

کارکرد جدید مسجد، راه خروج جامعه از انفعال

امام جماعت مسجد جامع شهرک شهید رجایی ادامه می‌دهد: مساجد با توجه به فتنه‌های اخیر و آسیب‌های جدی که در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی در قالب جنگ نرم از سوی دشمنان طراحی و برنامه‌ریزی شده باید بیشتر از گذشته نقش و جایگاه خودش را پیدا کند، مسجد خانه خداست، خانه خدا یعنی خانه علم، خانه قدرت و توانمندی، بنابراین باید با کارکردهای جدید جامعه را از انفعال خارج کنیم و به رشد و تعالی برسانیم.

محبت شریفی می‌گوید: یکی از راهکارهای خدمت و ارتباط با مردم و تشکیل یک دولت میلیونی، رسیدگی به مسجد است، امروز ثابت شده که هرچه مساجد پررونق تر باشد دادگاه و زندان‌ها خلوت تر می‌شود. مساجد در گذشته کارکردهای بسیار زیادی داشته اما در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی این کارکردها کاهش پیدا کرده و مورد بی‌مهری قرار گرفته که باید نقایص آن شناسایی و رفع شود.

وی عامل اصلی در بی‌توجهی به مساجد را عدم فرهنگ سازی در خصوص خود مسجد می‌داند و معتقد است تا زمانی که جایگاه و شان مسجد در حکومت اسلامی بین مردم فرهنگسازی نشود نمی‌توان در رفع نقایص مسجد تلاش مثمرثمری انجام داد باید قداستی که برای کعبه قائل هستیم را برای مساجد هم فرهنگسازی کنیم.

نقش روحانی، مهم‌ترین مسئله مسجد

امام جماعت مسجد جامع شهرک شهید رجایی بیان می‌کند: در گذشته برخی بزرگان ما در مشکلات به مسجد می‌رفتند و نماز می‌خواندند که مشکلشان حل شود اما اکنون فرد جز در مراسم ترحیم که پذیرایی دارد یا در محرم که مراسم خوبی وجود داشته باشد به مسجد نمی‌روند. مسؤولین هم جایگاه مساجد را درک نکردند هم از طرف مردم و هم از طرف مسؤولین کوتاهی شده روز به روز مساجد را به حاشیه بردند.

محبت شریفی مسئله مهم در مساجد را نقش روحانی مسجد عنوان می‌کند به همین دلیل معتقد است باید روحانیون برجسته و جوان از پیچیدگی امور در دنیای امروز آگاه باشند که بتواند مسجد را مدیریت کند، مدیریت یک مسجد از مدیریت یک دانشگاه هم به مراتب سخت تر است اما این جایگاه نادیده گرفته شده است.

وی بیان می‌کند: مسجد محل پمپاژ شور و هیجان‌های مثبت اجتماعی است که می‌تواند مردم را با همین هیجان‌ها وارد میدان‌های مختلف سیاسی و اجتماعی کند تنها راه مقابله با تهاجمات فرهنگی دشمن در جنگ نرم احیا مساجد است که متاسفانه مسؤولین غافل هستند.

همه نهادها باید رویکرد خود را به مساجد تغییر دهند

امام جماعت مسجد جامع شهرک شهید رجایی با بیان اینکه بی‌توجهی به برپایی نماز اول وقت نقص دیگری در مساجد است، اظهار می‌کند: اولین و مهم ترین وظیفه مسجد و مسجدداران این است که یک نماز و اقامه باشکوه داشته باشند، نماز طولانی برگزار نشود سبک هم برگزار نشود و شرایط هم دو طیف رعایت شود برخی اوقات مشکلاتی برای اقامه نماز وجود دارد که بخش عمده آن به امام جماعت برمی‌گردد.

محبت شریفی رفع مسائل و مشکلات موجود در مساجد را تنها متوجه امور مساجد نمی‌داند بلکه معتقد است باید همه نهادهای فرهنگی و مرتبط از جمله، سازمان تبلیغات، سپاه و بسیج، اوقاف، کانون‌های فرهنگی و هنری نهادهای مختلف، معاونت‌های شهرداری به نقش آفرینی در این زمینه بپردازند و همه نهادها باید رویکرد خود را به مساجد تغییر دهند.

