۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۶۶۴۰۲۹
آیت الله مجتهد شبستری در درس خارج:

عدل و احسان پایداری جامعه را تضمین می کند

عدل و احسان پایداری جامعه را تضمین می کند
تهران - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عدل و احسان را شاخصه اصلی جامعه ایمانی بیان کرد و گفت: عدل و احسان پایداری جامعه را تضمین می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در مدرسه علمیه ایروانی برگزار شد، گفت: در حکمت 223 کتاب شریف نهج‌البلاغه حضرت درباره عدل و احسان مطالبی را مطرح می‌فرمایند که قابل‌توجه است.

وی با استناد به آیه 90 سوره نحل، عنوان کرد: خداوند در این آیه بین واجب و مستحب را جمع کرده و می‌فرماید عدالت واجب است و عدالت فردی و اجتماعی باید رعایت شود اما احسان یک امر مستحبی به شمار می‌رود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه در جامعه ایمانی باید عدل و احسان حاکم باشد، اظهار داشت: در جامعه‌ای که عدالت نباشد ظلم حاکم خواهد بود و آن جامعه پایداری خود را ازدست‌داده و گرفتار ظلم و کفر می‌شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در جامعه‌ای که احسان نباشد عاطفه و محبت منسوخ می‌شود و مردم آن روی خوشبختی را نخواهند دید؛ بنابراین رعایت عدل و احسان در جامعه قرآنی لازم و ضروری است.

آیت‌الله مجتهدشبستری بیان داشت: در تفسیر کشاف زمخشری آمده امر مستحبی احسان سبب جبران کسری امر واجب عدالت می‌شود؛ البته این نظریه قابل خدشه است زیرا اگر انسان در واجبات کوتاهی کند هیچ مستحبی نمی‌تواند آن را جبران کند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات