۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۶۶۳۷۹۸
حجت الاسلام نبویان مطرح کرد؛

جلوگیری از اجرای تعهدات برجام با فعال سازی مکانیسم ماشه

جلوگیری از اجرای تعهدات برجام با فعال سازی مکانیسم ماشه
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما مدعی خروج از برجام نیستیم بلکه تنها قائل به توقف اجرای همه تعهدات ایران به حکم خود برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هستیم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه 29 شهریور 99) در همایش مردمی دانشجویی اقدام متقابل ایران در مقابل مکانیسم ماشه اظهار داشت: باید مبنای فکری حسن روحانی و محمدجواد ظریف که دیپلماسی التماسی را دنبال می‌کنند و اقتصاد کشور را به سمت باتلاق برده‌اند را بررسی کرد.

وی افزود: به هر جای برجام که دست می‌زنی خراب است؛ چراکه توافق نامه‌های برجام، ژنو و لوزان را آماده نوشته بودند و در مذاکرات آورند و آقایان آن را امضا کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در برجام به مراکز هسته‌ای دسترسی داده‌اند این در حالی است که حتی به مراکز نظامی هم دسترسی‌هایی داده‌اند.

نبویان خاطرنشان کرد: اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان در برجام حتی یک بار هم با دقت این توافق نامه را نخوانده و آن را امضا کرده‌اند.

وی افزود: بند ۷۴ تا ۷۸ برجام به دسترسی‌های نظامی اشاره شده و حتی این بخش نامه از متن را به بهروز کمالوندی معاون رئیس سازمان انرژی اتمی و سخنگوی این سازمان نشان دادند و گفتند چند جای این معاهده واژه میلیتاری آمده است.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: در بند ۳۶ و ۳۷ برجام آمده است که اگر یکی از اطراف برجام به طرف دیگر اعتراض کند که چرا تعهداتتان را در برجام انجام نمی‌دهید، این موضوع به کمیسیون وزرای خارجه برجام رفته و سپس به شورای امنیت ارجاع می‌شود که این احتمال در شرایط بسیار زیاد است، البته معنایش این است که چه ما اعتراض کنیم و چه آنها اعتراض کنند بازهم تحریم‌های ایران بازمی‌گردد.

حجت الاسلام نبویان خاطرنشان کرد: اگر مکانیم ماشه توسط آمریکا اعمال و اجرایی شود تکلیف چیست؟؛ آمریکا قانونا نمی‌تواند مکانیسم ماشه را اعمال کند اما باید بدانیم که دنیا بر اساس قانون نمی‌چرخد بلکه بر اساس قدرت اداره می‌شود.

وی درباره اقدام متقابل ایران در برابر مکانیسم ماشه گفت: ما باید بر اساس قانون عمل کنیم که این قانون یا قانون بین الملل است و یا مفاد برجام یا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس تصریح کرد: ما باید توقف و اجرای کل برجام را عملیاتی کنیم و نباید فقط به خروج از برجام بسنده کرد.

نبویان گفت: طبق برجام باید از روز اجرا یعنی ۲۷ دی ۹۴ کلیات تحریم‌ها اعم از بانکی و غیربانکی و... لغو شود، در حالی که در بند ۲۶ تصریح شده و قول داده‌اند که اگر تحریم‌ها برداشته نشود، عمل کلی یا جزئی اجرای برجام باید متوقف شود.

وی گفت: بند ۳۶ برجام تصریح می‌دارد که چنانچه اگر اعتراضاتی وجود داشته باشد و رضایت طرف شاکی جلب نشود طرف می‌تواند موضوع فیصله نیافتن را مبنای توقف کلی یا جزئی اجرای برجام اعلام کند، ضمن این که آنها با زرنگی تمام اعلام کردند که برای ادامه لغو تحریم‌های ایران باید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آورده شود. در حالی که یکی از همین اعضا ایالات متحده آمریکاست.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: مطابق قوانین بین المللی و به حکم اجرای برجام باید با فعال‌سازی مکانیسم ماشه جلوی همه تعهدات برجام را بگیریم. ضمن این که طبق مصوبه مجلس که در شهریور ۹۴ تصویب شده است در صورت بازگشت تحریم ها باید جلوی اجرای برجام گرفته شود ضمن این که این مصوبه تصریح دارد که باید جلوی اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی دادن به مراکز نظامی هم گرفته شود.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با ۲۸ شرط برجام را قبول کردند که ۱۰ شرط مربوط به نامه ایشان به شورای عالی امنیت ملی است و ۹ بند هم مربوط به مصوبه مجلس و تعدادی شروط هم با عناوین اولا، ثانیا و ثالثا.

حجت الاسلام نبویان در پایان گفت: ما مدعی خروج از برجام نیستیم بلکه تنها قائل به توقف اجرای همه تعهدات ایران به حکم خود برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، قوانین بین المللی و قوانین داخلی هستیم.

وی گفت: مسئولان دولت فعلی می گفتند دولت‌های قبلی به دنبال تقابل بودند و ما دنبال تعامل هستیم، تقابل یعنی جنگ، ولی آیا مثلا آقای جلیلی به دنبال جنگ بود؟ ما به دنبال مقامت بودیم و ایستادگی روی منافع ملی و منافع مردم.

این نماینده مجلس افزود: تعامل یعنی ایجاد رابطه ولی معنای اقدامات دولت تعامل نبود اگر دولت به دنبال رابطه است پس چرا با کشورهای همسایه ارتباط نداشت؟ گویا تعامل برای دولت معنای ارتباط با  2 یا 3 کشور است.

وی با اشاره به مبانی فکری غرب تاکید کرد: غرب می‌گوید تا ما نوکر آنها نشویم پیشرفت نمی‌کنیم ولی آیا با این تفکر توانستیم به ونزوئلا نفت صادر کنیم یا با تفکر حاج قاسم؟

حجت الاسلام نبویان اضافه کرد:  از ابتدای انقلاب مملکت در دست این آقایان بوده و اصلا مشکلاتی که وجود دارد ربطی به طیف انقلابی ندارد. می‌گویند مدیریت اسلام و انقلاب جواب نداه! در صورتی که اصلا تفکر لیبرال در کشور حاکم بوده است. تفکر انقلابی مانند حاج قاسم هر جا پاگذاشته به دنبالش پیروزی داشته است.

وی در خاتمه در پاسخ به سوالی گفت: اینکه هیات رئیسه مجلس انقلابی نباشد و یا اینکه مجلس از بیرون هیدات شود، به چنین چیزی اعتقاد ندارم و مسلما اگر طرح توقف برجام در قبال مکانیسم ماشه در مجلس مطرح شود با  اکثریت آرا تصویب خواهد شد./998/د102/ق

ارسال نظرات