۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۶۶۰۹۶۰
دبیر جامعه وعاظ اصفهان:

فضای مجازی به حسینیه تبدیل شود

فضای مجازی به حسینیه تبدیل شود
حجت الاسلام ریاحی با بیان اینکه دستورالعمل های بهداشتی باید رعایت شود، گفت: شور و حرارت حسینی هرگز در وجود مردم خاموش نمی شود، باید فضای مجازی را به حسینیه تبدیل کنیم.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام میثم ریاحی دبیر جامعه وعاظ اصفهان، در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری رسا، به مسأله عزاداری در ماه محرم و ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی و همچنین استفاده از ظرفیت های فضای مجازی برای نشر و ترویج فرهنگ عاشورایی و برپایی مراسم عزاداری در ایام محرم پرداخته است.

متن یادداشت حجت الاسلام ریاحی دبیر جامعه وعاظ اصفهان بدین شرح است:

شرایط ایجاد شده به خاطر بیماری کرونا و نحوه برپایی مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) باعث شده است که بسیاری از بانیان و عزاداران مجالس روضه نگران شوند و از برپایی مجلس و یا شرکت در روضه خودداری کنند و هیئت را تعطیل کنند، اما با همه این صحبت ها محرم تعطیل بردار نیست و شور و عشقی که نسبت به اباعبدالله(ع) در وجود مردم است، باعث می شود در هیچ شرایطی حتی با وجود ویروس کرونا هم شور و حرارت حسینی خاموش نگردد.

امسال به خاطر شرایط خاصی که ایجاد شده است، یک دستورالعمل از ستاد ملی مبارزه با کرونا جهت رعایت پروتکل های بهداشتی به هیئت های مذهبی ابلاغ شده است که باید رعایت شود و می توان با رعایت این پروتکل ها هیئت را برگزار کرد. اما این که در وهله اول این فکر به ذهن هیئات برسد که هیئت ها را تعطیل کنند، اشتباه است و این آخرین گزینه ای است که می توان انجام داد. چرا که راه های دیگری غیر از تعطیل کردن هیئت برای برپایی عزای حسینی وجود دارد، به عنوان مثال می توان با تعداد کمتر و فاصله گذاری اجتماعی برنامه هیئت را برگزار کرد و یا حتی هیئت یا حسینیه مجازی راه اندازی کرد و از سبک های دیگر برای برگزاری مراسم و عزاداری استفاده نمود.

حتی برخی از نذورات را نیز می توانند به نذر سلامت تبدیل کنند و مراسم را اجرا نمایند. از طرفی امروز با وجود این ویروس و مشکلاتی که در جهان به وجود آورده است و به دلیل مرگ ومیرهای زیادی که به وجود آمده، روحیه مردم تضعیف شده، لذا مردم نیازمند حضور در هیئت های مذهبی هستند  و هیئت ها می توانند به بالابردن روحیه مردم کمک نموده و به واسطه مجلس امام حسین علیه السلام با سخنرانی های خوب و تأثیرگزار و سوگواری مردم را از این حال و هوای خستگی روحی در بیاورند.

نکته دیگری هم که قابل ذکر است نقشه شوم دشمنان اسلام و تشیع برای تعطیلی مجالس سیدالشهدا(ع) است. دشمنان عمری است که با هزینه نمودن میلیاردها دلار تلاش می کنند عزاداری و هیئت ها و این شور و عشق حسینی را تعطیل کنند و هیچ گاه موفق نشده اند حتی بارها و بارها میلیاردها دلار برای منحرف کردن جوانان خرج کرده اند اما وقتی به محرم رسیده همه رشته هایشان پنبه شده و محرم و صفر آبی بوده است بر آتش. بنابراین اگر امروز به دلیل این ویروس هیئت تعطیل شود، خواسته دشمن محقق می شود  و ما نباید هرگز اجازه بدهیم که این اتفاق بیفتد. پس مجالس عزاداری را برگزار می کنیم آنهم با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی اما اجازه نمی دهیم روضه تعطیل شود و اگر نتوانیم به صورت حضوری برگزار کنیم از طریق فضای مجازی این برنامه را اجرا خواهیم کرد.

حتی سخنرانان و وعاظ گرامی نیز می توانند از طریق فضای مجازی و ایجاد هیئت های مجازی، این کار را عملیاتی کنند، به ویژه این که امروز فضای مجازی نیازمند محتوای مذهبی و معنوی است و این خلا در فضای مجازی وجود دارد. بر همین اساس با شرایط به وجود آمده بهترین فرصت است که این بزرگواران وارد فضای مجازی شده و با این ورودشان هم ایجاد  محتوا در فضای مجازی نموده و دنیای مدرن را به دست گرفته و به نوعی کنترل نمایند و وظیفه تبلیغیشان را انجام دهند ضمن اینکه با وضیعت خاصی که در فضای مجازی وجود دارد و مخاطبان بسیار زیادش که بیشتر آنها هم جوان و قشر خاکستری اجتماع هستند نمی توان از آن غافل بود و با این شرایط یک وظیفه محسوب می گردد.

بسیاری از جوانان که از حضور در مسجد و هیئت دوری می کنند اما در فضای مجازی بیننده برنامه های مسجد و هیئت هستند بنابراین می توان از این طریق آنان را جذب نموده و به لطف خدا از حضور معنویشان هم بهره مند شد./1304/د102/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
شیرمردی است این برادر
5
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
سلام
حوزه باید به این قبیل طلبه ها افتخار کند از اینها تقدیر کند و در کل کشور ازشون استفاده کند نه اینکه در یک شهر و شهرستان محدود باشند اگر چه اینطور که من این بنده خدا را می شناسم تو کل کشور فعال است
2
0