۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۶۶۲۴۵۳
تازه های نشر؛

خاطرات کاخ سفید جان بولتون؛ اتاقی که در آن اتفاق افتاد

خاطرات کاخ سفید جان بولتون؛ اتاقی که در آن اتفاق افتاد
انتشارات امیرکبیر کتاب «خاطرات کاخ سفید جان بولتون؛ اتاقی که در آن اتفاق افتاد»، نوشته جان بولتون و ترجمه محمد معماریان را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتخاب «دونالد جان ترامپ» به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، یکی از اتفاقات بسیار مهم در عرصه سیاست بین الملل بود؛ اتفاقی که تا حدود یک سال پیش از برگزاری انتخابات در این کشور، بیشتر شبیه یک شوخی بود و حتی حضور او در رقابت های مقدماتی حزب جمهوری خواه با طنز و فکاهی از سوی رسانه های داخلی این کشور و رسانه های جهانی همراه بود.

با این حال، هرچقدر زمان به پیش رفت و رقبای نامدار و با پشتوانه سیاسی او، مانند «ماركو روبيو»، «جان کیسیچ» و «تد کروز»، در جریان رقابت های درون حزبی کنار رفتند، این ماجرا جدی تر شد؛ تا جایی که با اختلافات و درگیری ها در حزب جمهوری خواه، ترامپ به عنوان نامزد نهایی و اصلی این حزب برای حضور در رقابت انتخاباتی ۲۰۱۶ میلادی با «هیلاری کلینتون»، نامزد مطرح و شناخته شده حزب دموکرات، برگزیده شد.

با آغاز رسمی رقابت انتخاباتی و برگزاری مناظره های تلویزیونی کمتر کسی گمان می کرد که باراک اوبامای دموکرات، صندلی خود در دفتر بیضوی کاخ سفید را به کسی جز هم‌حزبی معروف و وزیر امور خارجه سابقش تحویل دهد، چرا که در جریان پویش های تبلیغاتی، اسنادی از رسوایی های اخلاقی و مالی ترامپ منتشر شد که هرکدام از آنها برای خارج کردن یک نفر از دور رقابت ها کافی بود.

حتى نظرسنجی های مطرح علمی و رسانه ای هم خبر از پیروزی آسان کلینتون بر ترامپ می دادند. «پشتوانه سیاسی»، «حمایت همه جانبه حزبی» و «زن بودن»، ویژگی های مثبت کلینتون بود که در کنار ویژگی های منفی ترامپ مانند «نداشتن سابقه فعالیت سیاسی»، «شهرت در مفاسد اخلاقی» و..، یک پیروزی آسان را برای آبی ها در عرصه سیاسی ایالات متحده آمریکا پیش بینی می کرد.

با این حال، همه چیز در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی دستخوش تغییر شد و رویدادهایی نظیر «افشای اسناد ویکیلیکس درباره فساد سیاسی و اقتصادی خانواده کلینتون» و «سخنرانی های ساده و عامیانه ترامپ»، کفه ترازو را به سمت قرمزها سنگین کرد تا با کمک ساختار ویژه انتخابات در آمریکا، یعنی رأی الكترال و با وجود رأی مردمی کمتر، ترامپ راهی کاخ سفید شود.

انتشارات امیرکبیر کتاب «خاطرات کاخ سفید جان بولتون؛ اتاقی که در آن اتاق افتاد»، نوشته جان بولتون و ترجمه محمد معماریان را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب«خاطرات کاخ سفید جان بولتون؛ اتاقی که در آن اتفاق افتاد»، فصل بندی ندارد بلکه بر اساس حاطرات نویسنده در کاخ سفید عنوان خورده است. عناوین این کتاب عبارت است از: قدم زدن در مسیری طولانی به سوی اتاقی در گوشه بال غربی، فریاد بزن «امان ندهید!» و سگان جنگ را رها کن، آمریکا خلاص می شود، فلاخن سنگاپور، داستان سه شهر: نشست های بروکسل، لندن، و هلسینکی، ناکام گذاشتن روسیه، ترامپ دنبال دروازه سوریه و افغانستان می گردد، اما نمی تواند آن را پیدا کند!، آنجا که آشوب، سبک زندگی باشد، ونزوئلای آزاد، غرش اژدهای چین، ورود به هتل هیلتون هانوی، خروج از آن و بازی در پانمونجوم، ترامپ ابتدا راهش را گم میکند و بعد هم شهامتش را، از ماموریت ضدتروریستی افغانستان تا جلسه قریب الوقوع کمپ دیوید، پایان چکامه، ختم کلام.

