۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۶۶۴۷۶۶
گزارش رسا از بررسی صلاحیت وزیر صمت؛

مجلس به گزینه پیشنهادی وزارت صمت رای‌اعتماد داد+سوابق

مجلس به گزینه پیشنهادی وزارت صمت رای‌اعتماد داد+سوابق
نمایندگان مجلس با ۱۷۵ رای موافق، ۸۰ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۶۴ نماینده حاضر به «علیرضا رزم‌حسینی» گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد دادند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، پس از چهارماه بلاتکلیفی در مهم‌ترین وزارتخانه کشور (صمت)، بلاخره امروز سه شنبه با رای اعتماد نمایندگان ، وزارت خانه صمت دارای وزیر شد . نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۷۵ رای موافق، ۸۰ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۶۴ نماینده حاضر به «علیرضا رزم‌حسینی» گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد دادند.

به همراه علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، وزای اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش و معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز در جلسه علنی مجلس حاضر شدند و مجلس وارد دستور کار بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت شد.

گزارش کوتاه رسا از جلسه رأی اعتماد به گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت را در ادامه بخوانید:

تذکر شفاهی به عدم حضور رئیس جمهور / قالیباف: برگزاری جلسه رای اعتماد بدون حضور رئیس‌جمهور خلاف آئین‌نامه نیست

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی، با اشاره به عدم حضور رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس جهت دفاع از برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزرات صمت اظهار داشت: طبق اصل قانون اساسی اگر رئیس‌جمهور بیش از دو ماه غیبت کند یا بیمار باشد مسئولیت بر عهده معاون وی است. البته این کار با اذن مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد.

وی افزود: ‌از روز افتتاح مجلس رئیس‌جمهور در ملاء عام ظاهر نشده است. این در حالی است که طبق اصل 113 قانون اساسی تصریح دارد که مسئول اجرای قانون اساسی رئیس‌جمهور است. همچنین اصل 121 هم می‌گوید که رئیس‌جمهور قسم می‌خورد که قانون اساسی را اجرا کند.

سلیمی گفت: ‌اصل ۱۲۳ قانون هم می‌گوید رئیس‌جمهور موظف است که مصوبات مجلس را عمل کند.

وی تصریح کرد: طبق قانون آئین‌نامه داخلی مجلس در روز رای اعتماد به وزیر رئیس‌جمهور باید در جلسه مجلس حضور پیدا کند. این در حالی است که وی قسم خورده است به قانون اساسی وفادار باشد؛ قانون اساسی هم رئیس‌جمهور را موظف کرده که مصوبات مجلس پایبند باشد و این عملا الزام آور است.

عضو هیأت رئیس مجلس تصریح کرد:‌رئیس‌جمهور می‌باید در جلسه رای اعتماد حضور پیدا می‌کرد و رئیس‌جمهور از عمل به قانون استنکاف کرده است.

سلیمی گفت: بر اساس سازوکاری که در ماده ۲۰۲ و۲۰۴ آئین‌نامه داخلی مجلس است رئیس‌جمهور در جلسه علنی مجلس حضور پیدا نکرده که در این مورد آئین‌نامه خلا دارد و مشخص نکرده که ما می‌توانیم جلسه را ادامه دهیم.

وی تصریح کرد:‌ برگزاری جلسه رای اعتماد بدون حضور رئیس‌جمهور به نظرم خلاف قانون است. 

عضو هیأت رئیس مجلس با بیان اینکه اعلام کردند ستاد کرونا مصوب کرده رئیس‌جمهور به صحن علنی مجلس نیاید؛ این ستاد چرا برای سایر سران قوا مصوبه‌ای نداشته است در حالی که آقایان قالیباف و رئیسی به سفر رفته و جلسه برگزار می‌کنند و چرا این ستاد برای حضور یک نفر تشکیل جلسه می‌دهد.

سلیمی گفت:‌ بهتر است این اخطار را در مجلس به رای بگذاریم چرا که رئیس‌جمهور به صحن علنی نیامد ه و خلاف کرده و این خلاف محرز و آشکار است در حالی که او اعلام کرده من حقوقدانم و ای کاش او یک بار قانون اساسی را بخواند و به وظایف آشنا شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: حضور نیافتن رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد خلاف آیین‌نامه نیست و عدم حضور ایشان به‌دلیل پروتکل‌های بهداشتی و مسائل مربوط به کرونا است.

متفکر آزاد عضو هیأت رئیسه مجلس هم عدم حضور رئیس جمهور در این مجلس را اعلام کرد و گفت: طبق آیین‌نامه یک ساعت فرصت برای دفاع رئیس جمهور از وزیر پیشنهادی پیش‌بینی شده که با توجه به عدم حضور ایشان از آن عبور می‌کنیم.

