۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
کد خبر: ۶۶۳۵۹۷

نشست نسبت شناسی مطالعات تاریخی و تفسیر تنزیلی برگزار شد

نشست نسبت شناسی مطالعات تاریخی و تفسیر تنزیلی برگزار شد
نشست نسبت سنجی مطالعات تاریخی و تفسیر تنزیلی، با حضور حجج اسلام والمسلمین یوسفی غروی و هجت پور در بیت آیت الله معرفت برگزار شد

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، جلسه نسبت سنجی مطالعات تاریخی و تفسیر تنزیلی، به همت مؤسسه تمهید و با با حضور حجج اسلام والمسلمین یوسفی غروی و بهجت پور و جمعی از طلاب و پژوهشگران در بیت آیت الله معرفت برگزار شد.

در این نشست ابتدا حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی به مناسبت برگزاری نشست در بیت آیت الله معرفت، درباره شخصیت این عالم فقید گفت: آشنایی من با آیت الله معرفت به نجف اشرف بر می گردد. ایشان یکی از اساتید مدرسه جامعة النجف الاشرف بود  که در آن مدرسه تفسیر تدریس می کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: در آن زمان موج مارکسیسم در عراق به راه افتاده بود و اکثر مجلات  از صحبت های آنان پر شده بود که آیت الله معرفت می گفت دلگرمی برای مبارزه با این تفکرات منحرف انجام کارهای قرآنی است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی با اشاره به نیاز یک مفسر به تاریخ گفت: یک مفسر خوب قرآن کریم بعد از اینکه تفسیر آیات را فهمید احتیاج به دانستن تاریخ دارد تا بتواند فهمی درست و دقیق از آیات قرآن کریم بدست آورد.

در ادامه این نشست حجت السلام والمسلمین بهجت پور درباره تفسیر تنزیلی قرآن کریم اظهار داشت: قرآن کریم متنی است که ناظر به وقایع خارجی است. یعنی مطالبی که در آن مطرح شده است بر اساس حوادثی است که در مکه و مدینه اتفاق می افتد و بر اساس آن آیات قرآن نازل می شوند.

وی گفت: آیاتی که در قرآن برای افراد در آن زمان مانند ابوجهل، ابولهب آورده شده به خاطر اتفاقات و وقایع تاریخی بوده که در زمان پیامبر رخ داده است.

حجت الاسلام بهجت پور درباره پیوند تفسیر و تاریخ اظهار داشت: قرآن کریم در واقع پژواک حوادث دوره پیامبر(ص) است و این حوادث تاریخی به مدد قرآن راهبری می شوند.

وی افزود: مرحوم طبرسی بعد از تفسیر قرآنی مجمع البیان به این نتیجه می رسد که بدون تاریخ نمی شود سراغ قرآن رفت./826/پ202/ق

ارسال نظرات