جوانان متولی انجام کار در مساجد هستند

مدیر فرهنگی و امام جماعت مسجد الزهرا(س) اما نظر متفاوتی با دو امام جماعت قبلی دارد و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص مهم ترین مسئله مساجد می‌گوید: اینکه برخی می‌گویند چون آن مسجد برنامه مشخص و کانون فرهنگی یا ویژه برنامه خاصی ندارد یا جوانان در آن مسجد رفت و آمدی ندارند برای همین من به آن مسجد نمی‌روم؛ این مسئله اجحاف و فرافکنی است.

حجت الاسلام محمد فلاح جذاب بودن مسجد برای جوانان و حضور جوانان در مسجد را دو ساحت مجزا در این بحث می‌داند و خاطرنشان می‌کند: جوانان می‌گویند این مسجد جوان ندارد برای همین ما به این مسجد نمی‌رویم اما مسئله اینجاست که تا جوان به مسجد نرود آن مسجد دارای جوان نمی‌شود.

وی که معتقد است برخی کارها به اسم کار خدا وجود دارد که روی زمین مانده است و کسی برای انجام این کارها نه به انسان حقوق می‌دهد نه کارش کار خاصی است بلکه یک عده جوانمرد باید برخیزند شانه زیر این بار داده و آن را انجام دهند، می‌گوید: متاسفانه همه منتظر هستند تا یک عده بروند و این کار زمین مانده را انجام دهند و خودشان فقط استفاده و بهره ببرند. پس ما کجا نقش ایفا کنیم؟ سهم ما در برداشتن این بار و بلند کردن این پرچم کجاست؟

جوانان می‌توانند در هیات امنا و امام جماعت تاثیر بگذارند

مدیر فرهنگی و امام جماعت مسجد الزهرا مسئله حضور نیافتن جوانان در مسجد را جزو دغدغه‌های خود برمی‌شمارد و می‌گوید: امکان ندارد مسجدی مملو از حضور جوانان باشد اما تاثیری در هیات امنا، امامت جماعت و برنامه‌های فرهنگی مسجد نداشته باشد.

فلاح متذکر می‌شود: راه حل این است که هر کسی باید سهم خود را بفهمد ما به عنوان مصرف کننده به عنوان کسی که صرفا بناست از خدماتی بهره‌ ببرد به خود نگاه نکنیم مساجد را به عنوان مراکزی که درآمدی دارند یا متولیانی از پیش تعیین شده برای آنها وجود دارد که موظفند کاری انجام دهند ندانیم، باید بدانیم مسجد یک محل عمومی است و کارهایش را کسی جز مردم و خود ما نباید انجام دهیم.

وی می‌گوید: جوانانی وجود دارند که رفتند تا حضور فعالی در مساجد داشته باشند و برنامه بگذارند اما برایشان مانع گذاشتند ولی وقتی کسی خودش ورود نکرده و حتی مساجد به جوانان اصرار می‌کنند که بیایید در مسجد فعالیت کنید ما به شما امکانات می‌دهیم، ولی خودشان نرفتند؛ این افراد حق ندارند مساجد را نقد کنند چون خودشان هنوز هیچ اقدامی انجام ندادند.

بروید مساجد را پر کنید، هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست

مدیر فرهنگی و امام جماعت مسجد الزهرا با اشاره به منزوی بودن عده زیادی از جوانان مذهبی متدین، با خدا و انقلابی که دل و دماغ انجام کارندارند، تصریح می‌کند: هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست فرض کنید حکومت ما اسلامی نیست فضایی به نام مسجد وجود دارد که می‌شود در آن کار کرد. آیا نباید به مسجد برویم؟ فرض کنیم نه خانواده، نه آموزش و پرورش، نه هیچ کجای دیگر به ما کمک نمی‌کند ما وظیفه نداریم خودمان ورود کنیم؟ روز قیامت خدا از ما نمی‌پرسد؟

فلاح مساجد را بزرگترین کانون‌های جمعیتی برمی‌شمرد و می‌افزاید: در تمام دنیا به دنبال کانون‌های جمعیتی می‌گردند که از آن بهره‌وری کنند ما بزرگترین کانون جمعیتی را داریم که در دو یا سه وعده مردم دور هم جمع می‌شوند و ظرفیت بالایی دارد جوانان باید بروند و در مساجد حضور پیدا کنند.

جوان متدین، تو دیگر چرا؟!

وی می‌گوید: کوتاهی از خود ما است اینکه بگوییم خانواده و جامعه چه کردند و بهانه جویی کنیم پذیرفته نیست. من با کسی که معتقد نیست و از دین و متدینین دل‌زده است کاری ندارم با کسی که متدین و نمازخوان است کار دارم تو دیگر چرا به مسجد نمی‌روی؟ اصلا انگیزه‌ای برای ورود به مسجد ندارند اینها تن‌پروری‌های ما است.

مدیر فرهنگی و امام جماعت مسجد الزهرا می‌افزاید: در همین مشهد دهها مسجد می‌بینید که خیلی خوب مشغول کار هستند که این نشان می‌دهد مشکل از مسؤولین و دستگاه‌ها نیست چرا که اگر اینطور بود این مساجد فعال نباید وجود می‌داشت، وقتی مساجدی فعال است معلوم است که اگر کسی خودش قابلیت نشان دهد، اگر مجموعه‌، امام جماعت و جوانانی باشند، سیستم با آنها همراه است و کشور با آنها هم هدف است به آنها کمک می‌کند. این نمی‌شود که فرد بگوید من می‌نشینم شما همه چیز را برایم فراهم کنید، یکی باید وارد میدان شود بعد ببیند کسی سنگی به پایش می‌زند یا نه.

امام جماعت مسؤول مسجد است

مسؤول هیات و کانون فرهنگی جوادالائمه هم با اشاره به جایگاه والا و ارزشمند مسجد در جامعه، به خبرنگار فارس می‌گوید: تعدادی از مساجد به برپایی نماز، مجلس ترحیم و برخی از مساجد معدود هم به برپایی یک هیأت پویا محدود شده اند، در صورتی که در گذشته امام جماعت مسجد مشکل مالی و اختلافات مردم محله را حل می‌کرد اما الان این جایگاه در مساجد ما وجود ندارد.

مهدی رجب پور که معتقد است مشکلات موجود در مسجد کمتر به مردم برمی‌گردد و این خود امام جماعت است که باید جایگاه خود را بشناسد، بیان می‌کند: ما یک پیش نماز و یک امام جماعت داریم پیش نماز می‌آید یک نماز جماعت می‌خواند و می‌رود و کار به هیچ چیزی ندارد اما می‌گوییم امام جماعت، رهبر انقلاب هم در صحبت‌های خود گفتند مدیر مسجد امام جماعت است. امام جماعتی که هنوز تسبیحات حضرت زهرا(س) تمام نشده از مسجد خارج می‌شود تا به مسجد دیگرش، یا اداره یا به منبر شبش برسد نمی‌تواند مشکل نمازگزار و هم محله‌ای خود را حل کند باید اول از همه خود امام جماعت به جایگاه امام جماعتی خود واقف شود و خود را به مردم وصل کند.

ائمه جماعات به دانسته‌های خود عمل کنند

وی اظهار می‌کند: بخش عمده این مسئله را متوجه این می‌دانم که امام جماعت و روحانیت ما بدانند چه رسالت سنگینی دارند نه اینکه امام جماعت باشد، چهار جای دیگر هم شاغل باشد و اولویت آخرش مسجد باشد، بخشی از این مسئله به این برمی‌گردد که اهمیت جایگاه امام جماعت باید ترسیم شود.

مسؤول هیات و کانون فرهنگی جوادالائمه تصریح می‌کند: روحانی باید بداند که اول از همه خود او باید این مسئله را اصلاح کند اگر خودش نمی‌رسد و اگر نمی‌تواند، مسؤولیت امامت جماعت یک مسجد را نپذیرد وقتی پذیرفت بداند امام آن مسجد و محله است.

