۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۶۶۱۴۴۰
نماینده مجلس خبرگان رهبری تشریح کرد؛

چهار مرحله برای سیر معنوی

چهار مرحله برای سیر معنوی
اصفهان ـ آیت الله مهدوی با بیان اینکه سیر معنوی داشتن دارای چهار مرحله است، گفت: عهد ما با خداوند عبودیت و بندگی کردن است و نباید عهدمان را فراموش کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری شب گذشته در مسجدالمحمود اصفهان، با بیان اینکه در علم اخلاق چهار مرحله برای مراقبت کردن و سیر معنوی لازم است، گفت: نخستین مرحله معاهده است، معاهده به معنای عهد بستن با خداوند برای بندگی کردن و تقوا داشتن و گناه نکردن است.

وی در ادامه افزود: مرحله دوم مراقبت است، یعنی مواظب باشیم عهدی که با خداوند بسته‌ایم را خراب نکنیم و فراموش نکنیم چه قولی برای بندگی و عبودیت به خداوند داده‌ایم. مرحله سوم محاسبه است، یعنی حساب اعمال خود را داشته باشیم.

آیت الله مهدوی معاتبه را چهارمین مرحله سیر معنوی برشمرد و اظهار کرد: معاتبه یعنی انسان اگر تخلفی کرد خود را مورد عتاب قرار دهد و دوباره پیمانی که با خداوند بسته شده است را محکم کنیم، یک راه این محکم کردن مجدد پیمان توبه کردن است.

عبودیت و بندگی کردن عهد ما با خداوند است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: همه ما عهد بندگی کردن با خداوند داریم، بر گردن همه ما است که گناه نکنیم و از دستورات الهی تبعیت کنیم و نباید فراموش کنیم چه پیمانی با خداوند داریم، ما موظف هستیم به عهدمان پایبند باشیم تا انسان باشیم، چرا که انسان بودن در گرو پایبندی به صفات انسانی است و وفای به عهد یکی از همین صفات است.

وی با بیان اینکه حیوانات اهل پایبندی به عهد خود نیستند، تصریح کرد: یک موجودی مانند ترامپ یک رشته کوه به عنوان امضا در پای معاهدات می‌کشد اما به امضای خود هم پایبند نیست و آن را پاره می‌کند، در فارسی می‌گوییم مرد باش، این به معنای این است که صفات انسانیت را در وجود خود داشته باشد، شخص حتی اگر مسلمان هم نیست وجدان دارد و بنابر وجدان هم انسان باید برعهد خود پایبند بماند.

آیت الله مهدوی با تأکید بر اهمیت پایبندی انسان بر عهدی که با خداوند دارد، عنوان کرد: ما به امام حسین(ع) در محرم قول می‌دهیم که بندگی کنیم، عهد بندگی ما با خداوند نباید فراموش شود تا در مسیر سعادت قرار بگیریم و بتوانیم به کمال برسیم.

حاج قاسم سلیمانی پای عهد خود ایستاد

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه امام زمان(عج) پای عهد خود ایستاده است، اظهار کرد: در کربلا عده ای افراد عهد خود را فراموش کردند و امام حسین(ع) را تنها گذاشتند، بعدا هم پشیمان شدند اما فایده ای نداشت، افرادی نظیر حاج قاسم سلیمانی قول خود را فراموش نکردند و پای عهد خود با خداوند ایستادند و مزد آن را هم با شهادت گرفتند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، عبد خدا شدن را موجب محبوبیت در نزد خداوند عنوان کرد و گفت: وقتی انسان عمل صالحی را انجام بدهد و در میان افراد صالح و نیکان قرار داشته باشد رنگ و بو و حالات آنها را خواهد گرفت، اگر در میان افرادی باشیم که عبودیت و بندگی خدا را به جا می‌آورند این موضوع در مسیر بندگی کردن و رسیدن به مقام عبودیت برای ما نیز بسیار مفید است./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات