۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۷
کد خبر: ۶۶۳۹۰۶

هجمه به مبانی و اعتقادات اسلامی با رویکرد اومانیستی

هجمه به مبانی و اعتقادات اسلامی با رویکرد اومانیستی
حجت‌الاسلام پژوهنده گفت: حاکمیت اسلامی نبست به جامعه‌ای که بر آن حکومت می‌کند، وظایفی دارد و از شئون اصلی حاکمیت اسلام امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت‌الاسلام حسین پژوهنده مدرس سطوح عالی حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به آیۀ «الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ» گفت: سؤال از آقای نصیری می پرسیم که کدام قسمت از تفکر شما مبتنی بر اسلام ناب است؟ حاکمیت اسلامی نسبت به جامعه‌ای که بر آن حکومت می‌کند، وظایفی دارد و از شئون اصلی حاکمیت اسلام امر به معروف و نهی از منکر است.

وی امر به معروف و نهی از منکر را در سخنان آقای نصیری فراموش شده خواند و اظهار داشت: حضرت امام(ره) معتقد بودند باید وزارتی به نام وزارت امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم، این نظر حضرت امام(ره) که احیا کننده اسلام ناب هستند، کجا قرار می‌گیرد؟ آیا حاکمیت نسبت به رواج منکر وظیفه ندارد و نباید از آن جلوگیری کند؟ لوازم احکام شریعت را نیز بایست به درستی فهمید و استنباط کرد و استنباط ناقص خود مبدأ التقاط است.

معاون سیاسی اجتماعی بسیج اساتید با ابراز تأسف از بازی برخی مسؤولان در زمین دشمن، اظهار داشت: بنابر حسب ظاهر در مورد مناظرۀ آقای نصیری و آن فرایندی که در صداوسیما برای مطرح کردن حجاب اجباری و حجاب اختیاری وجود دارد، می‌توان این گمانه‌زنی را داشت که این افراد در زمین دشمن بازی می‌کنند.

وی با اشاره به روند قابل تأمل صداوسیما عنوان کرد: به نظر بنده می‌رسد که خود صداوسیما باید یک تجدید نظری در این مسأله کند و مسائل اصلی و فرعی را به درستی بشناسد.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه به بررسی کارشناسان دعوت شده در صداوسیما پرداخت و گفت: رسانه ملی باید مراقب باشد که چه کسی را برای بحث‌ها و مناظره‌ها دعوت می‌کند؛ درست است که آقای نصیری فارغ التحصیل حوزه و تحصیل کرده هستند؛ اما آن نگاهی که توسط ایشان مطرح شده است، آیا مبتنی بر اسلام ناب است یا مباحثی را مطرح می کند که مقداری تفکر التقاطی دارد؟

وی با انتقاد از مطرح شدن موضوعات غیراصلی و غیرضروری در سطح جامعه اظهار داشت: پرداختن به موضوعات غیرضروری برخاسته از یک کج سلیقگی و یا وجود یک جریاناتی است که مسأله دست چندمی را در اولویت قرار می‌دهد؛ آن رویکرد اصلی که الان کشور باید در مباحث کلان اتخاذ کند توسط رهبر معظم انقلاب تبیین شده است و ایشان نسبت به بحث حجاب نیز مواضع صریح و روشنی دارند.

حجت‌الاسلام پژوهنده به نظرسنجی آقای نصیری ایراد وارد کرد و اظهار داشت: دو نقد بر نظرسنجی‌ای که آقای نصیری به آن استناد کرد، وارد است؛ اول این‌که هر نظرسنجی که صورت می‌گیرد، براساس سؤالاتی کلیدی است و باید از آقای نصیری پرسید، سؤالاتی که شما به آن استناد می‌کنید و منبع این نظرسنجی بوده است، چه چیزهایی هستند؟

وی در ادامه افزود: این نظرسنجی براساس چه روش آماری فراهم شده است که به آمار آن استناد می‌کنید؟ آیا این نوع آمارگیری و سیر حاکم بر آن سؤالات چیزی جز یک مبنای برگرفته از یک تفکر غربی نیست؟ علاوه بر اینکه جامعه هدفی که آمار براساس آن گرفته شده است، کدام جامعه است؟ و تفکر حاکم بر آن چه تفکری است؟ و این یعنی یکی دیگر از مسائلی است که ما با تفکر آقای نصیری داریم.

معاون سیاسی اجتماعی بسیج اساتید رویکرد حاکم بر صحبت‌های نصیری را رویکرد اومانیستی خواند و اظهار داشت: رویکرد صحبت ایشان وادادگی در مقابل خواست یک جامعه آماری غلط و عدم توجه به جامعۀ آرمانی است، عرفی‌گرایی سم مهلکی است که التقاط را در پی دارد و این بحث برمی‌گردد به نسبی‌گرایی که اگر این را بپذیریم باید نسبی‌گرایی اخلاقی را هم بپذیریم در حالی که ما مسلمان هستیم و مسلمان، مباحث اعتقادی و مبنایی خاص خودش را دارد.

وی در ادامه افزود: کسی که معروف و منکر و ابعاد آن را می‌شناسد، ابدا به سمت منکر نمی‌رود. ما باید واکاوی کنیم که کجا کم کاری داشته‌ایم؛ نه وزارت ارشاد ما، وزارت ارشادی بود که الگوسازی صحیحی انجام دهد و نه حوزه‌های علمیه آن‌طور که لازم است، در این عرصه، ظاهر شدند و مصیبت آموزش و پرورش نیز مصیبتی دیگر است که خروجی این کم کاری، چیزی جز شرایط موجود نخواهد بود.

حجت‌الاسلام پژوهنده وضعیت فعلی کشور را مولود سوء تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری متولیان زاویه‌دار و بی‌دغدغه دانست و خاطرنشان کرد: تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های اشتباه و غلط باعث چنین وضعیتی در کشور شده است؛ اما سوای از متولیان کشور، وظیفۀ تحقق دین در جامعه و پیاده‌سازی اسلام ناب وظیفه کدام نهاد است؟ آیا حوزه علمیه چنین وظیفه‌ای ندارد؟

وی به وظیفه متولیان فرهنگی در زمینه فرهنگ سازی حجاب اشاره کرد و گفت: ما در بحث حجاب متولیان بسیاری را داریم و هرگاه چندین متولی وارد عرصه شدند به یک خروجی مطلوبی نرسیدیم.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به بدحجابی در سازمان‌ها و ادرات کشور اظهار داشت: رسانه ملی، سینما، بازیگران و مجریان چقدر به حجاب عمل می‌کنند؟ پوشش بازیگران موجب تعریف غلط معروف و منکر بوده و مشکل سازی می‌کند./ت302/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United States
۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
سلام
متاسفانه آقای پژوهنده دارای ذهنی عقیم و ضد اسلام جهانی هستند.
آنقدر چوب بر سر زنان بزنید که یا چادر سر کنند یا دیوانه شوند.
1
6
ناشناس
|
۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۲
این حرف شما اصلا درست نیست. شما اگر بدون تعصب به حرف های افراد گوش کنی، بهتر متوجه میشی. تفکر های این چنینی قطعا گرفته شده از غربه. شما میخواید اسلام رو نو کنید در حالیکه اسلام هیچ وقت کهنه نمیشه. یه مقدار هم ادب داشته باشید
شیخ
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۳
بنده چند سال توفیق شاگردی ایشون داشتم ، حقیقتا تعصبی هم روی حضرت استاد پژوهنده ندارم
لکن ایشون واقعا ذهن جوال و خوبی دارن ، بنده با اینکه مطالعات زیادی در حوزه علوم انسانی علی الخصوص شهید مطهری دارم ، وقتی با ایشون بحث میکنم ، متوجه عمق تفکرات ایشون میشم ، استاد پژوهنده واقعا و انصافا معارف اسلامی هضم کردن ، حرف بعضی از بزرگواران احتمالا ناشی از عدم فهم منظور ایشان یا قضاوت زود هنگام بوده.... والسلام علی من اتبع الهدی
4
0