۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۶۶۰۹۱۱
در گفت‌وگو با مدیر حوزه علمیه کاشان تشریح شد؛

خدمات علمی و فرهنگی آیت الله نمازی در کاشان

خدمات علمی و فرهنگی آیت الله نمازی در کاشان
حجت الاسلام فرجی گفت: آیت الله نمازی در جبهه‌های فرهنگی، نظامی، سیاسی، اخلاقی، تفسیر و علوم مختلف صاحب نظر است و این ویژگی سبب شده تا وی به عنوان یک شخصیت ملی مطرح باشد.
حجت الاسلام والمسلمین منصور فرجی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، به ویژگی‌های اخلاقی و جایگاه علمی آیت الله عبدالنبی نمازی اشاره کرد و گفت: آیت الله نمازی از شاگردان امام خمینی (ره) در حوزه علمیه نجف است.

وی افزود: آیت الله نمازی در تمامی جبهه‌های فرهنگی، نظامی، سیاسی، اخلاقی، تفسیر و علوم مختلف صاحب نظر است و این ویژگی سبب شده تا وی به عنوان یک شخصیت ملی مطرح باشد.

مدیر حوزه علمیه کاشان همچنین به شخصیت علمی و نظامی و جانبازی آیت الله نمازی در دفاع مقدس اشاره کرد و یادآور شد: آیت الله نمازی ذخرالاعلام است و برای انقلاب اسلامی ذخیره است.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی به برخی ویژگی‌های آیت الله نمازی اشاره کرد و گفت: آیت الله نمازی خود را سرباز انقلاب اسلامی می‌داند و هرکجا نیاز بوده با فرمان رهبر معظم انقلاب به عنوان سفیر و سرباز ولایت و انقلاب حضور داشته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آیت الله نمازی شاگرد امام خمینی (ره) در حوزه نجف اشرف بود، افزود: آیت الله نمازی در نجف شاگرد آیت الله راستی کاشانی بود تا اینکه امام خمینی (ره) به نجف آمد و آیت الله راستی کاشانی با وجود اینکه دروس سطوح بالایی داشت، اما به احترام امام خمینی (ره) درس را تعطیل و از شاگردان خود از جمله آیت الله نمازی خواست در درس امام خمینی (ره) شرکت کنند.

وی افزود: ارتباط آیت الله نمازی با حضور در کلاس‌های درس امام با ایشان آغاز شد و شخصیت انقلابی و مجاهدت و فقاهت امام بر شخصت آیت الله نمازی تأثیرگذار بود به طوریکه آیت الله نمازی بعد از ورود به ایران از آغاز انقلاب در کنار امام و همراه با امام بود.

مدیر حوزه علمیه کاشان گفت: امام خمینی (ره) با شناختی که از قدرت علمی و اجتهادی آیت الله نمازی در نجف و قم داشت مسؤولیت‌های حساس و مهمی را از دادستانی کل کشور تا فرماندهی سپاه منطقه اصفهان و فرماندهی دفاع مقدس و نمایندگی ولی فقیه را به وی واگذار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی ابراز کرد: با آمدن آیت الله نمازی به قم که همزمان با ارتحال آیت الله سید مهدی یثربی نماینده ولی فقیه و امام جمعه فقید کاشان بود، وی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان دومین نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان منصوب شد.

وی با اشاره به اینکه آیت الله نمازی حدود ۱۴ سال سکان دار اقامه نمازجمعه کاشان و نمایندگی ولی فقیه در کاشان بود یادآور شد: آیت الله نمازی قبل از امامت جمعه کاشان، نمایندگی مجلس خبرگان از استان بوشهر و در ادامه نیز نماینده مجلس خبرگان استان اصفهان شد.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی گفت: آیت الله نمازی طی ۱۴ سال حضور خود به عنوان امام جمعه و سفیر ولایت در کاشان فعالیت‌های علمی زیادی از جمله تفسیر قرآن، اقامه نمازجمعه، طرح مباحث اخلاقی خانواده و حجاب و عفاف، مباحث سیاسی در خطبه‌های نماز جمعه، تألیفات و تدریس درس خارج با حضور بیش از یکصد شاگرد برگزار کرده است.