رجب‌پور در خصوص نقش حوزه علمیه برای راه حل این مسئله، می‌گوید: اینکه حوزه علمیه ما خیلی غنی نیست بحثی است و شاید آن هم در پرورش نیرو ایراد داشته باشد اما دغدغه دینی کجا می‌رود مگر آقایان روحانی ما نمی‎گویند نماز اول وقت، رسیدگی به محرومین و حل اختلاف اهمیت بالایی دارد؟ به همین موضوعاتی که می‌گویند همین چیزهایی که بلد هستند اگر عمل کنند شاید اتفاق بهتری بیفتد.

حوزه علمیه در پرورش طلبه نخبه پای کار ورود کند

مدیر هیات و کانون فرهنگی جواد الائمه که معتقد است مسئله اصلی به عهده ائمه جماعات است، خاطرنشان می‌کند: حتما حوزه علمیه، امور مساجد و دستگاه‌های فرهنگی دیگر هم در رفع مشکلات نقش دارند اما مسئله اصلی به خود امام جماعت‌ها، زاویه دیدشان به مسجد و بازوهای امام جماعت برمی‌گردد، ارکان مساجد ما بسیار قوی هستند گاهی اوقات هیات‌ها، کانون‌های فرهنگی، پایگاه بسیج و هیات امنای خوبی داریم اما اینها خیلی خوب در کنار هم قرار نگرفتند که بازوی امام جماعت شوند.

رجب‌پور ادامه می‌دهد: حوزه علمیه باید در پرورش طلبه نخبه پای کار، ورود کند اما تغییر نگرش باید ابتدا از خود فرد باشد تا ما به آن مسجد طراز برسیم. تغییر نگرش هم از طریق مطالبه رسانه‌ای، صدا و سیما و مجموعه‌های فرهنگی می‌تواند شکل بگیرد.

امام جماعت قدر لباس، محراب و ماموم را بداند

وی تاکید می‌کند: امام جماعت باید اول از همه خودش قدر لباس و محراب و قدر کسانی که به عنوان ماموم پشت سرش اقتدا می‌کنند را بداند اگر این حل شد خیلی اتفاقات بهتری می‌افتد.

مدیر هیات و کانون فرهنگی جواد الائمه ایجاد این مشکلات در مساجد را نشات گرفته از ناتوانی انقلاب در پرورش نیروی خوب در همه عرصه‌ها می‌خواند و می‌افزاید: در مجموع در بحث پرورش نیروهای طلبه جوان انقلابی نخبه، همه ایراد داشتند حوزه علمیه یکی از جاهایی بوده که نتوانسته به نقش خود خوب عمل کند.

رجب‌پور یادآورمی‌شود: اگر مسجد به جایگاه اصلی مسجدی خود بازگردد بسیاری از مشکلات حل می‌شود، مردم ما مردم خوبی هستند حتی آنهایی که بی‌حجاب‌اند و به مسجد نمی‌روند. این طرف ماجرا ما خوب عمل نکردیم که بتوانیم مردم را به مسجد جذب کنیم، بسیاری از این مسائل هم به امام جماعت‌هایی برمی‌گردد که حوصله ندارند و کار را به جوانان و نوجوانان نمی‌سپارند در نهایت خیلی از مساجد ما خالی شدند و تنها چند پیرمرد در آن حضور دارد، متاسفانه امام جماعت‌های ما خوب عمل نکردند.

اهمیت پرورش «امام جماعت کاربلد»

«امام جماعت» کلیدواژه پر تکرار این گفت‌وگوهاست و پیکان نظرات برای حل مسائل مرتبط با مساجد، «حوزه علمیه» را نشان می‌دهد. حوزه علمیه در طول تاریخ اهمیت و تاثیرگذاری خود را نشان داده اما تربیت امام جماعت مسئله‌ای است که از آن غفلت ورزیده است.

جمله حجت الاسلام صرافیان نکات بسیاری داشت «حوزه علمیه‌ای که مجتهد تربیت می‌کند، نمی‌تواند امام جماعت تربیت کند؟» این پرسشی است که باید پاسخ آن را در دل فعالیت‌های حوزه جستجو کرد./101/ف

منبع: فارس
ارسال نظرات