۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸
کد خبر: ۶۶۱۲۵۹
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین:

ثبت نام ۴۲۰ هیأت فعال در سامامه بیرق

ثبت نام ۴۲۰ هیأت فعال در سامامه بیرق
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: از مجموع ۲۰۱۲ هیئت ثبت شده در استان برخی غیر فعال و خانگی هستند که با احتساب این موارد ۸۰۰ هیئت داریم که در فهرست نیامده است.

به گزارش خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام محمد جواد زهرایی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین روز پنجشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی که در شبستان امیرالمومنین مسجدالنبی برگزار شد اظهار داشت: با برگزاری ۶ جلسه کارگروه عزاداری ذیل کارگروه اصلی نسبت به هماهنگی‌های لازم اقدام شد تا هیئت‌های مذهبی در جریان دستورالعمل‌ها قرار گیرند.

وی بیان کرد: با تشکیل تیم‌های نظارتی و استقرار در اداره تبلیغات اسلامی برای تبیین جلسات اقدام لازم صورت گرفت و برنامه‌های مدونی با همکاری صدا و سیمای استانی پیش بینی شده است.

حجت الاسلام زهرایی تصریح کرد: با همکاری رسانه ملی قرار شد ۷۰ دقیقه برنامه یک دقیقه‌ای از مداحان، رؤسای هیئت‌های شاخص، عزاداران، ورزشکاران، و فعالان هیئت‌ها تهیه شده و مردم به رعایت پروتکل‌ها تشویق و دعوت شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین یادآور شد: شعار امسال ما «حفظ سلامت، عرض ارادت» تعیین شده و با عمل به مصوبات ستاد کرونای استان تلاش می‌کنیم عزاداری‌ها با تعداد محدود سوگواران و در زمان تعیین شده در فضاهای باز و با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

زهرایی از همکاری برخی نهادها و دستگاه‌های اجرایی تشکر و قدردانی کرد و گفت: قرار شد مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان توسط استانداری و ۳۰۰ میلیون تومان از سوی شهرداری برای تأمین نیازهای هیئت‌ها پرداخت شود که در صورت تأمین اعتبار کمک خوبی برای هیئت‌های عزاداری خواهد بود.

وی بیان کرد: مداحان، علم داران، هیئت داران و مسئولان هیئت‌ها، معاون سیاسی امنیتی، فرماندار، بخشداری، شهرداری، آموزش و پرورش برای در اختیار قرار دادن محوطه مدارس به هیئت‌ها همکاری خوبی با تبلیغات اسلامی داشته اند و همکاری اوقاف و علوم پزشکی در سطح بسیار مطلوبی بوده است.

زهرایی گفت: از سازمان صمت و اداره ارشاد انتظار همکاری بیشتری داریم و در شرایطی که از سوی شهرداری مواد ضدعفونی و ماسک رایگان در میان هیئت‌ها توزیع شده، اما سازمان صمت برای توزیع این اقلام هزینه درخواست کرده که در توان هیئت‌ها نیست.

وی اظهار داشت: بیش از ۶۰ جلسه حضوری با مسئولان هیئت‌ها، علمداران، پیر غلامان و تشکل‌ها داشته ایم و خوشبختانه با درک شرایط موجود همه هیئت‌ها توافق کردند تا هیچ دسته و علمی بیرون نیاید و همه عزاداری‌ها در مکان‌های روباز و ثابت باشد.

زهرایی اضافه کرد: برخی هیئت‌ها گروه موزیک دارند که درخواست کردیم این افراد نیز اجرای برنامه نداشته باشند تا تجمعی صورت نگیرد و از احتمال آلودگی پیشگیری شود و سینه زنی و زنجیر زنی در محیط باز خواهد بود.

وی اظهار داشت: از مجموع ۲۰۱۲ هیئت ثبت شده در استان برخی غیر فعال و خانگی هستند که با احتساب این موارد ۸۰۰ هیئت داریم که در فهرست نیامده است.

ثبت نام ۴۲۰ هیأت فعال در سامامه بیرق

زهرایی در پایان گفت: در حال حاضر ۴۲۰ هیئت مذهبی در سامانه «بیرق» ثبت نام کرده اند.

در ادامه حجت الاسلام مصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: مجموعه اوقاف دستگاه متولی تبیین دفاع مقدس است و همه تلاش می‌کنیم تا فرهنگ دفاع مقدس ترویج شود.

وی بیان کرد: چند ماهی است که درگیر ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن هستیم و مجالس محرم نیز دستخوش تغییرات اساسی شده و در شرایطی که ۵۰ درصد موقوفات استان با نیت سیدالشهداست تلاش کرده ایم تا درآمد موقوفات هم در اجرای طرح کمک مومنانه هزینه شود.

حجت الاسلام مجیدی گفت: اطعام و پذیرایی به دلیل مسائل بهداشتی ممنوع شده و با تشکیل ۱۲ جلسه با حضور هیئت امنای مذهبی قرار شد تا عزاداری‌ها در بقاع متبرکه در فضای باز و رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

۲۵۰۰ بسته معیشتی میان نیازمندان توزیع می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بیان کرد: امسال موقوفاتی که در قالب تعزیه و اطعام بود قرار شده کمک‌های خود را برای تهیه بسته‌های خشک مصرف کنند و در این راستا ۲۵۰۰ بسته اقلام غذایی بین نیازمندان توزیع خواهد شد.

وی بیان کرد: مصائب هم حکمت الهی دارد و اگر کرونا یک تهدید شد اما کمک کار دستگاه‌های فرهنگی در مقابله با خرافات هم شده است.

حجت الاسلام مجیدی در پایان اظهار داشت: احیای مجالس سیدالشهدا در اولویت برنامه‌های اوقاف است و نظارت خواهیم کرد تا برنامه‌ها با رعایت مسائل بهداشتی برگزار شود.

در ادامه حجت الاسلام انصاری معاون پرورشی آموزش و پرورش استان گفت: حدود ۷ هزار دانش آموز با فقر شدید مالی مواجهند که امیدواریم کمک‌های مومنانه میان این افراد نیز توزیع شود.

وی بیان کرد: باید مراقب باشیم تا به بهانه ویروس کرونا هیچ وقفه‌ای در سنت‌های خوب ایجاد نشود و امسال در قالب برنامه‌های فرهنگی به سمت پرده خوانی و نقالی خوانی و اجرای پویش «هر خانه یک روضه»، «هر خانه یک هیئت» گام برداشته ایم.

حجت الاسلام انصاری تصریح کرد: در استان بیش از ۵۰۰ هیئت دانش آموزی فعال و تأسیس شده و با راه اندازی پنجره باز و شبکه شاد قادریم تولیدات دینی را در این سایت‌ها بارگذاری کنیم تا در اختیار همگان قرار گیرد.

حکمت الله داودی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین هم از توزیع ۱۲۰۰ عدد پرچم محرم، توزیع اقلام فرهنگی بین ۵۰ هیئت مذهبی و توزیع ۳ هزار پرچم بین اصناف خبر داد./955/د102/ف

مجید ابراهیمی
ارسال نظرات