۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۶۶۳۹۸۹

مروری بر عوامل پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

مروری بر عوامل پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دلیل پذیرش قطعنامه ۵۹۸ را وجود مسائل و مشکلاتی را توصیف کرده اند که مسؤولان وقت از وضعیت وجود شرایط جنگ و شرایط اقتصادی ایران بیان کرده بودند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس درباره پذیریش قطعنامه 598 را از سوی امام خمینی(ره) حرکت مدبرانه و عاقلانه توصیف کردند؛ اما برخی کانال ها مدعی شدند که فرآیند و اتفاقاتی که مسؤولان و برخی فرماندهان وقت برای امام راحل ترسیم کرده بودند و سبب نوشیدن جام زهر به ایشان شد، نیز عاقلانه بوده است؛ از این رو  در خصوص دلایل پذیرش قطعنامه 598 بهتر است مروری به بیانات رهبر معظم انقلاب در سال‌های پس از پایان جنگ و بعد از آن داشته باشیم؛

نوشیدن جام زهر، مدبرانه بود

رهبر انقلاب اسلامی در 31 شهریور امسال رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با مراسم تکریم و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت بیان کردند:

دفاع مقدس یکی از عقلانی‌ترین حوادث ملت ایران بود. بعضی‌ها مجموعه‌ دفاع مقدس را متهم می کنند به بی‌تدبیری؛ مطلقاً این‌طوری نیست؛ حتی قبول قطعنامه در آن شرایط که امام از آن تعبیر کردند به نوشیدن جام زهر، این هم مدبرانه بود؛ اگر مدبرانه و عاقلانه نبود، امام انجام نمی داد. ما از نزدیک شاهد بودیم و می دیدم که چه دارد می گذرد. کار، بسیار عاقلانه بود.

پذیرش قطعنامه به سبب ترسیم مشکلات مسؤولان از شرایط جنگ و  اقتصاد ایران

حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای در اجتماع پرشکوه زائران مرقد امام خمینی (ره) در تاریخ 14 خرداد سال 75 دلایل پذیرش قطعنامه  598  را وجود مسائل و مشکلاتی را توصیف کرده اند که مسؤولان وقت از وضعیت وجود شرایط جنگ و شرایط اقتصادی ایران برای امام توصیف کرده بودند؛

«قطعنامه را هم که امام قبول کرد، به خاطر این فشارها نبود. قبول قطعنامه از طرف امام، به خاطر فهرست مشکلاتی بود که مسؤولان آن روزِ امورِ اقتصادی کشور مقابلِ رویِ او گذاشتند و نشان دادند که کشور نمی‌کِشد و نمی‌تواند جنگ را با این‌همه هزینه، ادامه دهد. امام مجبور شد و قطعنامه را پذیرفت.»

پذیرش قطعنامه، به خاطر ترس نبود

رهبر معظم انقلاب همچنین فرمودند:

«پذیرش قطعنامه، به خاطر ترس نبود؛ به خاطر هجوم دشمن نبود؛ به خاطر تهدید آمریکا نبود؛ به خاطر این نبود که آمریکا ممکن است در امر جنگ دخالت کند. چون آمریکا، قبل از آن‌هم در امر جنگ دخالت می‌کرد. وانگهی؛ اگر همه دنیا در امر جنگ دخالت می‌کردند، امام رضوان‌الله علیه، کسی نبود که رو برگرداند. برنمی‌گشت!.»

جان یک انسان، برای امام (ره) خیلی عزیز بود

حضرت آیت الله  خامنه ای در این بیانات تصریح کردند: «جنگ، تلفات دارد. جان یک انسان، برای امام خیلی عزیز بود. امام بزرگوار، گاهی برای انسانی که رنج می‌بُرد، اشک می‌ریخت و یا در چشمانش اشک جمع می‌شد! ما بارها این حالت را در امام مشاهده کرده بودیم. انسانی رحیم و عطوف، دارای دلی سرشار از محبت و انسانیت بود. اما همین دل سرشار از محبت، در مقابل تهدید شهرها به بمباران هوایی، پایش نلرزید و نلغزید. از راهْ برنگشت و عقب‌نشینی نکرد. همه دشمنان انقلاب در طول این ده سال، فهمیدند و تجربه کردند که امام را نمی‌شود ترساند.»

مروری بر عوامل پذیریش قطعنامه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

امام عزیزمان آن‌وقتی که مصلحت دانست قطعنامه را قبول کرد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رییس جمهور وقت، در بیاناتی در خطبه‌های نماز جمعه تهران در تاریخ۱۱ /۱۳۶۸/۰۱ فرمودند:

«امام عزیزمان آن‌وقتی که مصلحت دانست قطعنامه را قبول کرد. ملاحظه نکرد که حالا من هفته قبل یا ده روز قبل یا یک ماه قبل، خود من چی گفتم. نه، تکلیف این است، مصلحت اسلام این است، کی چه خواهد گفت برای امام مطرح نیست.»/998/پ202/ق

ارسال نظرات