به گفته وی علاوه بر برکات علمی و مباحث علمی، قلم ایشان نیز قلمی روان و توانمند است و کتاب‌های متعددی در تفسیر و اخلاق و صحیفه سجادیه نوشته که امید است بتوانیم بعد از وی این مسیر را با جدیت ادامه بدهیم.

مدیرحوزه علمیه کاشان در ادامه جانمایی و اجرای پروژه بزرگ و عظیم مصلی بقیه الله الاعظم کاشان در زمینی به مساحت ۱۸ و نیم هکتار با ظرفیت نزدیک به ۵۰ هزار نمازگزار جمعه را به عنوان یکی از آثار ماندگار آیت الله نمازی برای نسل امروز و آینده کاشان دانست و عنوان کرد: فاز نخست پروژه بزرگ و عظیم مصلی بقیه الله الاعظم کاشان ۴ سال قبل به بهره برداری رسید و نماز جمعه کاشان ازآن سال تا کنون در مصلی این شهرستان برگزار می‌شود.

وی افزود: برای این مجموعه بزرگ علاوه بر مصلا، چهار ساختمان بزرگ، بزرگترین سالن آمفی تئاتر استان اصفهان، کتابخانه ملی با ۴۰ سوئیت، حوزه علمیه خواهران و برادران، پارکینگ، دانشکده پارک نجوم، دانشگاه شهید مطهری، ورزشگاه آقایان و بانوان، تالار‌ها و پارک خواهران و برادران در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی یادآور شد: امروز با وجود گذشت حدود ۱۲ سال از کلنگ زنی مصلای بقیه الله الاعظم کاشان در ۲۸ مرداد سال ۸۷، اما تاکنون این پروژه عظیم و به یادماندنی به صورت کامل احداث نشده است و همچنان نیازمندان کمک‌های مردمی و خیرین شهرستان کاشان است.

وی همچنین تأسیس حوزه علمیه خواهران فاطمیه در ضلع غربی مصلی بقیه الله الاعظم کاشان را یکی دیگر از دستاورد‌ها و برکات حضور آیت الله نمازی در شهرستان کاشان برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی یادآور شد: به پاس خدمات ۱۴ ساله آیت الله نمازی در کاشان، سال گذشته آیین تجلیل و تکریم از شخصیت وی با عنوان «مجاهد مهاجر» با حضور مسؤولان شهرستان کاشان و سران کشوری و دانشجویان و اساتید دانشگاه کاشان برگزار شد و از شخصیت علمی، مبارزاتی، جانبازی و تفسیری ایشان تجلیل شد و در این مراسم از سه کتاب زندگینامه آیت الله نمازی با عنوان «فقیه مهاجر و مجاهد» و کتاب «خطبه‌ها و نکته در موضوعات خانواده» و کتاب «ولایت فقیه و مبانی فقهی فقها» رونمایی شد.

وی افزود: امروز نیز که آیت الله نمازی جای خود را به آیت الله عباسعلی سلیمانی واگذار کرده فعالیت‌های علمی خود را در حوزه علمیه قم ادامه خواهد داد که امید است بتواند منشاء خیرات و برکات در حوزه علمیه قم باشد.

لازم ذکر است، آیت الله عبدالنبی نمازی بعد از رحلت آیت الله مهدی یثربی نماینده ولی فقیه و امام جمعه فقید کاشان از سال ۱۳۸۵ به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان انتخاب شد و بعد از ۱۴ سال به دلیل مجروحیت شیمیایی دوران دفاع مقدس جای خود را به آیت الله سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه سابق زاهدان داد.

شایان ذکر است، آیین تکریم و تجلیل از نیم قرن مجاهدت، ایثارگری و جانبازی، فقاهت و شاگردی امام خمینی (ره) و حدود ۱۴ سال خدمات این فقیه و مجاهد فی سبیل الله طی روز‌های پنجشنبه و جمعه هفته جاری در جلسه شورای اداری و مصلی بقیه الله الاعظم کاشان با حضور شخصیت‌های لشکری و کشوری، حوزه و دانشگاه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می شود./۱۳۰۷/ت210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات