۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۶۶۱۴۱۷
حجت الاسلام تکیه ای مطرح کرد؛

ولایتمداری هیئات مذهبی در عزاداری محرم

ولایتمداری هیئات مذهبی در عزاداری محرم
عضو مجمع نمایندگان طلاب مجالس عزاداری امسال را آزمونی برای ولایت مداری وعاظ و مداحان توصیف کرد و گفت: هیئات مذهبی و عزاداران حسینی ولایتمداری خود را به اثبات رساندند.

اشاره: محرم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا موجب تغییرات بسیاری در شیوه عزاداری هیأت‌های مذهبی کشور شده است و برخی از مداحان و هیأت‌ها نیز نوآوری‌هایی برای این کار داشته‌اند؛ از جمله محمود کریمی مداح اهل بیت(ع) که جلسات عزاداری خود در امامزاده علی‌اکبر(ع) را لغو کرد با تکیه ‌سیار در کوچه‌ها به روضه‌خوانی پرداخته است.

حجت الاسلام سید علیرضا تکیه­‎ای، عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای قم، در گفت و گو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با بیان اینکه علاقه‌­مندان به امام حسین(ع)، همواره ولایت مدار هستند، اظهار داشت: برخی به مسأله ولایت مداری توجه دارند و برخی بدان بی توجه هستند؛ اما زمانی که مسیر انسان از ولایت مداری خارج شود، در رفتار و زندگی دچار انحطاط خواهد شد.

حجت الاسلام تکیه‎ای اظهار کرد: با هدایت‎گری ولایت فقیه و تأکید علما و مراجع تقلید، امسال عزاداری‎های محرم و اجتماع حسینی با رویکرد جدید و شیوه نوین برگزار می‌شود؛ همچنین مؤمنان و عزاداران، دستورالعمل های بهداشتی را بیشتر رعایت می کنند.

وی مجالس عزاداری امسال را آزمونی برای ولایت مداری وعاظ و مداحان توصیف کرد و افزود: سخنران و خطباء با رعایت اصول بهداشتی در مساجد یا در فضای غیر مسقف و فضای مجازی، مردم را با آرمان ها و اهداف امام حسین(ع) آشنا می­‎کنند و مداحان نیز روضه ها و مجالس عزای سیدالشهدا(ع) را به خوبی اداره می‎کنند و هم دست اندرکاران هیأت‌ها شرایط را برای برگزاری هیأت طبق دستورالعمل های بهداشتی مهیا کرده اند.

آزمون ولایت مداری وعاظ و مداحان در محرم و عزدارای‌های امسال

وی ابراز داشت: سال‎های قبل، عزاداری در حسینیه‎ها و فضای بسته برگزار شد؛ اما با توجه به شرایط خاص امسال، حسینیه ها، تکیه ها و مجالس عزاداری به صورت عمومی­ تر و در  سطح جامعه گسترش یافته است.

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای قم با بیان اینکه عالم بر اساس ولایت مداری پایه‎گذاری شده است، گفت: جریان باطل و دشمنان همواره در مقابل ولایت و جریان حق موضع می‎گیرند و آن را به مردم جامعه نیز القا می‎کنند تا مردم به گمراهی و دنیا گرایی روی بیاورند؛ از این‎رو اگر مردم در مسیر ولایت حرکت کنند، جامعه به رشد و پیشرفت دست خواهد یافت.

حجت الاسلام تکیه‎ای با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی بر اساس حاکمیت ولایت فقیه ترسیم شده است، افزود: در این چند دهه بعد از انقلاب از جنگ تحمیلی تا ترور شخصیت‎های نظام  و تحریم‎های بی رحمانه در سال‎های متمادی بر اساس مکتب جهادی امام حسین(ع) و مدیریت حکیمانه امامین انقلاب، کشور استقلال و عزت خودش را حفظ کرده است.

وی یادآور شد: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که خداوند از طریق اباعبدالله الحسین(ع) شناخته می شود و اگر جدم نبود خداوند شناخته نمی‎شد؛ از این رو اگر دینداری، توحیدگرایی و خداگرایی در جهان وجود دارد؛ از مسیر امام حسین(ع) جاری شده است.

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای قم به تبیین اهمیت برپایی مجالس عزاداری امام حسین(ع) پرداخت و گفت: با توجه به تعابیر مستند، متقن و قابل اعتبار در روایات و زیارت‎ها باید بر ضرورت عزاداری و اهمیت اشک بر امام حسین(ع) تأکید کنیم.

آزمون ولایت مداری وعاظ و مداحان در محرم و عزدارای‌های امسال

وی با بیان اینکه رژیم پهلوی از برگزاری روضه های خانگی ممانعت می کرد، یادآور شد: در این زمان به برکت نعمت ولایت و در این شرایط ویژه، حسینیه ها و هیأت ها به بوستان ها و فضای باز گسترش یافته است؛ همچنین هیأت ها و روضه های خانگی نیز چندین برابر شده و هر خانه به یک حسینیه تبدیل شده است.

حجت الاسلام تکیه‎ای با اشاره به دغدغه ها و رهنمودهای رهبر انقلاب درباره فضای مجازی، بیان کرد: مراسم مذهبی همچون ماه رمضان و غدیر از طریق شیوه های نوین و در بسترهای جدید و فضای مجازی شکل گرفته است و  هیأت­‎ها و تکیه­ های مجازی با استقبال مردم مواجه شده و تعداد مخاطبان این مراسم چندین برابر شده است./998/ت302/ق

ارسال نظرات