۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۶۶۳۶۸۶
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

مسؤولان باید نسبت به مشکلات اقتصادی پاسخگو باشند نه پرسشگر

مسؤولان باید نسبت به مشکلات اقتصادی پاسخگو باشند نه پرسشگر
استاد حوزه علمیه تصریح کرد که گرانی های اخیر نه تنها ارتباطی به تحریم ها ندارد، بلکه به ضعف مدیریت اقتصادی، ضعف نظارت اجتماعی و ضعف نظارت بر بازار مربوط می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امشب در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) درباره مفاسد اقتصادی اظهار داشت: مفاسد اقتصادی در طول تاریخ و در حکومت های مختلف وجود داشته است؛ در زمان حضرت علی(ع) هم اختلاس می شد و خطایی از سوی فرماندارانِ حضرت صورت می گرفت؛ منذر ابن جارود که از فرمانداران حضرت امیرالمؤمنین(ع) بود، چند هزار درهم اختلاس کرد و حضرت او را انفصال از خدمت کرد.

وی با ابراز تأسف از گرانی های موجود در کشور گفت: گرانی ها زیاد شده است، به طوری که مردم نمی تواند خرید کنند و قیمت ها به صورت لحظه ای تغییر می کند و این گرانی های اخیر نه تنها ارتباطی به تحریم ها ندارد، بلکه به ضعف مدیریت اقتصادی، ضعف نظارت اجتماعی و ضعف نظارت بر بازار بر می گردد.

استاد حوزه علمیه به نقش فقدان نظارت در گرانی های اخیر پرداخت و تصریح کرد: بسیاری از مواد غذایی و کالاهای بازار از جمله مرغ، تخم مرغ، ماست و غیره در داخل کشور تولید می شود، اما با فقدان نظارت، قیمت ها رو به افزایش است؛ دولت باید در این زمینه ورود کرده و به عنوان مثال، برای فلان جنس قیمت ثابتی را مشخص و اعلام کند.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب خطاب به مسؤولان افزود: گاهی جای مدعی با پاسخگو تغییر می کند و خود مسؤولان اقتصادی هم پرسشگر می شوند که چرا مشکلات اقتصادی به وجود آمده است، این در صورتی است که مسؤولان باید پاسخگوی دلایل گرانی ها باشند، نه پرسشگر.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با تأکید بر لزوم مقابله با مفاسد اقتصادی، اظهار داشت: مسأله مفاسد اقتصادی، مبحث گسترده ای است که از جمله آنها می توان به خوردن مال یتیم، خوردن پول شراب، ربا، رشوه، کم فروشی، گران فروشی، حقه، احتکار اشاره کرد.

وی گفت: قوم حضرت شعیب(ع) به فساد اقتصادی مبتلا بودند و این پیامبر خدا فریاد می زد که مواظب باشید و در خصوص مردم کم فروشی نکنید و از قیامت بترسید.

استاد حوزه علمیه با بیان این که مفاسد اقتصادی آثار منفی فراوانی در زندگی دارد، تصریح کرد: حضرت می فرماید اگر مال حرام در زندگی فردی وارد شد، در ذریه او اثر می گذارد؛ اگر این فساد اقتصادی به اموال عمومی مربوط شود، پاسخگویی آن بسیار سخت می شود.

وی با اشاره به این که باید جوانب و ابعاد مختلف دین اسلام را بیان کرد، گفت: دین پازلی است که باید همه جواب آن را با هم تبیین کرد و در کنار هم قرار داد؛ باید توجه کرد که مال حلال برکت دارد اما برکت از مال حرام سلب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با تأکید بر ضرورت توجه به بیت المال و کسب مال حلال افزود: یکی از کارگزاران بنی امیه که حلال و حرام را در هم آمیخته بود، در پایان عمرش نزد امام باقر(ع) آمد و درخواست توبه داشت؛ آن حضرت به وی فرمود: توبه شما قبول نیست و باید تمام مال حرام را باید برگردانی./822/پ202/ق

ارسال نظرات