۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۶۶۴۶۱۸
در گفت‌وگو با رسا مطرح شد؛

انتقاد نایب رییس مجلس از وضعیت نابسامان فضای مجازی

انتقاد نایب رییس مجلس از وضعیت نابسامان فضای مجازی
نائب رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت نابسامان فضای مجازی، خواستار تقویت پیام‌رسان‌های داخلی و مدیریت هوشمند پیام‌رسان‌های خارجی شد.

سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نائب رییس محلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، وضعیت حاکم بر فضای مجازی کشور را نابسامان خواند و گفت: در زمینۀ فضای مجازی دو اقدام است که باید به‌صورت توأمان انجام بگیرد؛ ما باید علاوه بر تقویت پیام‌رسان‌های داخلی، مدیریت هوشمند پیام‌رسان‌های خارجی را نیز در پیش بگیریم.

وی مدیریت هوشمند فضای مجازی را بحث اصلی کشور اعلام کرد و افزود: مدیریت هوشمند مواردی از جمله قانون‌گذاری، مدیریت اجرایی بر بستر فضای مجازی و تعیین متولیان مشخص برای این فضا را شامل می‌شود و مدیریت هوشمند ترکیبی از چند اقدام است.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه اظهار داشت: بسیاری از سیاست‌گذاری‌هایی که در شورای عالی فضای مجازی و یا سایر نهادهای ذی‌ربط صورت گرفته، بیشتر اوقات اجرا نمی‌شود؛ همین امر سبب شده پیام‌رسان‌هایی که در دوره‌ای جولان می‌دادند، با وجود اعمال محدودیت همچنان به فعالیت خود در کشور ادامه دهند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: امروز مهم‌ترین معضل ما در زمینه ترافیک اینترنت و پهنای باند است که متأسفانه شاهد هستیم حجم بالایی از ترافیک اینترنت، به یک یا دو پیام‌رسان خارجی داده می‌شود و دیگر پیام‌رسان‌های داخلی محروم هستند؛ قرار بر این بوده که این اختصاص حجم اینترنت کنترل شود، اما این اقدام به هر دلیلی صورت نگرفته است.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی به تبیین معضلات ساختاری موجود در فضای مجازی کشور پرداخت و ابراز داشت: تمام این‌ مشکلات ساختاری سبب شده که پیوسته پیام‌رسان‌های جدیدی با ساختارهای خاص خودشان وارد فضای سایبری کشور ‌شوند.

وی به مطرح شدن مسأله پیام‌رسان ضدفرهنگی اشاره کرد و گفت: اینکه بگوییم در این پیام‌رسان قرار است فلان فرهنگ و ضدفرهنگ شکل بگیرد، خیلی پذیرفته نیست؛ ما در مواجهه فرهنگی با پیام‌رسان‌ها باید ببینیم که یک پیام‌رسان تا چه اندازه می‌تواند فرهنگ بومی و عرفی جامعه ما را تبلیغ و ترویج کند و تا چه اندازه به تقبیح آن می‌پردازد.

قاضی‌‌زاده هاشمی به ورود بی‌ حساب و کتاب پیام‌رسان‌های مختلف خارجی به داخل کشور اشاره و عنوان کرد: با توجه به اوصاف پیام‌رسان‌های جدیدی که اخیرا وارد بستر فضای مجازی کشور شده‌اند، ممکن است در آینده خطراتی جدی برای قشر نوجوانان ما داشته باشد؛ این یپام‌رسان‌ها در برخی موارد واقعا مضر هستند و باید یک برخورد صحیح با آن صورت بگیرد، اما این بستگی به کارشناسان امر دارد.

وی مزایای تجربه نرم‌افزار شاد و برخی ایرادات آن را برشمرد و تصریح کرد: این تجربه برآمده از نیاز کشور بود و می‌توان این نیاز را در سایر عرصه‌ها نیز تعریف کرد؛ ما می‌توانیم با ارتقا کیفی این تجربه، بهرۀ بیشتری از آن ببریم و نباید بگوییم که نمی‌توانیم؛ چرا که نفس همین گفتن «نمی‌توانیم و نداریم» نشان‌دهندۀ کمبود فرهنگی است.

نائب رییس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: نگاه ما نباید این باشد که در بسیاری از عرصه‌ها کمبود داریم و نمی‌توانیم، بلکه باید عرصه را به عرصه تلاش تبدیل کنیم؛ همین امروز، ما تعدادی نرم‌افزار ایرانی در حوزۀ فضایی داریم که نه‌تنها در ایران، بلکه در کشورهای منطقه اثرگذارند و به‌عنوان عمق نفوذ استراتژیک کشور ما مطرح هستند./ت302/ق

ارسال نظرات