۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۶۶۱۱۱۷

«ماه خاتون» رونمایی شد

«ماه خاتون» رونمایی شد
مراسم رونمایی کتاب «ماه خاتون»، نوشته مجید پورولی کلشتری، با حضور جمعی از اهالی کتاب در فروشگاه چاپ و نشر بین‌الملل برگزار شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب «ماه خاتون»، تازه‌ترین اثر  مجید پورولی کلشتری با حضور جمعی از اهالی فرهنگ برگزار شد. حجت‌الاسلام سبحانی، از فعالان فرهنگی، در ابتدای این مراسم گفت: این کتاب اولین رمان انتشارات شرکت چاپ و نشر بین‌الملل است که با محتوای دینی در خدمت مخاطبان قرار می‌گیرد و امیدواریم که فتح بابی برای استمرار انتشار رمان و داستان‌های دینی در دنیای نشر کشورمان باشد. در شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، حول موضوع فضائل اهل‌بیت (علیهم‌السلام) کتاب‌های متنوعی منتشر شده است. البته که فضائل هم خود به دو دسته تقسیم می‌شوند که دستۀ اول شامل معجزات و کرامات اهل‌بیت می‌شود که از جمله آثار منتشرشده در این نشر می‌توان به  کتاب «حدیث ردالشمس» اشاره کرد.

وی افزود: دستۀ دوم هم مجموعه روایاتی است که فضائل و حقایق معرفتی اهل‌بیت را بیان می‌کند. کتاب‌های منتشر شده در این باب کتاب ترجمه‌ شده «تاویل الآیات» و «مختصر البصائر» است که در این کتب از هر دو دسته فضائل استفاده شده است. در مرکز چاپ و نشر بین‌الملل تمایل داشتیم کتابی در قالب رمان نوشته شود که به همین فضائل اهل‌بیت(ع) بپردازد و مخاطب به‌جای مراجعه به کتب حدیثی و مواجهه با روایات سنگین، به راحتی به این فضائل دست پیدا کند که الحمدلله قلم آقای کلشتری به خوبی از پس تبیین آن برآمد.

سبحانی ادامه داد: داستان به این شکل است که گفت‌وگویی بین یکی از علمای شیعه و فرزند یکی از اُمرای اهل سنت شکل می‌گیرد که در لابه‌لای آن فضائل اهل‌بیت تبیین می‌شود و راه را برای هدایت او باز می‌کند. ما در این داستان می‌بینیم که چطور در یک گفت‌وگوی مسالمت‌آمیزی که بین یک طبیب شیعه و اهل سنت روی می‌دهد، نورانیت اهل‌بیت(ع) مشخص و آشکار می‌شود. در جامعه کبیره داریم که «کَلامُکُم نور» این نور تاریکی‌های نادانی و جهالت را از بین می‌برد. قاعدتاً اگر همواره در فضای دشمنی و تصادم باشیم، این نور متجلی نشده و حقیقت آن آشکار نمی‌شود. یا در روایت دیگری از امام صادق(علیه‌السلام) داریم که می‌گویند: «نور امام در قلب‌های اهل ایمان از خورشید تابان درخشان‌تر است.» در این داستان ما نمونه‌ای از این روایات را می‌بینیم. این اثر ترسیمی است از تأثیر حقایق زندگی اهل‌بیت(ع) بر افراد.

کلشتری، نویسنده کتاب «ماه خاتون»، نیز در ادامه این نشست با بیان این حدیث که ‌«هر کس بمیرد و امام زمان خودش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است»، گفت: من معلم هستم و 80 درصد از شاگردانم تا کلاس دهم، به واقع از کلیات و ضروریات دین بی‌اطلاع هستند. کم‌اهمیت دانستن این امور در کتاب‌های درسی و نپرداختن به آن، دغدغه‌ای شد تا من در بخشی از این وادی وارد شوم و به ادبیات داستانی پناه ببرم؛ چرا که قشر جوان و نوجوان حوصله خواندن کتاب را ندارد، از آن فرار می‌کند و به فضای مجازی پناه می‌برد و در فضای مجازی هم سراغ مطالبی می‌رود که روند داستانی داشته باشد. این‌ مسائل سبب شد تا در قالب داستان به روایات و فضائلی مراجعه کنم که از دسترس عموم دور مانده و اینها را به دست مخاطب جوان و نوجوان برسانم. من در این موضوع احساس تکلیف می‌کردم. بچه‌های این دوره بسیار خوش‌اخلاق و بسیار متشخص و با ادب هستند؛ ولی درباره امام معصوم(ع) کاملاً کم سواد و بی‌سوادند. من به عنوان یک شیعه زمانی که می‌دانم این حدیث و روایت، حقیقت و فضلیت را بیان می‌کند، سعی می‌کنم آن را در فضای داستان بیاورم. من با این دغدغه وارد این وادی شدم.

نویسنده «ماه خاتون» درباره پرداختن به فضائل اهل بیت(ع) در قالب داستان گفت: به این مقوله می‌توان از چند حیث جواب داد. اگر به خود حقایق نگاه کنیم، چیزی بیان نشده است. من اگر بخواهم منتظر باشم که مردم چه زمانی در آن فضا قرار می‌گیرند که پذیرش و آمادگی را داشته باشد که فایده‌ای ندارد. در کتاب قبلی هم که «کتاب مخفی» نام دارد و در انتشارات جمکران منتشر شد، دغدغه‌ام این بود که مخاطب بداند که چه افرادی، چه کارهایی با اهل‌بیت(ع) کردند. اگر بخواهیم عقب‌نشینی کنیم و ننویسم تا مردم به آن آمادگی برسند، چقدر باید منتظر بمانیم که مردم به این آمادگی برسند؟ مخاطب من خیلی از بدیهیات در مکتب امامت را نمی‌داند. مشکل این است که از رمان آیینی حمایت نمی‌شود.

وی همچنین درباره نگاهش به موضوع وحدت اسلامی نیز توضیحاتی ارائه داد و اضافه کرد: ما برای اینکه تعریف صحیحی از بحث وحدت اسلامی داشته باشیم، باید به کلام امام معصوم(ع) رجوع کنیم. نگاه من به این وحدت اسلامی باید با تکیه بر مبانی اهل‌بیت(ع) و هم راستای با آن باشد. این منافی با زندگی در کنار اهل‌ سنت نیست. در این داستان تعریف من از وحدت اسلامی زندگی مسالمت‌آمیز با بیان تاریخ است. پس من موظف و اگر دلسوز شاگردم هستم، باید تلاش کنم تا او بداند که زندگی اهل بیت(ع) به چه صورت بوده و چه وقایعی در زندگی ایشان رخ داده است. البته بیان این مسائل باید در ذیل احترام صورت گیرد. 

کلشتری ادامه داد: متاسفانه امروز نگاه سلیقه‌ای وجود دارد. در جهان امروز هنوز قشر خاکستری وجود دارند که به مراسمات مذهبی نمی‌روند ولی در عوض کتاب می‌خوانند، فیلم می‌بینند. ما باید این فضائل را در فیلم و کتاب بیان کنیم تا ذهن این قشر هم روشن شود.

نویسنده «ماه خاتون» همچنین در ادامه به روند نگارش این اثر اشاره کرد و یادآور شد: کتاب راجع ‌به فردی به نام «امیرخسرو» است که دختری به نام «ماه خاتون» دارد که بیماری لاعلاجی می‌گیرد. طبیبی شیعه طی 10 روز دختر را معالجه می‌کند و در این دوره معارف اهل‌بیت(ع) را برای دختر بیان می‌کند. در این دوره جزواتی هم در اختیار این دختر قرار می‌گیرد. کلیت داستان تقابل بین این طبیب کاشانی شیعه و دختر امیرخسرو پیش می‌رود. در ابتدا قرار بود بر روی زیارت جامعه کبیره کار شود اما برخی فرازهای این زیارت سنگین است و باید با پناه بردن به برخی روایات دیگر معنا ‌شود که ممکن بود مخاطب را دچار چالش کند. در نهایت به خطبه‌ای از امام رضا(ع) رسیدیم که در مرو برای مخاطبان عمومی بیان و در آن بحث امام شناسی را مطرح کردند.

سلطانی مدیر انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل نیز در پایان این جلسه گفت: چاپ و نشر بین‌الملل در دورۀ جدید در نظر دارد داستان‌های فاخر و ممتاز در حوزه‌ دین و انقلاب را منتشر کند. لذا از نویسندگان دعوت می‌کنیم آثارشان را جهت بررسی برای انتشارات ارسال کنند.

در پایان مراسم نیز از مجید پورولی کلشتری برای نگارش داستان دینی تشکر و قدردانی به عمل آمد./826/د102/ق

منبع: تسنیم
ارسال نظرات