جمع بندی

این کتاب که در بر دارنده خاطرات جان بولتون در کاخ سفید است، اگرچه که با سوگیری های خاصی منتشر شده، اما حقایقی را از رئیس جمهور آمریکا ترامپ و فعالیت های او و همکارانش به خوبی نشان می دهد. این کتاب در زمان چاپش در آمریکا جنجال های فراوانی به پا کرده است. انتشارات امیرکبیر ترجمه خوبی از این کتاب انجام داده است و آن را در اختیار علاقه مندان قرار داده است.

برشی از کتاب

صفحه 488 و 489 در مورد اتفاقات که در سفر آبه نخست وزیر ژاپن به ایران و دیدار با رهبر معظم انقلاب داشته این مطالب نگاشته شده است:

صبح روز جمعه آبه یک بازخوانی شخصی از سفرش به ترامپ ارائه داد. این طور که می گفت، نه روحانی ونه [آیت الله] خامنه ای مایل نبودند تا زمانی که تحریم ها به قوت خود باقی است وارد گفت وگو با ایالات متحده شوند. حداقل آبه از این گلایه کرد که ایران بلافاصله دیدار را علنی کرده است، ولی به نظرش روحانی واقعا خواهان گفت وگو با ایالات متحده بود، و با طول و تفصیل تعريف کرد که بعد از ملاقات با [آیت الله خامنه ای]، روحانی در راهرو دنبال او دوید که بگوید برداشتن تحریم ها می تواند راه این گفت وگوها را باز کند.

از همه بدتر اینکه در ذهن آبه حک شده بود که ایران و کره شمالی در مورد بسیار متفاوت با هم اند و می گفت ما به رویکرد متفاوتی در برابر ایران نیازمندیم. آنها حقیقتا چشم هایشان را به روی واقعیت بسته بودند. ترامپ گفت آبه نباید از اینکه کاملا و مطلقا شکست خورده است احساس گناه کند. ولی بعد حرفش را پس گرفت - لابد چون تصور کرد قدری خشن بوده - وگفت فقط می خواسته کمی شوخی کند. او انتظار نداشت آبه موفق شود، و از این نتیجه اصلا تعجب نکرده بود. ترامپ به آنچه واقعا در ذهنش میگذشت برگشت و گفت واقعا از تلاش آبه سپاسگزار است اما آنچه که واقعا برای شخص او مهم است این است که ژاپن محصولات کشاورزی بیشتری از ایالات متحده بخرد؛ چون آمریکا برای ژاپن خیلی کارها انجام می داد، از ژاپن دفاع می کرد و مقدار زیادی پول در تجارت از دست میداد.

آبه تأیید کرد و گفت که دارد بررسی می کند چه کاری انجام دهد، و ترامپ گفت هرچه زودتر بتواند این کار را انجام دهد بهتر است، مثلا بلافاصله. سپس دوباره در مورد ایران گفت با توجه به حرف های بسیار زننده ای که ایران بعد از دیدار با آبه منتشر کرده، دیگر لازم نیست به خودش را به زحمت بیندازد و با آنها مذاکره کند، ترامپ خودش مذاکره را انجام می دهد، که همین را هم کمی بعد از این تماس توییت کرد. ما از قبل قرار یک جلسه شورای امنیت ملی گذاشته بودیم که درست بعد از تماس با آبه برگزار شود. اما شروعش دیر شده بود.

انتشارات امیرکبیر کتاب «خاطرات کاخ سفید جان بولتون؛ اتاقی که در آن اتفاق افتاد»، نوشته جان بولتون ترجمه محمد معماریان را در قطع رقعی و 608 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات امیرکبیر به آدرس: خيابان انقلاب روبروي تربيت بدنی دانشگاه تهران، ساختمان اميركبير طبقه اول مراجعه یا با تلفن: 66962718 -021 تماس حاصل کنند./826/ن601/ق

ارسال نظرات