۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۶۶۳۰۵۶
حجت الاسلام قائمی نیا مطرح کرد؛

عدم توجه حوزه علمیه به مقوله زبان شناسی در کتب

عدم توجه حوزه علمیه به مقوله زبان شناسی در کتب
حجت الاسلام قائمی نیا گفت: کارهای زبان شناسی بسیار دشوار است و کسی که بخواهد به آن بپردازد با مشکلات متعددی روبروست و که در حوزه کمتر به آن پرداخته می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا ناقد کتاب، امروز در مراسم نقد کتاب جنسیت و زبان قرآن، ضمن تشکر از نویسنده کتاب، عنوان کرد: کارهای زبان شناسی بسیار دشوار است و کسی که بخواهد به آن بپردازد با مشکلات متعددی روبروست و بخاطر همین مشکلات است که در حوزه کمتر به آن پرداخته می شود.

حجت الاسلام قائمی نیا اظهار داشت: برای بررسی این کتاب باید به چند بخش توجه کنیم که شامل اصل مسأله، روش استفاده شده برای حل مسأله و محورهای انجام گرفته آن است.

این پژوهشگر در نقد کتاب مذکور ابراز کرد: زبان شناسی متون دینی دارای اهمیت بسیار است، زیرا بعضی زبان متون دینی را زبانی فرودستانه تصور می کنند و اگر این باشد شأن این زبان را پایین آورده می شود.

وی با بیان زبان و الهیات متون دینی، گفت: برای بررسی متون دینی مهم ترین بحث روش کار است و برای بررسی متون دینی باید از روش های کمی و کیفی بهره برد.

ناقد کتاب جنسیت و زبان قرآن با اشاره به ارتباط زبان با فرهنگ و جامعه، عنوان کرد: حوزه های بسیار متفاوتی در زبان وجود دارد و قطعا روشی که برای تحلیل زبان استفاده می شود هم باید تحلیل متن در آن باشد و هم جامعه و فرهنگی که آن زبان در آنجا به وجود آمده است.

وی همچنین اظهار داشت: زبان دارای سه بعد متنی، بینا فردی متن و تجربی است و من معتقدم که استارت اولیه در این کتاب درست زده شده ولی خوب است که برای درست و کامل شدن این کتا،ب روش ها در چند جهت توسعه داده شده و بر زبان شناسی فرهنگی و انسان شناختی فرهنگی توجه شود.

حجت الاسلام قائمی نیا با اشاره به نگاه فمینیست ها درباره تصویر زن در جامعه اسلامی گفت: فمنیست ها تصویری که از زن در جامعه اسلامی دارند، تصویری مرد سالارانه است و این به خاطر آن است که محور کتب دینی اسلامی مرد است.

وی در ادامه عنوان کرد: به نظر من نویسنده این کتاب باید به حوزه روایات هم ورود می کرد و روایاتی که در تفسیر آیات کمک می کرد را مورد توجه قرار می داد.

این پژوهشگر در نقد این کتاب همچنین ابراز کرد: توجه به ایدئولوژی در این کار کمرنگ است و باید در این کتاب برجسته تر می شد./826/پ202/ق

ارسال نظرات