۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۴
کد خبر: ۶۶۱۴۳۳
آیت الله خاتمی:

شکست در قاموس مؤمن راه ندارد

شکست در قاموس مؤمن راه ندارد
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مؤمن در مواجهه با شکست ناامید نمی شود، گفت: در قاموس مؤمن شکست راه ندارد و مؤمن به مقدرات الهی راضی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید احمد خاتمی امام‌جمعه موقت تهران، شنبه‌شب در مراسمی که در فضای باز مسجد جامع نظام مافی برگزار شد، گفت: نهضت امام حسین(ع) در روز عاشورا تولیدشده عقیده بود.

وی افزود: هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا نابودی بدعت‌ها و احیای سنت نبوی بود؛ حضرت در این حرکت به مقدرات الهی راضی بودند.

آیت‌الله خاتمی بابیان اینکه انسان موجودی مختار است، عنوان کرد: اگر کسی بر این باور باشد که انسان‌ها موجودی مجبور هستند طبق صریح روایات؛ چنین انسانی کافر بوده و نمی‌تواند شهادت دهد چون فاسق است.

امام‌جمعه موقت تهران درباره اعتقاد به مقدرات، اظهار داشت: انسان دو گونه فعالیت دارد نخست فعالیت‌هایی است که از آن بهره می‌برد و دیگر فعالیت‌هایی است که نتیجه آن تحت اختیار آدمی نیست و به آن تقدیر می‌گویند.

وی با اشاره به اینکه مؤمن به مقدرات الهی راضی است، ابراز کرد: کسی که به خداوند اعتقاد دارد تلاش می‌کند اما نتیجه آن تلاش را تقدیر الهی می‌داند و به مقدرات راضی می‌شود.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: کسانی که باورهای الهی دارند در مواجهه با شکست‌ها ناامید نمی‌شوند و همواره برای رسیدن به نتایج مطلوب تلاش می‌کنند؛ مقصود از تقدیر برنامه‌ریزی است و در این برنامه ریزی است که با تلاش و کوشش می‌توان به نتایج عالی دست‌یافت.

امام‌جمعه موقت تهران با استناد به کلام امام راحل که فرمودند ما مأمور به تکلیف هستیم و ضامن نتیجه نیستیم، گفت: کسی که به وظیفه خود عمل می‌کند پیروز است و نتیجه آن عمل مهم نیست؛ امام حسین(ع) پیروز واقعه عاشورا بودند.

وی بابیان اینکه در قاموس مؤمن شکست راه ندارد، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) مرد تکلیف و وظیفه بودند./813/پ210/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات