۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۶۶۴۳۱۲
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان مطرح کرد؛

پذیرش ولایت و عدالت ورزی؛ دو رکن لاینفک در تحقق اهداف دین

پذیرش ولایت و عدالت ورزی؛ دو رکن لاینفک در تحقق اهداف دین
استاد حوزه علمیه گفت: رفتار خوب حکمرانان اگر چه عدالت پیشه باشند، برای به سعادت رساندن جامعه کافی نیست. برای تحقق اهداف دین باید ذهنیت لازم نسبت به ولایت در جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در مراسم شب شهادت امام حسن مجتبی که در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد، با بیان اینکه هیچ مسأله ای در دین به اندازه ولایت اهمیت ندارد، گفت: ولایت نقش ستون را در ساختمان دین ایفا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه یکی از مسائل راهبردی در حوزه علوم و معارف دینی، معماری دین است، عنوان کرد: طلاب باید از سال اول تحصیل با برنامه ریزی راهبردی آشنا شوند؛ اگر چه نام این دانش جدید است اما اصول آن در کلمات پیامبر اکرم و ائمه اطهار وجود دارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دانستن اولویت ها در مقام معماری دین از اهمیت بسیار بالایی برخودار است، اظهار داشت: اگر طلاب براساس برنامه ریزی راهبردی به مخاطبان توصیه ها را ارائه دهند، مشخص می شود که باید کدام بخش از دین پررنگ تر تبلیغ کنند.

این کارشناس دینی به اهمیت دعوت مردم از طریق رفتار مناسب اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از دلایل دین گریزی مردم رفتار نامناسب برخی از متدین است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه به عدالت رفتار کردن ولی جامعه برای رسیدن جامعه به سعادت کافی نیست، گفت: عدالت و رفتار شایسته مردم و مسوولان مهم است اما مسأله مهم تر از آن نیز وجود دارد و باید دید اولویت ها کدام است؟

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در حال حاضر همه عوامل برای تحقق سعادت در جامعه محقق نشده است، عنوان کرد: مشکلات موجود در جامعه مجوز سرکوفت زدن به حکومت دینی و مذهبی ها نیست.

این کارشناس دینی با بیان اینکه حتی رفتار خوب حکمرانان اگر چه عدالت پیشه باشند، برای به سعادت رساندن جامعه کافی نیست، اظهار داشت: اگر ذهنیت لازم از ولایت محقق نشود، اهداف دین در جامعه محقق نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به دلیل محقق نشدن اهداف پیامبر اکرم و ائمه اطهار، ابراز کرد: کمبود جامعه نبوی و علوی برای تحقق کامل دین در جامعه، عدم وجود ذهنیت صحیح نسبت به ولایت بود.

استاد حوزه علمیه افزود: در جنگ بدر پیامبر اکرم خواستند تعدادی از اسرا را اعدام کنند که برخی اعتراض کردند که به جای این کار می توان از دشمنان امتیاز گرفت؛ در زمان پیامبر اکرم ریاست ایشان پذیرفته شده اما ولایت او مورد قبول نبود.

این کارشناس دینی گفت: ذهنیت درست از ولایت هنوز هم محقق نشده است؛ اگر این ذهنیت از ولایت محقق شود، ظهور نیز تحقق پیدا می کند.

وی اظهار داشت: بر اساس آیات قرآن کریم کسی که پذیرش دستور پیامبر در اختلافات اجتماعی برای او سخت باشد، ایمان ندارد؛ اگر جامعه درک مورد طلب اولیا خدا را نداشته باشد، اهداف دین در جامعه محقق نمی شود./1350/پ202/ف

ارسال نظرات