۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۶۶۱۲۶۱
در گفت‌وگو با رسا تبیین شد؛

نگاهی به خدمات علمی و فرهنگی مرحوم آیت الله عبدالجواد علم الهدی

نگاهی به خدمات علمی و فرهنگی مرحوم آیت الله عبدالجواد علم الهدی
تهران - تولیت حوزه علمیه قاسم بن الحسن(ع) گفت: مرحوم آیت‌الله عبدالجواد علم الهدی از یاران نزدیک امام خمینی(ره) و پیشگام در اکرام ایتام و دستگیری از نیازمندان بود.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی تولیت موسسه آموزش عالی حوزوی قاسم بن الحسن(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با ابراز تأسف از رحلت عالم ربانی مرحوم آیت‌الله عبدالجواد علم الهدی، درباره شخصیت علمی آن مرحوم اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله عبدالجواد علم الهدی از شاگردان مبرز مرحوم آیت‌الله بروجردی و امام خمینی(ره) بود.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله علم الهدی از وکلای مورد اعتماد امام راحل به شمار می‌رفت و تا زمانی که در قم زندگی می‌کرد به سفارش حضرت امام برخی امکانات خاص و ویژه را برای شاگردان ایشان که در تبعید و یا تحت‌فشار رژیم طاغوت قرار داشتند در اقصی نقاط کشور می‌رساند و به خانواده آنان سرکشی می‌کرد.

تولیت موسسه آموزش عالی حوزوی قاسم بن الحسن(ع) بابیان اینکه مرحوم آیت‌الله علم الهدی بعد از تبعید امام راحل به نجف به‌عنوان نماینده ایشان در شهر مقدس قم محسوب می‌شد، اظهار داشت: اما بعد از مدتی ساواک وی را تحت‌فشار قرار داد و درنهایت آن مرحوم را مجبور به تبعید و هجرت از قم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی ادامه داد: آن مرحوم با هجرت به تهران اقدام به افتتاح حوزه علمیه مکتب القائم(عج) کرد تا از این طریق باب فراگیری فقه و اصول برای تربیت طلاب و فضلای حوزوی باز شود؛ فعالیت‌های حوزوی آن مرحوم زبانزد عام و خاص بود به‌گونه‌ای که شاگردان مبرزی را تربیت و به جامعه تحویل داد.

وی گفت: مرحوم آیت‌الله علم الهدی در کنار فعالیت‌های علمی توجه خاصی به رفع نیاز فقرا و خصوصاً ایتام داشت و یکی از برنامه‌هایی که دستور کار خود قرارداد رسیدگی به ایتام بود برای همین دارالایتامی را با بیش از هزار عضو تأسیس کرد و ایتام را تحت پوشش قرارداد.

تولیت موسسه آموزش عالی حوزوی قاسم بن الحسن(ع) با اشاره به اینکه ارتباط آن مرحوم با امام راحل بسیار قوی بود و از نزدیکان ایشان به شمار می‌رفت، عنوان کرد: بر اساس توصیه و دستوری که امام خمینی(ره) به وی داشتند آن مرحوم همچنان بعد از انقلاب خویش را وقف حوزه و تربیت شاگرد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی نیز با راه‌اندازی ستادی اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای رزمندگان کرد و خود نیز با حضور در کنار رزمندگان فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی داشت.

وی با اشاره به اینکه تا سال گذشته کرسی‌های درس خارج آن مرحوم همچنان برگزار می‌شد، گفت: مرحوم آیت‌الله علم الهدی تقریرها و دیدگاه‌های آیت‌الله بروجردی را به رشته تحریر درآورد و کتاب‌های مختلفی در خصوص مباحث حج، سبک زندگی، صهیونیسم بین‌الملل و غیره را تألیف و به چاپ رساند.

تولیت موسسه آموزش عالی حوزوی قاسم بن الحسن(ع) در پایان خاطرنشان کرد: همچنین مرحوم آیت‌الله علم الهدی فعالیت‌های علمی خوبی در داخل و خارج از کشور داشت بخصوص در زمان آیت‌الله گلپایگانی مباحث مختلف علمی، کلامی و اعتقادی را برای شیعیان مقیم کشور انگلستان مطرح می کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفته بود./813/ت302/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات