۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۴
کد خبر: ۶۶۳۴۰۲
حجت الاسلام صادقی واعظ تبیین کرد؛

صحیفه سجادیه و سبک زندگی موفقیت آمیز

صحیفه سجادیه و سبک زندگی موفقیت آمیز
سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به مهجوریت صحیفه سجادیه گفت: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه، روش صحیح زندگی کردن و رسیدن به موفقیت را به ما یاد داده و منتقل کرده اند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا صادقی واعظ امشب در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در جمع عزاداران حسینی اظهار داشت: دوران امامت امام سجاد(ع) که آغازش از غروب عاشورا و شهادت سید الشهدا(ع) بود، دوران پر فراز و نشیب و دشواری به لحاظ شرایط حاکم بر جامعه بود.

وی با اشاره به محدودیت های موجود برای امام سجاد(ع) گفت: دوران امام سجاد(ع) به حدی محدود است که آن به راحتی با شیعیان در ارتباط نبودند و آن حضرت اکثر اوقات بیرون از مدینه به سر می بردند و کرسی درس برای عموم نداشت.

سخنران حرم بانوی کرامت تصریح کرد: امام سجاد(ع) بعد از نماز صبح با یکی دو نفر از اصحاب جلسه درس و بحثی داشتند و به محض این که خورشید طلوع می کرد، حضرت می فرمود که فردی با صدا بلند قرآن بخواند تا اگر کسی از این مجلس مطلع شد، بگویند که جلسه قرآن بوده، نه درس و بحث و این نشان از محدودیت شرایط برای آن حضرت بود.

رساله حقوق امام سجاد و صحیفه سجادیه در میان شیعیان مهجور است

وی با بیان این که امام سجاد(ع) با وجود محدودیت های موجود در دوران امامت‌شان با طرق مختلف به ارشاد و هدایت گری پرداختند، افزود: دو یادگار ارزشمند از امام سجاد(ع) در میان ما وجود دارد که در بین شیعیان مهجور است، یکی از آن یادگارها، رساله حقوق امام سجاد(ع) به عنوان جامع ترین رساله حقوقی منشور در جهان است که حضرت در آن رساله از حق خداوند آغاز کرده اند و به حق اعضا و جوارح می پردازد و سپس به حقوق افراد پرداخته و به جزئی ترین موارد از جمله حق احسان کننده، حق استاد و شاگرد، حق امام جماعت و مأموم، حق موجر و مستأجر و غیره اشاره کرده اند.

حجت الاسلام صادقی واعظ، عمل نکردن به دستورات اهل بیت(ع) را منشأ مشکلات عنوان کرد و اظهار داشت: اگر ما به عنوان شیعه و پیرو اهل بیت(ع) به این رساله حقوق و دستوراتی که امام سجاد(ع) به یادگار گذاشته اند، عمل می کردیم، این مقدار کینه، قهر و پرونده های مختلف قضایی نداشتیم.

وی بر ضرورت همخوانی اعتقادات و اعمال تأکید کرد و گفت: اگر به حقوقی که امام سجاد(ع) فرموده اند، عمل می کردیم، دیگر در زندگی های زناشویی اختلافی نبود و در روابط اجتماعی جدایی، قهر و کینه ای وجود نداشت و جامعه ای گلستان و ایده آل داشتیم؛ باید به خود تلنگر بزنیم که چه مقدار با ادعاهای خود فاصله داریم.

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به فرمایشی از امام صادق(ع) تصریح کرد: آن حضرت فرمودند که شیعه ما نیست کسی که به زبان از ما دم می زند اما در اعمال و رفتار خود مخالف ما رفتار می کند و از ما اطاعت و پیروری نمی کند.

دعا و زیارات؛ روش انتقال معارف دینی از سوی امام سجاد

وی دومین یادگار ارزشمند امام سجاد(ع) را صحیفه سجادیه دانست و افزود: این صحیفه که مشهور به زبور آل محمد(ص) است، در ظاهر کتاب دعا است که در برخی منابع مشتمل بر 54 دعا و در برخی دیگر تا 57 دعا را شامل می شود اما با توجه به شرایط حاکم در دوران امامت امام سجاد(ع)، آن حضرت روش انتقال تعالیم اسلامی و معارف اهل بیت(ع) را دعا و زیارت تشخیص می دادند که به این دلیل، بیشترین دعا را از آن حضرت داریم.

حجت الاسلام صادقی واعظ درباره زیارت امین الله اظهار داشت: این دعاها و زیارات ظاهری دارد که متن عربی آن است اما یک باطنی دارد و آن مضامینی است که امام(ع) در قالب دعا به شیعیان خود منتقل کرده است؛ در زیارت امین الله که از امام سجاد(ع) به ما رسیده است، 13 درخواست و حاجتی از خداوند داریم که دنیوی نیستند، بلکه 13 صفت و ویژگی شیعیان امیرالمؤمنین(ع) است.

وی گفت: امام سجاد(ع) در این زیارت نامه به ما یاد می دهند که وقتی به محضر امام مشرف می شوی، از خدا بخواه که این ویژگی ها را به تو عنایت کند و دعاهایی که از امام سجاد(ع) به ما رسیده، این ویژگی را دارد.

صحیفه سجادیه مشتمل بر روش صحیح زندگی کردن و رسیدن به موفقیت

سخنران حرم بانوی کرامت تصریح کرد: اگر که این صحیفه، یک کتاب دعا است اما فراتر از یک کتاب دعا می توان به آن نگاه کرد؛ امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه، روش صحیح زندگی کردن و رسیدن به موفقیت را به ما یاد داده و منتقل کرده اند.

وی رهبری نهضت و قیام اباعبدالله الحسین(ع) را سومین اقدام امام سجاد(ع) در دوران امامت آن حضرت دانست و افزود: با غروب عاشورا خورشید نهضت سیدالشهدا(ع) طلوع کرد و مرحله دوم نهضت اباعبدالله الحسین(ع) به رهبری امام سجاد(ع) آغاز شد و در اکثر موارد حضرت زینب کبری(س) ایراد خطبه می کردند و به سخنرانی می پرداختند.

نقش تأثیرگذار حضرت زینب در حفظ جان امام سجاد

حجت الاسلام صادقی واعظ با اشاره نقش تأثیرگذار حضرت زینب(س) در مسیر کوفه به شام اظهار داشت: در جریان کربلا دشمنان چندین بار قصد جان امام سجاد(ع) را کردند که حضرت زینب(س) ایراد خطبه فرمودند تا سپر بلای امام زین العابدین(ع) باشند و جان آن حضرت را حفظ کنند اما مسیر را امام سجاد(ع) مشخص می کردند؛ بنابراین در طول مسیر کوفه به شام هر جایی که اهل بیت(ع) وارد شدند، جسارت و اهانت بود اما با خطبه هایی که خوانده شد و گفت‌وگوهایی و ارشاداتی که انجام می شد، خروج از آن شهر و دیار توأم با اشک ندامت و هدایت بود.

سخنران حرم بانوی کرامت به نقش هدایت گری امام زین العابدین(ع) پرداخت و تصریح کرد: امام سجاد(ع) در شام با هدایت گری خود غوغا کردند و در روز اول که به شام رسیدند، پیرمردی عصا زنان به سمت حضرت آمد و جسارت کرد و گفت خدا را شکر که سر پدر تو را بر نیزه می بینم که امام سجاد(ع) متأثر شد اما به جای نفرین فرد، برای هدایت وی تلاش کرد؛ در تاریخ نوشته اند که پس از این هدایت گری، 70 نفر از مشایخ شام خدمت آن حضرت رسیدند و از یزید و بنی امیه اعلام برائت کردند و پیرو اهل بیت(ع) شدند.

امام سجاد مروّج و مبلّغ نهضت حسینی بودند

وی افزود: نباید فقط امام سجاد(ع) را به عنوان یک اسیر دید، هر چند که به ظاهر اسیر بودند اما مروج و مبلغ نهضت حسینی بودند؛ خطبه ای که امام سجاد(ع) در مسجد جامع دمشق خواندند، چه از نظر موقعیت زمانی و چه از لحاظ مکانی، یک فرصت استثنایی و ویژه بود؛ آن حضرت در مرکز قدرت بنی امیه خطبه خواندند و این خطبه در شهری قرائت شد که وقتی که خبر شهادت حضرت علی(ع) رسید مردم تعجب کردند و گفتند که مگر علی نماز می خوانده که در محراب نماز به شهادت رسیده است.

