۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۶۶۳۶۸۵
در جلسه هم‌اندیشی پیرامون همایش ملی هوش مصنوعی بررسی شد؛

هوش مصنوعی و نقش آن در فرآیند اجتهاد

هوش مصنوعی و نقش آن در فرآیند اجتهاد
نخستین همایش ملی هوش مصنوعی به ریاست آیت الله اعرافی و با همکاری رسا برگزار خواهد شد؛ دبیر اجرائی به‌منظور هماهنگی‌های بیش‌تر با مسؤولان این خبرگزاری دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در دنیای مدرن با گسترش سطح ارتباط و تأثیرگذاری تکنولوژی هوش مصنوعی بر زندگی بشر، پاسخگویی به موضوعات و مسائل فقهی حاصل از این اثرپذیری ضرورتی انکارناپذیر است. اما قبل از کشف پاسخ، داشتن دید و تصویری کلی از موضوعات و مسائل فقهی مرتبط با عرصه هوش مصنوعی بسیار مهم است.

مسائلی همچون حکم فقهی مرتبط با عرصه هوش مصنوعی، حکم فقهی گسترش فناوری‌های مربوط به تکنولوژی هوش مصنوعی، حکم فقهی انتقال کارکردهای انسانی به ربات‌های انسان نما، بررسی عملکردهای مجرمانه ربات‌ها در ارتکاب جرائم، تجاوز به حقوق افراد و یا گسترش ناهنجاری‌ها؛ بنابراین طرح ملاحظات شرعی و فقهی در استفاده از فناوری‌های جدید حوزه هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف به ویژه علوم انسانی نیاز پژوهش و تحقیق جدی دارد.

از این‌رو دکتر محمدرضا قاسمی دبیر اجرایی اولین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی با حضور در خبرگزاری رسا و در دیدار با حجت الاسلام محققی مدیر مسؤول خبرگزاری رسا و مسؤولان این رسانه حوزوی به اهمیت و ابعاد مختلف این موضوع پرداخت.

در این جلسه هم‌اندیشی، مدیر مسؤول، سردبیر و مسؤول بخش پژوهش‌های خبرگزاری رسا نیز به بیان نکاتی در زمینه اهمیت و جایگاه هوش مصنوعی در پیشرفت علوم انسانی و پویایی فقه و تأثیر آن بر تحولات آینده به ویژه در مسأله اجتهاد پرداختند.

گفتنی است، نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی به ریاست آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور برگزار و دکتر مینایی دانشیار دانشگاه علم و صنعت نیز دبیر علمی این همایش خواهد بود. همچنین خبرگزاری رسا نیز در برگزاری این همایش همکاری‌های لازم را خواهد داشت.

لازم به ذکر است، این همایش در روز بیست و هفتم مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می توانند تا 30 دی ماه مقالات خود را در محورهای بررسی فقهی و تحلیلی، نظریه پردازی و الگوسازی تحلیل فرصت ها و تحلیل ها، استدلال ورزی و مدل سازی منطقی، طراحی الگوریتم و هستان نگار، ساخت پیکره و طراحی ابزارهای پایه ای و میانی، برنامه های کاربردی و تعاملی هوشمند به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.

پیش نشست های علمی و ترویجی، کارگاه های علمی و فنی، رویدادهای کسب و کار نوین و برگزاری نمایشگاه دستاوردها از جمله برنامه های نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی است./1350/ت302/ف

ارسال نظرات