۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۶۶۱۰۶۹
نماینده ولی فقیه در نجف آباد مطرح کرد؛

ضرورت پرهیز از افراط و تفریط پیرامون برگزاری عزاداری‌های محرم

ضرورت پرهیز از افراط و تفریط پیرامون برگزاری عزاداری‌های محرم
حجت الاسلام حسناتی گفت: باید عقلانیت تشیع را به جهان نشان دهیم و ثابت کنیم در عین رعایت دستورات بهداشتی می‌توان مراسمات دینی را هم برپا کرد.

حجت الاسلام مصطفی حسناتی نماینده ولی فقیه در نجف آباد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تأکید دارند، گفت: نباید در مسأله عزاداری محرم دچار افراط و تفریط شد بلکه اعتدال لازم است، نه اینکه مراسم عزاداری به صورت کلی تعطیل شود و نه اینکه مراسمات بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی انجام شود صحیح است.

حجت الاسلام حسناتی در ادامه بر ضرورت تعقل و تفکر و دین مداری در عرصه‌های مختلف به ویژه در برپایی مراسمات عزاداری در شرایط کنونی، تأکید کرد و افزود: شاید اصل این حوادث و مسائل برای سنجش ولایتمداری و عقلانیت و پیروی از دستورات دینی از سوی مؤمنین و نشان دادن درک و منطق و دینداری صحیح مؤمنان به جامعه است.

وی با اشاره به اهمیت مراقبت از جان و سلامتی فردی و اجتماعی در دین اسلام، اظهار کرد: آیات متعدد و روایات مختلف بر اهمیت دقت در حفظ سلامتی و بهداشت فردی و اجتماعی تأکید دارند و لازم است به ویژه در ایام کنونی به این مسائل توجه جدی داشت.                              

نباید به بهانه حفظ سلامتی مراسمات دینی به کلی تعطیل شود

نماینده ولی فقیه در نجف آباد رعایت بهداشت و دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را ضروری دانست و تصریح کرد: اما این مسائل دلیلی بر این نیست که عده ای دانسته یا از روی جهل بخواهند به نحوی سخت گیری کنند و تفریط را به جایی ببرند که مراسمات عزاداری امام حسین(ع) کم رنگ شود و به سمت تعطیلی برود.

حجت الاسلام حسناتی ادامه داد: امکان برگزاری مراسمات عزاداری با رعایت دستورالعمل های بهداشتی وجود دارد و به همین منظور هم ستاد ملی کرونا در این خصوص دستورالعمل‌های لازم را صادر کرده است، همچنین برای تعطیل نشدن عزاداری و ترویج فرهنگ عاشورایی می‌توان از ظرفیت‌های گسترده فضای مجازی و رسانه ملی به خوبی استفاده کرد اگرچه امکان برگزاری مراسم مانند هرسال در محل‌هایی که مورد تأیید مسؤولان و کارشناسان امر است وجود دارد.

وی با اشاره به دشوار شدن کار برپایی مراسم عزاداری برای روحانیون و دست اندرکاران هیئات مذهبی، خاطرنشان کرد: باید همه تلاش کنند تا زمینه حضور برای مردم به ویژه نوجوانان و جوانان در مراسمات عزاداری فراهم شود، ممکن است تا چندین سال این مشکلات وجود داشته باشد و باید یاد بگیریم در کنار این ویروس به نحوی زندگی کنیم که سلامتی خود را هم محفوظ بداریم.

نماینده ولی فقیه در نجف آباد، اتخاذ تدابیر بهداشتی و رعایت دستورالعمل‌های مربوط به برگزاری مراسم عزاداری را بهترین راهکار در ایام محرم عنوان کرد و گفت: باید بهداشت را رعایت کرد نه اینکه صورت مسأله را پاک کنیم و بگوییم به کلی مساجد و مراسمات عزاداری تعطیل شود و ارزش‌ها و مظاهر دینی را نادیده گرفته و آنها را تعطیل کنیم.

حجت الاسلام حسناتی ادامه داد: باید با رعایت کامل دستورات بهداشتی نشان دهیم که تشیع از همه مذاهب و مکاتب عقلانیت و منطق بیشتری دارد و بر مبنای همین عقلانیت دینی نشان دهیم که برپایی مراسمات دینی با رعایت دستورات بهداشتی قابل جمع است و نشان دهیم در عین مراقبت از سلامت افراد و جامعه می‌توانیم مراسمات دینی و عزاداری‌ها را برگزار کنیم و این یک آموزه برای جهانیان باشد./1304/ت210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات