۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۶۶۱۱۹۲
نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی تأکید کرد؛

جولان مشکلات اجتماعی؛ نتیجه کم‌توجهی به امربه‌معروف

جولان مشکلات اجتماعی؛ نتیجه کم‌توجهی به امربه‌معروف
خراسان جنوبی - حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی گفت: افزایش مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه ریشه در بی‌توجهی یا کم‌توجهی نسبت به فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی و امام‌جمعه بیرجند، امروز در جمع اعضای ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر، با گرامیداشت ایام ماه محرم، اظهار کرد: فلسفه اصلی ماه محرم احیای فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی گفت: از سال ۱۳۷۱ شمسی، هفته اول ماه محرم‌الحرام به‌منظور یادآوری اصلی‌ترین هدف قیام امام حسین (ع) به نام هفته احیای امربه‌معروف و نهی از منکر نام‌گذاری شده است تا به بهانه این هفته اهتمام ویژه‌ای به این فریضه الهی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه از پیام‌های سالار شهیدان در نهضت عاشورا نشر امربه‌معروف و نهی از منکر بود، تصریح کرد: خداوند در سوره لقمان وقتی که حکمت را معنا و حکیم را معرفی کرد و لقمان را به وصف صاحب حکمت ستود، فرمود: «وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکرِ وَاصْبِرْ عَلَی مَا أَصَابَک إِنَّ ذَلِک مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ»؛ یعنی چنین انسان حکیمی به فرزندش نصیحت حکیمانه کرد و گفت: معروف یعنی چیزی که عقل و نقل (قرآن و روایات) او را به رسمیت می‌شناسند؛ برخلاف منکر که پیش عقل و نقل، نکره و ناشناس است و او را به رسمیت نمی‌شناسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی گفت: حضرت لقمان فرمود: امربه‌معروف، عزم می‌خواهد و مصائب و رخدادهای تلخ به همراه دارد و باید در آن صبر پیشه کرد.

وی تصریح کرد: این فریضه، از جایگاه قدرت سخن گفتن لازم دارد و به این جهت بحث امربه‌معروف و نهی از منکر در کتاب‌های فقهی در بخش جهاد مطرح شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی افزود: کسی که ندانسته گناه می‌کند، مورد امربه‌معروف نیست؛ بلکه باید او را به حکم شرعی آگاه کرد و به او فهماند که عمل وی حرام است و این کار، وظیفه عالمان دین، دانش‌پژوهان، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و مانند آن است.

وی ادامه داد: امّا کسی که می‌داند فلان کار گناه است و عالماً، عامداً، مرتکب آن می‌شود، مورد امربه‌معروف و نهی از منکر است و در این جا باید از موضع قدرت برخورد کرد و جلوی تبهکار را گرفت و چنین کاری نیازمند عزم است؛ ازاین‌رو، به عنوان واجب کفایی مطرح است که مسؤولیت همگان را به همراه دارد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی افزود: امروز هم افزایش مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه ریشه در بی‌توجهی یا کم‌توجهی نسبت به فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر دارد./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات