۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۶۶۴۳۸۲
مروری بر خاطرات حجت الاسلام والمسلمین نبوی از دفاع مقدس؛

حضور روحانیت در دفاع مقدس؛ تقویت کننده روحیه مقاومت رزمندگان

حضور روحانیت در دفاع مقدس؛ تقویت کننده روحیه مقاومت رزمندگان
حجت الاسلام والمسلمین نبوی گفت: در بحبوحه جنگ فرماندهی از پشتیبانی درخواست نیروی طلبه کرد و می‌گفت توپ و تانک نمی‌خواهیم زیرا اثر طلبه در تقویت نیروها چند برابر است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن نبوی، رییس مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، رمز پیروزی و مقاومت مردم در دفاع مقدس را پیروی از فرهنگ قیام حسینی دانست و گفت: نقطه کانونی مقاومت توجه به رویکرد حادثه کربلا و الگو قراردادن امام حسین (ع) بود و چیز دیگری نبود.

وی با انتقاد از برخی تولیدات سینمایی پس از دفاع مقدس بیان کرد: وقتی ماجراهای عشقی و تار موسیقی در فیلم های دفاع مقدس ساخته می شود، نشان می دهد کارگردان و نویسنده این تولیدات شناختی از دفاع مقدس ندارند و اهل جنگ نبودند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به نقش برجسته روحانیت در دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: در فراز و نشیب دفاع مقدس همواره نیاز بود تا فرهنگ عاشورایی رزمندگان تقویت شود و برای این کار کسانی که درس دین خوانده بودند باید اقدام می کردند بنابراین روحانیت در میدان حضور پیدا می کرد و طلبه ها روحیه مقاومت را تقویت می کردند، بر این اساس طلاب نیز 5 برابر اقشار دیگر شهید داد و این نشان از فهم گسترده روحانیت از دفاع مقدس بود.

وی افزود: بیاد دارم در بحبوحه جنگ فرماندهی از پشتیبانی درخواست نیروی طلبه کرد و گفت توپ و تانک نمی خواهیم زیرا اثر طلبه در تقویت نیروها چند برابر است؛ به طور کلی در بحران ها طلاب برای رزمندگان ذکر مصیبت می خواندند به خصوص ذکر مصیبت حضرت علی اکبر و این کار بسیار تاثیر گذار بود.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی به نقش روحانیون پشت جبهه ها اشاره کرد و گفت: روحانیون در پشت جبهه نیز اثرگذار بوند و ساماندهی کمک های مردمی از پایگاه های مساجد با محوریت ائمه مساجد بود؛ همچنین روحانیون در پشت جبهه، مردم و خانواده ها رزمندگان را دلداری می دانند و به طور کلی در پشتیبانی از جنگ و تقویت روحیه مردم بسیار اثر گذار بوند که نقش آنان کم تر دیده شده است و باید بیشتر به زحمات آنان پرداخته شود.

گرفتار در محاصره با سلاحی که سوزن نداشت

عضو شورای تبلیغ حوزه در بخش دیگر سخنان خود به خاطرات مقاومت رزمندگان پیش از سقوط خرمشهر پرداخت و گفت: قبل از سقوط شهر من در خرمشهر بودم و جوانان خرمشهری با امکانات کم بسیار تلاش و مقاومت کردند. در شهر تنها دو تانک برایمان مانده بود؛ یک تانک که  حرکت نمی کرد اما می توانست شلیک کند و تانک دیگر تنها حرکت می کرد و به علت مشکلی قادر به شلیک نبود.

رییس مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم افزود: رزمندگان برای این که در برابر بعثی های عراقی نشان ندهند که تجهیزات ندارند اقدامات فراوانی کردند؛ برای مثال رزمندگان با تانکی که حرکت می کرد ابتدا از یک کوچه می رفتند و دو مرتبه تانک به عقب برمی گشت و به کوچه دیگر می رفت تا دشمن خیال کند ما چندین تانک داریم.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی خاطرنشان کرد: ابتدا سلاح بنده «ام یک» بود اما این اسلحه را با «ژ3» تعویض کردم گرچه ژ3 سنگین تر است؛ در هر صورت مدتی در محاصره افتادیم و پس از مدتی از محاصره نجات یافتیم، پس از محاصره تازه فهمیدم اسلحه‌ام اصلا سوزن نداشت. خلاصه این که امکانات بسیار کم بود و این گونه مقاومت کردند حتی در حسینیه اصفهانی ها پر از کوکتل مولوتوف بود و این گونه می خواستند یک ماه خرمشهر را نگه دارند./1370/ت300/ف

ارسال نظرات