حجت الاسلام صادقی واعظ درباره نقش مردم در جلوگیری از فساد اظهار داشت: امام سجاد(ع) از نظر زمانی، در شرایطی بودند که عجب و نخوت تمام وجود یزید را گرفته بود و در روز جمعه ای اذن عام داده شد که مردم از قبایل اطراف بیایند و در جشن پیروزی یزید بر اباعبدالحسین(ع) شادی کنند؛ یزید به یک خطیب دستور داد که از فضائل نداشته من و پدرم بگو و به حسین و علی جسارت کن؛ خطیب به سخنرانی پرداخت، اما وقتی که امام سجاد(ع) دید که حق پایمال می شود، از جا برخواستند و خطاب به آن خطیب فرمودند "برای این که بنده خدا از تو راضی شود، خشم خدا را می خری؟ چه تجارت پر ضرری کردی و همه آن خسران است"؛ سپس آن حضرت فرمودند که بگذار سخنرانی کنم که رضای خدا در آن باشد و مفید و اثرگذار بر مردم شود؛ علی رغم مخالفت یزید، مردم خواستند که امام سجاد(ع) سخن بگویند و حضرت به ایراد سخن پرداختند.

ایستادگی عموم مردم؛ از بین برنده ظلم و فساد

وی با تأکید بر ضرورت ایستادگی عموم مردم در مقابل فساد و ظلم گفت: اگر یک نفر مقابل گناه، فساد، فحشا و ظلم بایستد و دیگران نظاره گر باشند، هیچ گاه آن ظلم و فساد بر چیده نمی شود اما اگر عموم مردم در مقابل فساد و منکر ایستادند و مقابل ظالم قرار گرفتند، آن ظلم برچیده خواهد شد؛ اگر ظالم یزید هم باشد، وقتی که عموم مردم در مقابلش می ایستند، منکوب می شود.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان این که یکی از دردهای امروز جامعه ما، بی تفاوتی نسبت به یکدیگر است و عافیت طلب شده ایم، تصریح کرد: چرا انحراف دیگران را می بینیم و علی رغم این که امام حسینی هستیم؟ بی تفاوتی شده ایم؛ از امام حسین(ع) خواستند که در مدینه بمان و نماز جماعت بخوان و کاری به فساد جامعه اسلامی نداشته باشد اما آن حضرت فرمودند که این منکر را ببینم و کاری نداشته باشم، زندگی ننگینی است.

وی بر اهمیت هزینه کردن آبرو در هدایت دیگران تأکید کرد و افزود: چرا از خود خرج نمی کنیم تا دیگران را آباد کنیم؟ امر به معروف صرفاً لسانی نیست؛ اگر بنا نباشد که فردی نسبت به ارشاد دیگری تلاش کند، چرا آبرویی جمع کرده است.

چه زمانی می توان از خود تعریف کرد؟

حجت الاسلام صادقی واعظ اظهار داشت: سه جا باید از خود تعریف کرد، یکی در جایی که باعث شناخت و آگاهی می شود؛ همانطور که حضرت سید الشهدا(ع) در روز عاشورا خود را معرفی کرد تا اگر کسی آگاهی ندارد، ایشان را بشناسد.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان این که اگر تعریف از خود، سبب هدایت دیگری شود، باید این کار را انجام داد، تصریح کرد: مقابله و مبارزه با دشمن، سومین زمانی است که باید از خود تعریف کرد؛ هارون الرشید در مدینه و سر قبر پیامبر(ص) حاضر شد و به نحوی سلام داد که خود را پسر عموی پیامبر(ص) خطاب کرد و گفت «السلام علیک یا رسول الله، السلام علیک یا بن عم»، سپس امام موسی کاظم(ع) دست خود را بر روی قبر پیامبر(ص) گذاشتند و فرمودند «السلام علیک یا رسول الله، السلام علیک یا ابتاه».

وی افزود: در شام هر سه مورد اتفاق افتاد و امام سجاد(ع) ایراد سخن کردند و فرمودند خدا به ما هفت فضیلت و شش عطیعه عنایت فرموده است، یکی از شش عطیعه، آن است که خداوند محبت ما را در قلوب مؤمنین قرار داده است(نه قلوب مسلمین)؛ طبق آیات و روایات مؤمن کسی است که در کنار عبادات و اخلاقیات، ولایت معصومین(ع) را دارا باشد./822/پ202/ف

ارسال نظرات