در حالی که مجلس وارد دستور کار بررسی برنامه و صلاحیت علیرضا رزم حسینی شده و نمایندگان منتقد عدم حضور رئیس جمهور در این جلسه بودند اسحاق جهانگیری در جلسه علنی مجلس حضور یافت.

علیرضا سلیمی نماینده محلات در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس در اخطاری مستند به اصل ۱۳۱ قانون اساسی به عدم حضور رییس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت اعتراض کرد و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد خلاف آیین‌نامه نیست و به خاطر رعایت پروتکل‌ها و مسائل مربوط به کروناست.

اعتراض نمایندگان به پخش کلیپ در نشست رای اعتماد/ از حاج قاسم هزینه نکنید

در اثنای سخنان علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار که در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت به ارائه سخن پرداخت، کلیپی از حاج قاسم سلیمانی پخش شد که عنابستانی در خصوص هم رزم بودن رزم‌حسینی با حاج قاسم سلیمانی اظهاراتی بیان کرد. در ادامه نمایندگان مجلس اعتراضاتی با فریادهایی نسبت به این موضوع اعتراض کردند. نمایندگان معترض با فریادهایی عنوان می‌کردند که برای چنین مواردی از حاج قاسم هزینه نکنید.

نظر مثبت کمیسیون صنایع با وزارت رزم حسینی/مدرک تحصیلی وزیر پیشنهادی تائید شد

حجت‌الله فیروزی سخگوی کمیسیون صنعت معدن و تجارت در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت علیرضا رزم‌حسینی وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت در توضیح گزارش کمیسیون متبوع در خصوص بررسی‌های صورت گرفته درباره وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت صمت اظهار داشت: در راستای بررسی صحت مدارک تحصیلی وزیر محترم پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مقطع دانشگاهی، موضوع طی نامه شماره ۴۵۸۲۲ مورخ  ۲ مهرماه از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید که بر اساس مکاتبه مورخ ۵ مهر ماه آن وزارتخانه مدرک تحصیلی مشارالیه در مقطع تحصیلی کارشناسی که در سوابق وزیر پیشنهادی اشاره گردیده مورد تائید قرار گرفت.

وی افزود: نتایج بررسی تطبیقی برنامه‌های ارائه شده ایشان برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اسناد بالادستی توسط کمیسیون، حکایت از آن دارد که ۳۸ درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر" منطبق" و ۵۰ درصد از موارد" همسو" است. بعلاوه نتایج حاصله نشان می دهد ۱۲ درصد به احکام اشاره ای نشده است و این در حالی است که  حدود ۹ درصد از این عدم توجه مربوط به احکام برنامه ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی کمیسیون صنایع ادامه داد: در جلسه مزبور با طرح سوالات متعدد در ابعاد تخصصی و فنی، مدیریتی و اجرایی از طرف نمایندگان محترم عضو کمیسیون و استماع دیدگاهها و پاسخ های ایشان، صلاحیت وزیر محترم پیشنهادی مورد ارزیابی قرار گرفت.


آغاز رای گیری در مجلس برای وزیر پیشنهادی صمت

پس از نطق مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی و همچنین دفاع وزیر پیشنهادی از برنامه هایش، نوبت به رای گیری رسید که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز رای گیری را اعلام کرد و از اعضای دولت درخواست کرد که جلسه علنی را ترک کنند که در نهایت رزم حسینی با ۱۷۳ رای وزیر شد.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی پس از اعلام نتیجه رأی اعتماد مجلس به علیرضا رزم حسینی به عنوان وزیر صنعت، گفت: به هر حال کابینه دولت تکمیل شد و این وزارتخانه هم در این شرایط برای حل مشکلات مردم بسیار مهم و تأثیرگذار است. امیدواریم دولت و وزیر صنعت بتوانند جوابگوی باری باشند که مجلس بر دوش‌شان گذاشت. 

سوابق وزیر جدید صمت

علیرضا رزم‌حسینی وزیر ۵۹ ساله صنعت، معدن و تجارت، فارغ التحصیل رشته علوم اقتصادی و بازرگانی دانشگاه شهید باهنر کرمان است که در گذشته سمت‌هایی چون ریاست ستاد فرماندهی سپاه هفتم صاحب‌الزمان(عج)، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس برعهده داشت. او همچنین قبل از انتصاب به سمت استاندار کرمان و خراسان رضوی در دولت یازدهم در بنیاد مستضعفان مشغول به کار بود.

لازم به ذکر است، پیش از این حسین مدرس خیابانی سرپرست و گزینه پیشنهادی ریاست جمهوری برای وزارت صنعت معدن و تجارت بود که مجلس شورای اسلامی در ۲۲ مردادماه ۹۹ به او رای اعتماد نداد.

ارسال نظرات