۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۶۶۱۳۲۰
امام جمعه موقت کاشان:

تقلید کورکورانه نشانه ضعف فرهنگی و خودباختگی به غرب است

تقلید کورکورانه نشانه ضعف فرهنگی و خودباختگی به غرب است
اصفهان - حجت الاسلام اسلامی تبار تقلید کورکورانه را یکی از منکرات اجتماعی دانست و گفت: منشأ اصلی غرب زدگی ضعف فرهنگی و تقلید کورکورانه است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار صبح امروز شنبه در مراسم زیارت عاشورا دومین روز از ماه محرم که در مسجد آیت الله رضوی کاشانی برگزار شد، گفت: امام حسین (ع) فلسفه قیام خودش را امر به معروف و نهی از منکر قرار داده است.

وی یکی از ویژگی‌های حسینی بودن را انجام امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: شرط نخست انجام این فریضه علم به معروف و علم به منکر است درغیر این صورت جای امر به معروف و نهی از منکر با یکدیگر عوض خواهد شد.

حجت الاسلام اسلامی تبار با تأکید بر آگاهی آمران به معروف و ناهیان از منکر به این دو فریضه، اظهار داشت: قرآن بهترین منبع زلال وحی الهی برای شناخت معروف و منکر است.

وی از قرآن به عنوان یک نمایشگاه نام برد و عنوان کرد: نمایشگاه‌های دنیوی تنها نشان دهنده زیبایی‌های دنیا هستند، اما نمایشگاه قرآن زیبایی‌ها و زشتی ها را با هم نشان داده است.

امام جمعه موقت کاشان با اشاره به منکرات و معروفات مختلف اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی درقرآن، گفت: معروفات و منکرات اجتماعی در جامعه سبب گمراهی مردم و مشکلات در جامعه می‌شود.

حجت الاسلام اسلامی تبار غفلت از دشمن را یکی از منکرات اجتماعی دانست و افزود:  غفلت مسلمانان از اموال و ثروت و داشته های خود سبب حمله دشمن و غارت و نابودی اموال و ثروت مسلمانان شده است.

امام جمعه موقت کاشان از تقلید کورکورانه به عنوان یکی دیگر از منکرات اجتماعی نام برد و گفت: تقلید کورکورانه و مبتلا شدن به مصیبت منکر اجتماعی نشانه ضعف فرهنگی و خود باختگی است.

وی منشأ اصلی غرب زدگی را تقلید کورکورانه دانست و ادامه داد: تقلید جاهل از عالم و رجوع غیر متخصص به متخصص عقلی است، اما تقلید جاهل از جاهل تقلید کورکورانه است.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: استفاده از اسامی و واژه‌های غربی، مدل‌های غربی و چشم و هم چشمی های رایج در جامعه امروز یک نوع تقلید کورکورانه است.

وی همچنین تقلید و پیروی از اکثریتی که در مسیر انحراف است را یکی دیگر از منکرات اجتماعی اعلام کرد و افزود: انتخاب راه صحیح و عقل و منطق بهترین راه است حتی اگر بر خلاف اکثریت باشد.

امام جمعه موقت کاشان گفت: شجاعت انسان به این است که در انتخاب راه پیرو اکثریت باطل نباشد بلکه براساس عقل و منطق باشد حتی اگر رهروان این راه در اقلیت باشند.

حجت الاسلام الاسلامی تبار تصریح کرد: اگر اکثریت در مسیر حق باشند باید تابع اکثریت بود، اما اگر اکثریت در مسیر باطل باشند مانند دوره امام حسین (ع) نباید تابع اکثریت بود، بنابراین پیروی از اکثریت بدون داشتن دلیل منطقی منکر اجتماعی است.

به گفته وی هوشیاری، آگاهی، بصیرت، عدم پیروی کورکورانه و عدم پیروی از اکثریت به صرف داشتن اکثریت، معروف است./۱۳۰۷/پ210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات