۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۶۶۴۷۴۲
رییس دانشگاه آزاد اسلامی قم مطرح کرد؛

ورود تخصصی طلاب در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها

ورود تخصصی طلاب در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها
حجت‌الاسلام خیری گفت: تجربه ورود تخصصی حوزه علمیه در مراکز آموزشی و پژوهشی واقعیتی است که برخی افراد ندیده‌اند و در قضاوت خود عجله کرده‌اند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن خیری، رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در نشست بررسی جایگاه علوم اجتماعی و مطالعات تاریخی در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد با اشاره به حضور طلاب در مدارس و دانشگاه‌ها گفت: پیش از انقلاب نیز رویۀ حضور طلاب در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها وجود داشته است و شهید مطهری در دانشگاه حضور داشتند که آثار و محصول آن تدریس امروزه منبعی برای دانشگاهیان و حوزویان است.
 
وی با اشاره به بیانیۀ برخی انجمن‌های آموزش و پرورش در نقد گزینش طلاب در آموزش و پرورش عنوان کرد: این بیانیه نشان داد این انتقادات به مصوبه آموزش و پرورش ناشی از این است که آن افراد حوزه را نشناختند و تلقی درستی از سطوح مختلف حوزه علمیه را ندارند.
 
رییس دانشگاه آزاد اسلامی قم افزود: منتقدان، تجربه ورود تخصصی حوزه علمیه در مراکز آموزشی و پژوهشی به‌ویژه دانشگاه‌ها را که واقعیتی پیش روی همه افراد است را ندیده‌اند و در مجموع در قضاوت عجله کرده‌اند.
 
وی مشکل دیگر را از سوی حوزه علمیه دانست و اظهار داشت: از سوی دیگر حوزه علمیه نتوانسته رشته‌های خودش و تحولات خودش را به افکار عمومی و فضای علمی منعکس کند.
 
حجت الاسلام خیری به مسأله عدالت در بیانیه منتقدان حضور طلاب در آموزش و پرورش اشاره کرد و ابراز داشت: در این بیانیه نسبت به بخشنامه اخیر آموزش و پرورش صحبت از عدالت شده که گویا با این بخشنامه عدالت خدشه‌دار شده؛ می‌پرسیم که آیا ورود تخصصی حوزویان با رعایت ضوابط، تخصص و گزینش‌های لازم و مصوب باعث می‌شود عدالت خدشه‌دار شود؟
 
وی ادامه داد: مگر دانش آموختگان حوزه فرزندان این ملت نیستند؟ مگر سیستم حوزوی جزئی از سیستم آموزشی کشور نیست؟ مگر نه این است که احراز نقش باید بر اساس شایستگی‌ها صورت بگیرد؛ نه لباس و اعتباریات.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی قم رعایت تخصص در عرصه آموزش را امری طبیعی دانست و بیان داشت: برخی از تخصص‌ها وجود دارد که حوزه وارد آن نشده و مدعی آن هم نیست؛ مانند علوم پزشکی، فنی، مهندسی و امثال این علوم؛ اما عرصه‌های مشترکی به‌ویژه در علوم انسانی وجود دارد که این‌ها باید قطع نظر از این اعتباریات و لباس و امثال آن، از همه ظرفیت‌ها برای پیش‌برد توسعه کشور استفاده شود.
 
وی به برخی تعابیری که در بیانیه انتقادی به کار برده شده بود اشاره کرد و ابراز داشت: در این نامه که بعضاً انسان‌های فرهیخته‌ای هم هستند متأسفانه تعابیری مانند غیرحرفه‌ای، نسنجیده، غیرکارشناسی، نتایج زیانبار و... برای این تصمیم مطرح کرده‌اند.

حجت الاسلام خیری افزود: همان‌طور که بیان شد ملاک در گزینش جذب متخصص است و این باید به‌طور کامل رعایت شود. مگر قرار است هر کسی که مدعی تدریس شد یا هر کسی دارای مدرک کارشناسی و سطح ۲ بود وارد این مراکز شود؟ نه حوزه، نه نظام آموزش و پرورش و نه دانشگاه چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

وی شایسته سالاری را ملاک گزینش افراد در عرصه‌های مختلف دانست و عنوان کرد: راه حل این است که متولیان بیایند و با توجه به تخصص در عرصه‌های مختلف به پذیرش متخصص بپردازند و سخت‌گیری در گزینش را بدون ملاحظه صنف صورت دهند.
 
رییس دانشگاه آزاد اسلامی قم با اشاره به مدارج آموزشی حوزه علمیه گفت: ضرورت‌ها و نیاز‌های جامعه، حوزه را به این سمت کشاند که بیاید ملاکی برای تعیین هویت علمی دانش‌آموختگان خودش داشته باشد و برای این‌که معلوم باشد این حوزه باشد و دانشگاه باشد به جای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از سطح ۲، ۳ و ۴ حوزه استفاده کرده و تنها عناوین متفاوت است.
 
وی در پایان به ارائه آمار علمی حوزه‌های علمیه پرداخت و اظهار داشت: قطعاً در علوم اسلامی و انسانی حوزه علمیه جلوتر از دانشگاه‌ها فعالیت می‌کند و طبیعی است که ما باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ منتهی باید نگاه قشری و صنفی خود را کنار بگذاریم تا این ظرفیت‌ها نمایان شود./پ202/ق
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سمندر
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
وحدت حوزه و دانشگاه توسط دشمن خدشه دار می شود و اقدامات دوستان ناآگاه
0
0