۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۶۶۴۷۹۹

مروری بر سیره پیامبرانه شهدا در یک اثر

مروری بر سیره پیامبرانه شهدا در یک اثر
انتشارات مرکز پژوهش های صدا و سیما کتاب سیره پیامبرانه شهدا را که به بررسی تطبیقی سیره شهدا با سیره پیامبر(ص) پرداخته، به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، پدیده جهانی سازی فرهنگی بر آن است تا انسان معاصر را به انسانی بی هویت، بی الگو و بی فرهنگ تبدیل کند. در مقابل این پدیده، نخبگان فرهنگی ملل مختلف برای هویت بخشیدن به زندگی انسانی، می کوشند نام و یاد قهرمانان تاریخی و ملی خویش را زنده نگاه دارند و برای تحقق این مهم، تاریخ خود را می کاوند. این تلاش برای نجات انسان از گردابی است که سردمداران استکبار در دهکده به اصطلاح جهانیِ خود ایجاد کرده اند. در این دهکده، انسان، خودباخته و بدون پشتیبان دینی و ملی است. ازاین رو، به آسانی در مقابل استیلایِ فرهنگ مهاجم، سر تسلیم فرود می آورد، رنگ می بازد و با خویشتن، بیگانه می شود.

فرهنگ غنیِ شیعه همواره الگوهایی را به تاریخ بشر معرفی کرده است که نه تنها سرمشقی برای پیروان خود، بلکه چراغ هدایت و سعادت ملت های دیگر نیز بوده اند؛ چون از سرچشمه سیرت پاک نبوی صلی الله علیه و آله سیراب شده اند. حضرت محمد صلی الله علیه و آله، بالاترین و باارزش ترین اُسوه بشریت است.

میدان نبرد ایران و عراق، بستری بود برای ظهور قهرمانانی که هشت سال جنگ نابرابر را به دفاعی مقدس تبدیل کردند و در آن، خصلت های جوان مردی، ازخودگذشتگی، خودباوری و دنیاگریزی را شکوفا ساختند. فرزندان خمینی رحمه الله مانند مقتدای خود، سیره و منش پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله را سرمشق خویش در زندگی قرار داده بودند تا خود را به شخصیت و سیره انسان کامل که همان وجود مقدس اهل بیت علیهم السلام است، نزدیک کنند. مقام معظم رهبری فرموده است: او [امام خمینی] به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهایِ عصمت پیش رفتن، افسانه نیست.

انتشارات مرکز پژوهش های صدا و سیما کتاب سیره پیامبرانه شهدا را که نوشته رضا آبیار است به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب سیره پیامبرانه شهدا در شش فصل تدوین شده است.

فصل اول: عنوان نخست این کتاب کلیات است. عناوین دیگر این فصل عبارت است از: طرح موضوع، هدف پژوهش، اهمیت پژوهش، پرسش های پژوهش، پیشینه پژوهش، مفهوم شناسی.

فصل دوم: اصول رفتاری شهیدان در خانواده، عنوان فصل دوم این کتاب است. عناوین دیگر این فصل عبارت است از: جلوگیری از گناه در خانه و روابط خانوادگی، توجه به نظم و برنامه ریزی.

فصل سوم: ارتباط با والدین، عنوان فصل دیگری از این کتاب است. عناوین دیگر این فصل: نهایت ادب در محضر پدر و مادر، اطاعت پذیری از والدین، کم توقعی و رعایت حال پدر و مادر، مسئولیت پذیری (تلاش و همکاری فرزندان در امور مربوط به خانه)، رسیدگی و توجه به والدین.

فصل چهارم: همسرداری شهیدان، عنوان فصل چهارم است. عناوین دیگر این فصل عبارت است از: شکر نعمت همسر شایسته، کم توقعی و رعایت اصل مدارا با همسر، احترام به نظر و خواسته بجای همسر، گذشت در زندگی، کمک و همکاری در کارهای خانه، رفتار مناسب هنگام ناراحتی همسر، عشق و محبت به همسر، قدردانی از همسر.

فصل پنجم: فصل پنجم این کتاب با عنوان ارتباط با فرزندان مشخص شده است. عناوین دیگر این فصل: توجه به فرهنگ نام گذاری فرزندان، احترام گزاری و حفظ شخصیت فرزندان، توجه به تربیت فرزندان، توجه به اصول تربیتی تشویق و تنبیه، رسیدگی به امور درسی فرزندان، مهربانی پدرانه.

فصل ششم: همراه با برنامه سازان، آخرین فصل این کتاب را تشکیل داده است. عنایون این فصل عبارت است از: محورهای سیاست گذاری کلان رسانه ای، نقد و ارزیابی عملکرد رسانه، راه کارهای پرداختن به موضوع در برنامه ها.

ویژگی های اثر

در این کتاب احادیثی از پیامبر اعظم(ص) اسلام آورده شده و با نقل جلوه های رفتاری آن بزرگوار در موردِ سه اصلِ مهمِ نظم، دنیاگریزی در زندگی و دوری از گناه، به ضرورت و اهمیت این سه مسئله مهم در خانواده پرداخته شده است. در ادامه در این کتاب به این پرسش پاسخ داده شده  که شهیدان برای اداره، تنظیم و کنترل زندگی خویش در این سه مورد از چه راه کارهایی بهره می بردند؟ و در ادامه این کتاب، به شیوه رفتار شهیدان با والدین، همسر و فرزندان پرداخته شده است. در پایان کتاب نیز پیشنهادهایی برای برنامه سازی در زمینه فرهنگی داده شده است.

برشی از کتاب

در صفحه 94 و 95 این کتاب درباره شهید سرافراز خلبان شهید بابایی و زندگی خانوادگی او این مطالب به رشته تحریر درآمده است:

 عباس بابایی در روز چهاردهم آذرماه 1329 در قزوین به دنیا آمد. دوران تحصیلش را با موفقیت به پایان رساند. به خاطر هوش فراوانش، در کنکور سراسری، با رتبه عالی در رشته پزشکی پذیرفته شد. با این حال، به دلیل علاقه به خلبانی وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد. پس از گذراندن دوره آموزش مقدماتی، به عنوان دانشجوی نمونه برای تکمیل تحصیلاتش در سال 1349 به امریکا اعزام شد.

در امریکا به تبلیغ دین اسلام می پرداخت و با وجود موانعی که برایش درست می کردند، به عنوان نفر نمونه دوره از پایگاه ریس امریکا فارغ التحصیل شد. آن گاه برای خدمت به کشورش بازگشت و خدمات زیادی انجام داد. در نهم آذرماه 1362 با درجه سرهنگی به سمت معاونت عملیات فرماندهی نیروی هوایی منصوب شد. سرانجام این عقاب تیزپرواز آسمان عرفان و هنر در مردادماه 1366 در 37 سالگی در مأموریتی برون مرزی، از آسمان به خدا پیوست و ماندگار شد.

«یک روز خسته از محل کار به منزل آمدم. در خانه را که باز کردم، سر و صدای بچه ها و صدای بلند تلویزیون مرا متوجه خود کرد. رفتم داخل خانه و بچه ها را ساکت کردم. بعد متوجه شدم که عباس هم خانه است. رفتم دیدم مشغول عبادت است و نماز می خواند. نمازش که تمام شد، رفتم و به او گفتم: شما اینجا بودید و بچه ها این طور شلوغ می کردند؟ و... خلاصه حسابی گله و شکایت کردم.

عباس با مظلومیت و حالت خاصی از من عذرخواهی کرد. بعد  از چند لحظه فهمیدم چه قدر بد با او صحبت کردم. تازه اشتباه بزرگی هم مرتکب شده بودم؛ چون او مشغول نماز بوده و اصلاً متوجه صدای بچه ها نشده بود. در عین حال که می دانست من تند حرف زدم و بی مورد از او شکایت کردم، از خطای من چشم پوشی کرد».

انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کتاب «سیره پیامبرانه شهدا» را در قطع رقعی و 165 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به آدرس: قم، بلوار محمد امین، جنب صدا و سیمای مرکز قم، مرکز پژوهش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند./826/ن601/ق

ارسال نظرات