۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۶۶۴۶۲۲
در گفت وگو با رسا مطرح شد؛

روایت سردار کوثری از جلسه فرماندهان سپاه در سال ۶۳

روایت سردار کوثری از جلسه فرماندهان سپاه در سال ۶۳
سردار کوثری با بیان اینکه جلسات داخلی سپاه جنبه اقناعی داشته است، گفت: شبکه‌های معاند درصددند که درباره فرماندهان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی سیاه نمایی انجام دهند.

اشاره: پخش مستندی در بی بی سی فارسی با عنوان «کودتای خزنده»، درباره جلسه فرماندهان سپاه، دستاویزی برای حمله و تشکیک در حقانیت نظام اسلامی ایران در جنگ تحمیلی شده؛ در حالی که این «مستند»، هیچ مطلب جدیدی در پژوهش های دفاع مقدس در برنداشته است.

سردار محمد اسماعیل کوثری، جانشین سابق قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران، که در فاصله سالهای ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۹ فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله را برعهده داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، درباره محتوای مستند «کودتای خزنده» بی بی سی گفت: این جلسه برای نیروهای عملیاتی جنگ از پادگان ابوذر و تیپ سیدالشهدا درتیپ 10 تهران برگزار شده بود که محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران در این نشست حضور داشت که در آن زمان تیپ 10 تهران در شورای عالی امنیت ملی مستقر بود.

نشست ها و جلسات داخلی سپاه جنبه اقناعی داشت

سردار کوثری با بیان این که در نشست هایی داخلی سپاه سه دسته از افراد وجود داشته اند، ابراز کرد: دسته اول نیروها خود را مدعی می دانستند و بحث های سیاسی را مطرح می کردند و به جنجال و تحریک نیروهای در این جلسات می پرداختند؛ زیرا برخی از آنها وابسته به بیت منتظری و باند سید مهدی هاشمی و حتی عضوهای جدا شده از سازمان مجاهدین انقلاب بودند.

نشست ها و جلسات داخلی سپاه جنبه اقناعی داشت

جانشین سابق قرارگاه ثارالله سپاه ابراز داشت: دسته دوم نیروها و فرماندهان علمیات جنگی بودند و سؤالاتی درباره تاکتیک های جنگی داشتند همانند اینکه چرا تمام عملیات ها در منطقه جنوب کشور انجام می شود؛ در حالی که مرزهای غرب کشور که نزدیکترین نقطه به بغداد است، علمیاتی انجام نمی شود که محسن رضایی به عنوان فرمانده کل سپاه در این جلسات حضور داشت و در این باره تبادل نظرات و بحث ها بیشتر جنبه اقناعی داشت.

سردار کوثری اظهار کرد: فرماندهان سپاه و ارتش پیشنهادهای خود درباره عملیات و مناطق جنگی ارائه می دادند و در نهایت با محسن رضایی در این زمینه بحث و گفت‌وگو می کردند، اما انتخاب زمین و منطقه جنگی در اختیار فرمانده عالی جنگ مرحوم آیت الله هاشمی بود.

جانشین سابق فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه ابراز کرد: دسته سوم رزمندگان و نیروهای عادی بودند که می خواستند از نتیجه جلسات و تبادل نظرات با خبر شوند که در این جلسات حضور می یافتند.

نمایند اسبق مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در این صوتی که پخش شده است، محسن رضایی تأکید دارد که این صحبت ها میان نیروهای داخلی سپاه بوده و سؤالات و جواب ها در این جلسه مطرح و پاسخ داده شده است، اما صوتی از این گونه جلسات داخلی منتشر نشود.

 

نشست ها و جلسات داخلی سپاه جنبه اقناعی داشت

سردار کوثری ابراز کرد: فرماندهانی همانند شهید بهمنی و احمد غلامی سؤالاتی درباره تاکیک های جنگی در این جلسات مطرح می کردند، اما افرادی دیگر مانند اکبر گنجی نیت شوم در ذهن داشتند و دنبال سؤال درباره تاکیک های جنگی نبودند و همواره مباحث را درگیر حاشیه های مختلف می کردند.

فرماندهان عملیاتی و نیروهای ولایتی به محتوای نامه عمل کردند

وی با اشاره به نامه و پیام امام راحل درباره این جلسات گفت: آیت الله محلاتی از امام خمینی(ره) در خواست کرده بود که درباره این اختلاف نظرات داخلی سپاه پیام بدهند که مضمون نامه این بود که در صورت لزوم و تشخیص فرماندهان را جابجا و عوض خواهم کرد، از این رو فرماندهان و رزمندگان گوش به فرامین و دستورات فرمانده کل سپاه باشند.

جانشین سابق فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه ابراز داشت: فرماندهان عملیاتی و نیروهای ولایتی به محتوای نامه عمل کردند و برخی از این رزمندگان در عملیات قدر به شهادت رسیدند؛ اما برخی افراد همانند اکبر گنجی هیچ گاه در جنگ و دفاع مقدس حضور پیدا نکردند و در سال 65 از سوی وزارت ارشاد به عنوان رایزن فرهنگی به کشور ترکیه عزیمت کرد و به سبب کارهای خلافی که در این کشور انجام داده بوددستگیر شد و در نهایت پناهده کشور آمریکا شد.

 

نشست ها و جلسات داخلی سپاه جنبه اقناعی داشتوی با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) اولویت اصلی کشور را جنگ و مقابله رژیم بعث عراق دانسته بودند، گفت: برخی اعضای سازمان ها و حزب ها سیاسی خود را رها کرده بودند و به سوی جبهه های جنگ شتافتند؛ از این رو سازمان مجاهدین انقلاب بر این نیروها فشار آوردند که چرا پست سازمانی خود را ترک کرده اند و به نیروهای سپاه پیوستند؛  از سوی دیگر همچنین باند مهدی هاشمی که به سبب فعالیت هایی انجام داده بود مجرم شناخته  می شد،  رزمندگان را تحریک و دعوت به جنجال در نشست های سپاه می کرد.

هدف رسانه های معاند سیاه نمایی علیه فرماندهان ارزش سپاه است 

سردار کوثری با اشاره به هدف شبکه بی بی سی از ساخت مستند «کودتای خزنده» گفت: رسانه ها و شبکه های معاند با ساخت این گونه مستندها درصددند که پیروزی ها و اقتدار رزمندگان اسلام که در علمیات های هشت سال دفاع مقدس به وجود آمده است را زیر سؤال ببرند و درباره فرماندهان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی سیاه نمایی انجام دهند.

نشست ها و جلسات داخلی سپاه جنبه اقناعی داشت

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: همواره سیاست انگلیس این بوده که «تفرقه بنداز و حکومت کن»، از این رو شبکه های معاند انگلیسی درصددند که ارزش های جنگ و دفاع مقدس را میان نسل جوان که از جنگ اطلاعی ندارد، کاهش دهند و میان نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی ایجاد شبهه کنند و عظمت دفاع مقدس را زیر سؤال ببرند./998/

ارسال نظرات