۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۶۶۱۷۶۱

تبیین امر به معروف و نهی از منکر آسان و کاربردی در "فعل خوبان"

تبیین امر به معروف و نهی از منکر آسان و کاربردی در
در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که امام حسین ع با تمام بستگانش و فرزند شیرخواره اش، در راه اقامه آن، شهید می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، امر به معروف و نهی از منکر، از ارکان اساسی اسلام و از اوجب واجبات است و با انجام آن همه چیز اصلاح می شود. در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که امام حسین(ع) با تمام بستگانش و فرزند شیرخواره اش، در راه اقامه آن، شهید می شود. انقلاب اسلامی ایران، خود یکی از ثمرات مهم و نتایج اصل اساسی امربه معروف و نهی از منکر در جنبه های سیاسی و حکومتی آن است و برای حفظ، گسترش و تداوم آن نیز باید به همین اصل مهم تمسک جست.

بی تردید امروز نسخه شفابخش جامعه بشری و درمان امت اسلامی، منوط به همگانی شدن این واجب حتمی است. به همین منظور هم در قانون اساسی، امربه معروف و نهی از منکر به عنوان یک وظیفه همگانی مطرح شده است.

امروز مسؤولیت شرعی، انقلابی و سیاسی همه کسانی که امام حسین(ع) را الگوی خود می دانند؛ احیای امر به معروف و نهی از منکر است. بیاییم ما هم به قدر توان خود، با دل و زبان یادمی و درمی یا قلمی و قدمی در نقش یک منتظر صالح و چشم انتظار مصلح موعود، نگذاریم این دو فریضه الهی بیش از این مهجور گردیده و بر زمین بماند.

نشر معارف کتاب فعل خوبان را که نوشته عبدالرحیم بیرانوند بوده به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب فعل خوبان دارای 12 فصل بوده و در انتهای کتاب بخشی با عنوان قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مشخص شده است.

فصل اول: عنوان فصل نخست این کتاب واژه شناسی است. عناوین دیگر این فصل عبارت است از: معنای لغوی امر و نهی معنای لغوی معروف و منکر، معنای اصطلاحی معروف و منکر، معنای اصطلاحی امر به معروف و نهی از منکر.

فصل دوم: ضرورت و اهمیت امربه معروف و نهی از منکر، فصل دوم این کتاب را تشکیل داده است. عناوین دیگر این فصل: اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، از ضروریات دین، نشانه بهترین امت، برتر از تمامی خوبیها، مبنای تشکیل حکومت اسلامی، عامل برپایی شریعت و ضامن بقای اسلام.

فصل سوم: چگونگی وجوب حکم امر به معروف و نهی از منکر، عنوان فصل دیگری از این کتاب است. عناوین دیگر این فصل عبارت است از: ادلة وجوب شرعی، وجوب عینی و وجوب کفایی، وجوب تعبدی و توصلی.

فصل چهارم: فصل چهارم این کتاب شرایط امربه معروف و نهی از منکر، است. عناوین دیگر این فصل: شناخت معروف و منکر، احتمال تأثير، اصرار و استمرار گناه، نداشتن مفسده.

فصل پنجم: مراتب و مراحل امر به معروف و نهی از منکر، فصل دیگری از این کتاب است. عناوین دیگر این فصل عبارت است از: مرحله قلبی، مرحله زبانی (لسانی)، مرحله عملی (دی)، چند مطلب مهم درباره مرحله سوم امر به معروف و نهی از منکر.

فصل ششم: فصل دیگری از این کتاب با عنوان امربه معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی(ع) مشخص شده است. عناوین دیگر این فصل: مراحل سه گانه امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی، امر به معروف و نهی از منکر در زیارتنامه امام حسین(ع).

فصل هفتم: امربه معروف و نهی از منکر را از کجا شروع کنیم؟، عنوان فصل هفتم این کتاب است. عناوین دیگر این فصل عبارت است از: آگاهی بخشی و نهضت آموزش، شروع از خود، سپس از خانواده و بستگان.

فصل هشتم: شیوه های امر به معروف و نهی از منکر قلبی، عنوان دیگری از این فصل است. برخی عناوین این فصل: پیشتازی در انجام معروف و ترک منکر، تبسم و خوش رویی، شیوه اشاره ای، تغافل و به روی نیاوردن، قطع کردن صحبت مخاطب، بی توجهی و بی مهری، اعراض و دوری از گناهکار، اخم کردن، همکاری در انجام معروف و عدم همکاری در انجام منکر، شیوه نمایش، هدیه دادن.

فصل نهم: فصل نهم این کتاب با عنوان شیوه های امربه معروف و نهی از منکر زبانی، مشخص شده است. عناوین این فصل: نرمخویی و محبت، روش مستقیم و روش غیر مستقیم، زیبایی بیان و سخن، شفاف و رسا سخن گفتن، شیوه تأیید و تغییر، شیوه تحریک عواطف، شیوه تکرار، هزار نفر بگوید!، تجربه کنید!، بارها گفته شود!، امید دادن و بازسازی روانی، مبارزه با گناه به جای مبارزه با گناهکار، بیان تواب وکیفر اعمال، شیوه.

فصل دهم: اقدامات عملی و زیربنایی جهت فرهنگ سازی و پیشگیری، عنوان فصل دیگری از این کتاب است. عناوین ان فصل: اصلاح و تقویت عقاید، سالم سازی محیط، از بین بردن ریشه ها و زمینه های گناه و انحراف، فرهنگ کردن الگوهای شایسته، علنی کردن معروف و تعظیم شعائر دینی، ارائه جایگزین مناسب، مدیریت کردن اوقات فراغت، راه های پر کردن اوقات فراغت، در نظر گرفتن کرامت انسانی، مخاطب شناسی، در نظر گرفتن موقعیت زمان و مکان.

فصل یازدهم: فصل دیگری از این کتاب با عنوان برکات و فواید امر به معروف و نهی از منکر، مشخص شده است. برخی عناوین دیگر این فصل: آثار و برکات فردی، اصلاح انسان، جانشین خدا و پیامبر شدن، شریک شدن در ثواب اعمال دیگران، نجات از قهر خدا، نصرت و یاری الهی، توانمند شدن مؤمن و خواری منافق، کم نشدن عمرو روزی، سبب عاقبت به خیری، آثار و برکات اجتماعی.

فصل دوازدهم: آخرین فصل این کتاب با عنوان پیامدهای شوم ترک امربه معروف و نهی از منکر، مشخص شده است. عنوان دیگر این فصل: محرومیت از حیات طیبه.

ویژگی های اثر

1. پرداخت خوب به مسأله مهم امر به معروف و نهی از منکر

2. کتابی قابل استفاده برای استفاده معلمان، مربیان، اساتید و مبلغان.

3. استفاده از لغات ساده و عبارت های روان و قابل فهم.

4. معرفی و شناساندن اصطلاحات تخصصی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر

5. استفاده از زبان ساده گویی برای فهم مطالب

برشی از کتاب

در صفحه 119 این کتاب در مورد شیوه های امر به معروف و نهی از منکر این مطالب آمده است:

آموختن شیوه های امر به معروف و نهی از منکر یا نظارت عمومی بسیار اهمیت دارد؛ چون اگرامربه معروف و نهی از منکر به روش صحیح انجام نگیرد نتیجه ای معکوس خواهد داشت و موجب تنفر و انزجار، خواهد گشت و چه بسا فرد را لجوج تر سازد و باعث شود در انجام دادن منکر، مصمم تر گردد.

شیوه ها باید متناسب با روحیات فرد، وضعیت زمانی و مکانی، نوع فعلي معروف و منکر و نوع برخورد در واداشتن به خوبی و بازداشتن از بدی باشد.

منظور از شیوه های امربه معروف و نهی از منکر قلبی، آن نوع اقدامات عملی است که آشکار ساختن رضایت قلبی از انجام معروف و اظهار انزجار و تنفر قلبی نسبت به منکر را متناسب با موقعیت های متفاوت، نشان می دهد که باید در جای خود از آن شیوه ها استفاده کرد.

انتشارات معارف کتاب «فعل خوبان» را در قطع وزیری و 231 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات معارف به آدرس: قم، بلوار جمهوری، مراجعه کنند./826/ن601/ق

امر به معروف و نهی از منکر آسان و کاربردی

ارسال نظرات