۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۶۶۳۰۵۷
در مدرسه علمیه خاتم الانبیاء بابل؛

همایش طلایه‌داران تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف برگزار شد

همایش طلایه‌داران تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف برگزار شد
مازندران - همایش طلایه‌داران تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف امروز در مدرسه علمیه خاتم الانبیاء بابل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا در مازندران، همایش طلایه‌داران تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف امروز در مدرسه علمیه خاتم الانبیاء بابل برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، امام جمعه بابل در این همایش گفت: از جمله امور پیوسته با حرکت سیدالشهدا (ع) و ازجمله برکات شهادت آن حضرت به رغم اینکه دشمن درصدد است شهادت آن حضرت را شکستی برای خاندان اهل بیت جلوه دهد اما برکات عظیمی بعد از شهادت آن حضرت به‌تدریج سراسر جهان اسلام تاکنون و از این به بعد را دربرگرفته و دربرمی‌گیرد و ما بهره‌مند از برکات شهادت آن حضرت هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از اموری که هم‌پای اصالت اهل بیت به وجود آمد مساله تبلیغ بود، افزود: تبلیغ ازجمله آثار و برکات شهادت سیدالشهدا (ع) است بعدها در کنار اسارت اسرا و مرحله دوم کربلا حرکت علی عبدالله که این وظیفه بزرگ را زینب کبری قافله‌دار این امر انجام رساندند که از آن به بعد به صورت‌های مختلف و جلوه‌های متنوعی جریان‌ شهادت سیدالشهدا را ائمه معصومین امر فرمودند.

امام جمعه بابل اضافه کرد: در خط مقدم این امر قدم‌های برجسته‌ای برای اینکه نگذارند جریان سیدالشهدا فراموش شود و از این فرصت برای تبلیغ اسلام بهره گرفته شد که این خط سیری بوده که از آن زمان شروع شد و باحضور روحانیت در صحنه‌های مختلف تداوم یافت.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به اینکه عرصه تبلیغ مدیون سیدالشهدا است، تصریح کرد: مجالس حضرت سیدالشهدا(ع) برکت حوزه تبلیغ دین است، دو ماه در این مجالس، مراسم برگزار می‌شود و مقدمات این امر ازسوی مردم فراهم می‌شود؛ واقفانی که در طول حیات‌شان از اموال‌شان در این زمینه وقف کنند که درواقع عمده محور وقف عزاداری خالص آل عبا است.

وی افزود: درحقیقت این وقف‌ها هم ثمره پربرکت تبلیغی علما است؛ زحمات و تلاش‌هایی که روحانیت در این زمینه انجام دادند و مردم را به سمت وقف هدایت کردند و اموال خود را در این زمینه حبس کنند تا ثمره و برکاتش برای وجود مبارک علی ابن عبدالله بماند از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با اعلام اینکه این حرکت و برکات مستمری که امروز در جامعه داریم قاطعانه می‌توان گفت اثرات این منبرها و مجالس است که به برکت حضرت سیدالشهدا فراهم شد، اضافه کرد: این امر و زحمت بزرگ و ارزشمند را علما، روحانیت و اوقاف در این زمینه متقبل شدند که در این ایام در دهه‌های مختلف و فواصل دوم، سوم و همچنین تا پایان صفر برقرار است.

وی یادآور شد: بخش مهمی از معارف و معنویت جامعه ما مدیون این منابع، مباحث و شخصیت‌ها و زحمات آنان است که جدا باید با تمام وجود از آنان تقدیر کرد.

امام جمعه بابل اظهار داشت: باوجود اینکه امسال خیلی امیدوار نبودیم این مجالس برقرار شود، اظهارنظرهای ضدنقیض و مسائلی که متاسفانه در این رابطه بر التهاب و نگرانی می‌افزود اما تلاش‌ها و تصمیمات خوب و پشتیبانی‌های صورت گرفت گرم‌تر و باانگیزه‌تر از سال‌های گذشته بود و با قوت کامل بسیار پرشور و باعظمت‌تر از سنوات گذشته در دهه اول محرم برقرار شد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اعلام اینکه امسال برخی از مبلغان کار جهادی کردند که جای تقدیر دارد، بیان کرد: روحانیون تمام تلاش‌های خود را بکار گرفتند تا این مجالس تعطیل نشود و چراغ عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) خاموش نشود باوجود مسائلی و نگرانی‌هایی که مطرح شد اما همت مداحان، وعاظ و خطابا در این زمینه جای تقدیر دارد.

وی بیان کرد: شنیدم در این دهه‌ها برخی به فکر جلسات خانگی افتادند که برخی از روحانیون جهادی در این زمینه فعالیت می‌کنند و به منازل سر می‌زنند و هزینه را هم خودشان متقبل می‌شوند فرصت را برای مجالس سیدالشهدا فراهم می‌کنند و نمی‌گذارند چراغ مجالس خاموش شود و به هر مقدار در وسع‌شان است و در توان است و فرصت به انان اجازه می‌دهد بتوانند ادای وظیفه کنند که جای تقدیر دارد.

امام جمعه بابل با اشاره به اینکه دهه دوم فرصتی برای ارزیابی نسبت به گذشته است دست‌کم ببینیم در دهه اول چه کردیم و چه میزان توانستیم موفق باشیم، افزود: در جمع‌بندی توفیقات گسترده باید گفت امسال مراسم محرم بسیار پرشور برگزار شده است.


معاون سازمان اوقاف خبر داد:

توزیع 500 هزار بسته کمک مومنانه از محل عوائد موقوفات در کشور

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف کشور نیز در این همایش اظهار کرد: هدف دشمنان در طول 1400 سال گذشته این بود چراغ مجالس عزاداری اباعبدلله را خاموش کنند ولی می‌بینیم که هر روز بر عظمت این حرکت افزوده شد باید گفت همه اینها اعجاز کلام رسول خدا بوده که برای ما روشن شد.

وی با بیان اینکه شور حسینی همراه شعور حسینی، انسان‌ساز است، افزود: به عنوان طلبه روحانیت باید بگویم ما هرچه داریم از امام حسین (ع) و روضه سیدالشهدا است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به فرموده امام راحل مبنی بر اینکه محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، اضافه کرد: دشمنان همواره در تلاش هستند تا چراغ عزاداری‌ها را کمرنگ و خاموش کنند، اما هرسال بر عظمت حرکت و جریان عزاداری‌ها افزوده شده است.

حجت الاسلام عادل بیان کرد: بزرگ‌ترین اجتماع بشری حول زیارت امام حسین (ع) اتفاق می‌افتد و میلیون‌ها دل عاشقی که توفیق زیارت پیدا نکرده و غبطه می‌خورند.

وی یادآور شد: خدا را شاکریم که این نعمت بزرگ در دل‌های ما روشن است ولی این نعمت مستلزم شکرگزاری به مراتب والاتری است که برای علما حرکت برای قیام، بزرگداشت و احیای شور و حرارت حسینی در جامعه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: باتوجه به شیوع کرونا شاهد مسائل و مشکلاتی در جامعه بودیم اما با تلاش‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته و همدلی توانستیم بخشی از خلا را توانستیم جبران کنیم.

حجت الاسلام عادل افزود: دو هزار صحن و فضای امامزاده در سطح کشور که شرایط و امکان برگزاری مراسم در آن فراهم بود در اختیار عزاداران قرار گرفت و برنامه‌های خوبی انجام شد.

وی درباره بحث اطعام حسینی گفت: در این زمینه توزیع خوبی صورت گرفت و در مناطقی که امکان اطعام وجود نداشت توزیع سبدهای معیشتی صورت گرفت که در واقع برکت سفره حضرت اباعبدالله (ع) بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: در سطح کشور 500هزار بسته توزیع شد که در استان مازندران از درصد خوبی برخوردار بوده است.

حجت الاسلام عادل با اشاره به اینکه واقفان خیراندیش از صدر اسلام موضوعات مختلفی را برای رفع مشکلات جامعه مدنظر داشتند، تصریح کرد: نزدیک به 190هزار موقوفه در کشور داریم که مازندران با دارا بودن 15هزار موقوفه رتبه نخست را در کشور دارا است و نشان می‌دهد مردم مازندران در این زمینه پیش قدم بودند.

وی بیان کرد: این تعداد 190هزار موقوفه با 805 نیت صورت گرفت که یکی از این نیت‌ها نیت امام حسین (ع) بود که بالای 60 تا 70درصد موقوفات را شامل می‌شود.

معاون سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه خدمات متقابل وقف و روحانیت ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با هم دارند، افزود: هر جا روحانیت فعال و درصحنه‌ای بودند موقوفات زیاد است که خیلی حرف و پیام به همراه دارد.

حجت الاسلام عادل با اعلام اینکه تبیین و بیان اهداف وقف وظیفه همه روحانیون است، گفت: اینکه احکام وقف به خوبی برای مردم بیان شود بسیار مهم بود؛ چراکه خیلی از افراد در این زمینه اطلاعی ندارند و باید گفت بیان آثار و برکات وقف و از همه مهم‌تر تشویق افراد به انجام این کار خیر ماندگار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی در پایان گفت: موضوع مهم دیگر اینکه مازندران بیشترین عالم واقف را دارد که بسیار مهم است که عالمان در این زمینه پیشی گرفتند./950//102/خ

ارسال نظرات