۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۶۶۳۰۶۲
در پژوهشکده زن و خانواده؛

نشست نقد کتاب جنسیت و زبان قرآن برگزار شد

نشست نقد کتاب جنسیت و زبان قرآن برگزار شد
جلسه نقد کتاب جنسیت و زبان قرآن، با حضور نویسنده، ناقد کتاب و با حضور جمعی از طلاب و علاقه مندان در پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، جلسه نقد کتاب جنسیت و زبان قرآن، با حضور نویسنده کتاب حجت الاسلام دهقان و ناقد کتاب حجت الاسلام قائمی نیا و با حضور جمعی از طلاب و علاقه مندان، به همت پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد.

در این نشست ابتدا حجت الاسلام دهقان نویسنده کتاب با توجه به کارهای انجام گرفته در این کتاب گفت: کار من در این پژوهش روشمند بوده است. بنده برای این کتاب دو روش را در پیش گرفتم و بر اساس آن فصول کتاب را تهیه کردم و مباحثی که در لابلای آن مطرح می شد را در پیوست ها به طور جداگانه ذکر کردم.

وی همچنین اظهار داشت: در کار بررسی زبان باید از روشی سه لایه بهره برد. اولین لایه آن است که هر متنی، دارای ویژگی های مختص به خودش است. دومین لایه پرکتیس گفتمانی است که علاوه بر متنی که می آید فقط نباید به بافت آن توجه کرد بلکه باید دید چه کسی آن را بیان کرده و دارای چه ویژگی منحصر به فردی است. سومین لایه تحلیل اجتماعی است که آن متن در کدام اجتماع به وجود آمده است.

در ادامه این نشست حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا ناقد کتاب، ضمن تشکر از نویسنده کتاب، عنوان کرد: کارهای زبان شناسی بسیار دشوار است و کسی که بخواهد به آن بپردازد با مشکلات متعددی روبروست و در حوزه کمتر به آن پرداخته می شود.

حجت الاسلام قائمی نیا با اشاره به ارتباط زبان با فرهنگ و جامعه، عنوان کرد: حوزه های بسیار متفاوتی در زبان وجود دارد و قطعا روشی که برای تحلیل زبان استفاده می شود هم باید تحلیل متن در آن باشد و هم جامعه و فرهنگی که زبان در آنجا به وجود آمده است.

وی همچنین اظهار داشت: زبان دارای سه بعد متنی، بینا فردی متن و تجربی است و من معتقدم که استارت اولیه در این کتاب درست زده شده ولی خوب است که برای درست و کامل شدن این کتاب روش ها در چند جهت توسعه داده شده و بر زبان شناسی فرهنگی و انسان شناختی فرهنگی توجه شود.

وی در ادامه عنوان کرد: به نظر من نویسنده این کتاب باید به حوزه روایات هم ورود می کرد و روایات کمک کننده در تفسیر آیات را مورد توجه قرار می داد./826/پ202/ق

ارسال نظرات