۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۶۶۳۹۶۱

باغ پرندگان خبرخوشی برای قمی‌ها نیست!

باغ پرندگان خبرخوشی برای قمی‌ها نیست!
فعال فرهنگی گفت: آیا سبک زندگی انسان‌ها و فضای شهری از منظر دین، اقتضا این را دارد که محوطه‌ای به نام باغ پرندگان یا باغ وحش با مقاصد اقتصادی و سیاسی وجود داشته باشد؟

حجت‌الاسلام علی احسان‌زاده استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به ساخت باغ پرندگان در شهر قم گفت: این مسأله را می‌توان از چند منظر بررسی کرد؛ اولاً این‌که آیا حبس و محدود کردن حیوانات - ولو آب و هوا مناسب باشد - برای تفریح انسان شرعاً جایز است یا خیر؟ در این موضوع تفاوتی میان باغ وحش و باغ پرندگان نیست.

وی که در گفت‌وگوی اخیر رییس پژوهشکده فقه و محیط زیست و مسؤولان شهرداری حاضر بوده است، در ادامه بیان کرد: مسألۀ بعدی این است که فارغ از جایز بودن حبس حیوانات، این کار در شهری مانند قم که دارای آب و هوای گرم و خشک است و اکثر حیوانات نمی‌توانند در این فضا و اکوسیستم زندگی کنند، چه حکمی دارد و آیا این اقدام عقلانی است؟

این فعال فرهنگی حوزه علمیه قم در ادامه افزود: به غیر از دو مسألۀ ابتدایی،‌ در بسیاری از موارد، باغ وحش و باغ پرندگان پوششی برای اهداف اقتصادی پشت پرده مانند قاچاق حیوانات و پرندگان است و این‌گونه زدوبندها خصوصاً در شهری مثل قم جای بررسی جدی دارد. در این مورد می‌توان شواهد متعددی در داخل کشور و حتی در شهر قم یافت که نشان‌گر وجود قاچاق در این مناطق است.

وی چهارمین مسأله پیرامون باغ پرندگان را جایگاه آن در نظام سرمایه‌داری و اقتضائات ناشی از آن در نظام اقتصادی و فرهنگی شهر دانست و اظهار داشت: آیا یک شهر اسلامی، اقتضای این را دارد که محوطه‌ای به‌عنوان باغ پرندگان یا باغ وحش با این تبعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در آن بنا شود؟

این کارشناس مذهبی با اشاره به حضور حجت‌الاسلام طباطبایی در برنامۀ بحث و بررسی شهرداری خاطرنشان کرد: با توجه به حوزۀ فعالیت علمی و اجتماعی آقای طباطبایی در زمینۀ حقوق حیوانات و محیط زیست، ایشان به‌صورت مستدل به بیان دلایل خود پرداختند و نظر شرع در مورد این موضوع را گفتند؛‌ ولی متأسفانه آن جلسه به شکلی ترتیب داده شده بود که برخی، فضا را از دست ایشان خارج کنند.

وی دربارۀ رویکرد مسؤولان در برخورد با حجت‌الاسلام طباطبایی اظهار داشت: برخلاف عنوان جلسه که بنا بود میهمان مطالب را به صورت علمی بیان کند و فضا کاملاً آکادمیک باشد، در واقع آن‌ها آمده بودند تا باغ پرندگان را به‌اصطلاح فقه‌مالی و توجیه کنند.

استاد حوزۀ علمیه در انتقاد به جریان زاویه‌دار در قم عنوان کرد: آن‌ها می‌خواستند چند عکس از یک روحانی بگیرند و بگویند ما مجتهدی را هم در این زمینه آوردیم که او هم تأیید کرد و نظر مخالفی نداشت؛ فضای گفت‌وگو به‌گونه‌ای بود که چند نفر از خبرنگاران اجازۀ طرح منطقی مطالب را نمی‌دادند و سعی می‌کردند فضا را بر هم بزنند.

وی با اشاره به گفتۀ برخی از افراد حاضر در برنامۀ شهرداری افزود: البته در حین جلسه، برخی دوستان مسأله قاچاق حیوانات را هم مطرح کردند که جواب قانع‌کننده‌ای برای این سؤال نداشتند و وقتی به جایی رسیدند که توانایی جواب نداشتند، جلسه را به هم زدند و با بهانه‌ هایی، جلسه را به تعطیلی کشاندند.

حجت‌الاسلام احسان‌زاده تصریح کرد: برخی مغلطه می‌کردند و با طرح مباحث روان‌شناسی، آقای طباطبایی را به افراط در حقوق حیوانات متهم ساختند و با این مغالطه که نوعی خلط مباحث فقهی و روان‌شناسی بود، خواستند تا استدلالات ایشان را به حاشیه ببرند. البته این نوع مواجهه، امر تازه‌ای نیست؛ این‌گونه افراد در دیگر موارد هم زمانی که نمی‌توانند نظر فقها را جلب کنند، با تمسک به علوم انسانی غربی، تلاش می‌کنند مشکلات را به گردن روحانیت بیندازند و از کم‌کاری‌‌های خودشان شانه خالی کنند.

وی به نقش روحانیت در قم اشاره کرد و ابراز داشت: ایجاد نشاط نمی‌تواند بهانه‌ای برای توجیه این تخلفات و متهم کردن روحانیت باشد، چرا که روحانیت در مسألۀ نشاط مردم، مطالبه‌گر است و شهرداری در حالی که می‌تواند امکانات تفریحی بسیاری از قبیل فضای سبز و استخر ایجاد کند، چندین برابر هزینۀ آن را صرف کاری چون باغ پرندگان کرده است و این مخارج گزاف درحالی است که مردم دچار مشکلات اساسی معیشتی هستند و بهترین راه رسیدگی به مسألۀ نشاط، رسیدگی به نیازهای روزمرۀ زندگی مردم و جلوگیری از چنین ریخت‌وپاش‌های کم‌بازده است.

این فعال فرهنگی در پایان سخنان خود عنوان کرد: در کشورهای مختلف دنیا نیز سیاست‌گذاران و طرفداران حقوق حیوانات به این نتیجه رسیده‌اند که این نوع از پارک‌ها به نفع اکوسیستم و حتی مردم نیست؛ این سبک از باغ وحش و باغ پرندگان که شاید 300 سال در غرب سابقه دارد، اکنون منسوخ شده است./ت301/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
جوادی
Iran, Islamic Republic of
۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳
ممنون از شما

واقعا نیاز است تا رسانه های انقلابی در این زمینه موضع گیری داشته باشند
1
0