۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۶۶۴۰۴۵
حجت الاسلام رسایی:

پذیرش قطعنامه مدبرانه بود اما تحمیل آن غیر مسؤولانه

پذیرش قطعنامه مدبرانه بود اما تحمیل آن غیر مسؤولانه
آیا رهبر انقلاب مسیر رساندن امام به جام زهر را عاقلانه و مدبرانه دانستند یا وقتی مسؤولان وقت کشور شرایطی بوجود آوردند که امام خمینی (ره) چاره‌ای جز پذیرش قطعنامه نداشت.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید رسایی در نوشتاری پیرامون رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته دفاع مقدس نوشت: با اینکه رهبر انقلاب امروز از خطر تحریف دفاع مقدس سخن گفتند اما سخنان ایشان تمام نشده، تحریف معنایی‌اش آغاز شد. برخی کانال‌ها و رسانه‌های قلم به مزد، سخنان رهبر انقلاب درباره عاقلانه و مدبرانه بودن پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی امام خمینی (ره) را آغاز یک عقب‌نشینی در برابر فشارهای آمریکا قلمداد کردند.

برخی رسانه‌ها اما این جمله را توجیه رفتار تحمیل کنندگان قطعنامه در آن روز دانستند که عناصر اصلی و شاخص آن، هاشمی رفسنجانی، روحانی و میرحسین موسوی بودند. اینکه نیت این افراد چه بود، مجال طرحش اینجا نیست اما قطعا چنین برداشتی از سوی برخی رسانه‌ها از سخنان رهبر انقلاب، اشتباه است. چرا ؟

۱. رهبر انقلاب درباره عملیات‌های مختلف و تاکتیک‌های بکار رفته در جنگ هشت ساله سخن گفتند و همه آنها را مدبرانه وعاقلانه توصیف کردند، سپس تاکید می‌کنند حتی #قبول_قطعنامه که امام از آن به جامزهر یاد می‌کند، در آن مقطع، کار مدبرانه و عاقلانه‌ای بود.

پذیرش قطعنامه مدبرانه بود اما تحمیل آن غیر مسؤولانه

۲. آیا رهبر انقلاب، مسیر رساندن امام به جام زهر را عاقلانه و مدبرانه دانستند یا وقتی مسئولان وقت کشور، شرایطی بوجود آوردند که امام خمینی (ره) چاره‌ای جز پذیرش قطعنامه نداشت، اصل این تصمیم را در آن زمان، مدبرانه و عاقلانه می‌دانند. وقتی اکثر مسؤولان ان روز کشور، جنگ را جدی نگرفته بودند، امام چه می‌توانست بکند؟

۳. چرا امام گفت جام زهر و نگفت داروی تلخ! تعبیر "زهر" برای جایی‌ بکار می‌رود که گوینده، می‌خواهد به مخاطبش بفهماند مایل به انجامش نبوده اما چاره‌ای نداشته. سئوال این است چه کسانی امام را مجبور کردند تا در آن زمان، این تصمیم مدبرانه وعاقلانه را بگیرد.

۴. در واقع باید پرسید: فرماندهان و مسئولانی که دستورات و توصیه‌های امام حسن (ع) را رها و کار سپاه و کشور را زمین گذاشتند و ایشان را مجبور به توافق با معاویه کردند، کار مدبرانه و عاقلانه‌ای کردند؟ خیر، اقدامشان غیر مسئولانه و در صورت تعمدانه بودن، خائنانه هم بود.

آیا امام مجتبی (ع) که در آن زمان، سپاه منسجمی نداشت تا در برابر معاویه بایستد و طبعا مجبور به صلح با آن ملعون شد، کار مدبرانه و عاقلانه‌ای کرد؟ بله، امام اقدامی عاقلانه و مدبرانه انجام دادند، مانند اقدامی که پدر بزرگوارشان در صفین مجبور به انجامش شدند.

پس صورت مسأله‌‌ را درست بفهمیم، همین. /998/د102/ق

ارسال نظرات