۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۶۶۴۸۱۷

سازمان اوج «محشر» را به نمایش می‌گذارد

سازمان اوج «محشر» را به نمایش می‌گذارد
کرونا باعث شد فعالیت‌های فرهنگی در کشور با رکود مواجه شود اما تلاش هنرمندان متعهد انقلابی نشان داد در مقابل چنین معضلاتی عقب‌نشینی نمی‌کنند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بیش از هفت ماه از شیوع ویروس کرونا در دنیا می‌گذرد که خیلی از مراکز فرهنگی هنری، جشنواره‌ها، گالری‌ها، سینما، تئاتر و سایر فعالیت‌ها در این عرصه در سراسر دنیا یا لغو شده‌اند و یا به تازگی فعالیت خود را با مشکلاتی آغاز کرده‌اند.

در کشور ما ایران فعالیت‌های فرهنگی و هنری پس از تعطیلی در بهمن ماه سال 1398، مجدداً از تیر ماه سال جاری آغاز شد. برخی از سالن‌های سینما در حال فعالیت‌اند و برخی دیگر نیز هنوز بسته‌اند.

سالن‌های تئاتر هم از سوی هنرمندان، مردم و تماشاگران همیشگی تئاتر مدت‌ها است که کمتر مورد مراجعه قرار می‌گیرند. فارغ از این بحث که باید مردم و مخاطبان همیشگی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این ایام به اصطلاح کرونایی، در این نوع فعالیت‌ها مشارکت داشته باشند یا خیر، خیلی از هنرمندان از این طریق نان می‌خورند و در واقع نگرانی‌های زیادی از این دست وجود دارد.

در ایام شیوع ویروس کرونا و کسادی بازار فرهنگ و هنر، نهادها و ارگان‌هایی بودند که در این مدت دست به کارهای خلاقانه زدند. مثلاً به جای اینکه به فکر اکران فیلم در سالن‌های سینما باشند و دغدغه فروش فیلم را داشته باشند، اکران‌های آنلاین را انتخاب کردند و با ایده خلاقانه سینما ماشین را مطرح کردند و نمایش‌های خیابانی و میدانی یا حتی فعالیت در فضاهای مختلف شهری را با حفظ پروتکل‌های بهداشتی در این چند ماه به روش‌های مختلف انجام دادند تا بلکه پرچم فرهنگ و هنر پایین نیاید و بین مردمی‌ که شاید به خاطر قرنطینه خانگی خستگی و افسردگی بر آنها مستولی شده است، بتوانند لبخندی به لب بیاورند یا اینکه شرایط مفرحی ایجاد کنند.

اگر بخواهیم بررسی فعالیت فرهنگی و هنری کشور را از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا شروع کنیم، می‌رسیم به ماه شعبان، اعیاد شعبانیه و نوروز که ویروس کرونا همه جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی مردم را تحت تأثیر قرار داده بود. برگزاری آیین‌ و مناسک‌های دینی که «اجتماع» یکی از مشخصه‌های بارز آن است، بیش از دیگر عرصه‌ها تأثیر ویروس کرونا را حس کرد. تمام مجالس شادی، ایستگاه‌های صلواتی و مجالس اهل بیت (ع) تعطیل بود و اکثر مردم در خانه‌های خود شرایط سخت قرنطینه را سپری می‌کردند.

راه اندازی کاروان امید در ایام شعبانیه

یکی از خلاقیت‌های ویژه‌ای که در آن ایام برای احیای این مجالس با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی عملی شد، برگزاری جشن خیابانی تحت عنوان «کاروان امید» بود که مرکز مأوا، یکی از زیرمجموعه‌های سازمان اوج آن را عملیاتی کرد.

پس از انتشار نماهنگ «کاروان امید» در روز سوم شعبان در فضای مجازی و استقبال بی‌نظیر گروه‌های سرود کشور، این اتفاق تبدیل به یک پویش بزرگ شد که در نتیجه آن، گروه‌های سرود کشور در 1900 نقطه از کشور در ایام نیمه شعبان به اجرای برنامه پرداختند و ما شاهد برپایی جشن میلاد منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله اعظم(عج) در اکثر نقاط کشور بودیم.

دیوارنگاره تشکر از جامعه پزشکی و پرستاری میدان ولیعصر(عج)

علاوه بر همه طراحی‌های زیبا و مختلف برای دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج)، سازمان هنری رسانه‌ای اوج در جریان تشکر و حمایت از تلاش و فداکاری جامعه پزشکی و پرستاران کشور برای مبارزه با ویروس کرونا، از جدیدترین طرح دیوارنگاره خانه طراحان انقلاب اسلامی ‌در «میدان ولیعصر(عج)» در‌ میانه اسفند ماه رونمایی کرد.

این دیوارنگاره‌ اثری از گروه طراحان انقلاب اسلامی ‌بود که تا امروز دیوارنگاره‌هایی چون شهدا، گام دوم انقلاب، هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن، جام جهانی و ماه رمضان و روز قدس را طراحی کردند.

«شب‌های دلتنگی» در ماه مبارک رمضان

این سازمان با توجه به تعطیلی جلسات مناجات‌خوانی در ماه مبارک رمضان به علت شیوع ویروس کرونا و اهمیت بهره‌مندی از شب‌های ماه رمضان، با رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری مشخص شده، میزبان مردم شب زنده‌دار تهران در پارکینگ پارک ارم شد.

در این طرح شرکت‌کنندگان از داخل اتومبیل‌های خود شاهد ویژه‌برنامه‌های قرائت قرآن، سرود، نمایش، سخنرانی، مناجات و مداحی بودند.

ویژه برنامه «شب‌های دلتنگی»، از شب اول تا آخرین روز ماه مبارک رمضان در پارکینگ پارک ارم به اجرای برنامه پرداخت که با استقبال بسیار خوب مردم همراه شد.

اکران اینترنتی خروج و نخستین سینما ماشین در ایران

در ادامه حمایت از سینمای مطالبه‌گر و کنش‌مند در ایام کرونایی و همین‌طور عرضه اینترنتی فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا که سال 1398 در جشنواره فیلم فجر اکران شد و هنوز به اکران عمومی‌نرسیده بود، اکران آن در سینما ماشین در دستور کار قرار گرفت.

اگرچه در سال‌های پیش از انقلاب در تهران سینما ماشین وجود داشته است اما پس از چهار دهه، همزمان با محدودیت‌های اعمال شده برای سینماها به دلیل شیوع ویروس کرونا، نخستین تجربه سینما ماشین در پارکینگ برج میلاد تهران با اکران فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی «ابراهیم حاتمی‌کیا» برگزار شد. این طرح برای اولین‌ بار در کشور با نمایش تازه‌ترین اثر این کارگردان کلید خورد.

و حالا نمایش بزرگ محشر

در نهایت و در این شرایط سخت کرونایی که هنوز هم سالن‌های تئاتر رونق سابق را نگرفته‌اند و روزهای سختی را می‌گذرانند، سازمان اوج دست به خلاقیت بزرگتری زده است و همان‌طور که سال گذشته نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» را در ایام محرم و در بوستان ولایت برگزار کرد، امسال نیز با وجود همه مشکلات، برنامه‌ای نمایشی را با عنوان « محشر» تدارک دیده است.

بعد از نمایش‌های میدانی بزرگ همچون شب آفتابی، آبی‌ترین وصال، فصل شیدایی، تنهاتر از مسیح و چندی دیگر که غالباً با موضوعات تاریخ صدر اسلام تا دفاع مقدس مرتبط بوده‌اند، این بار نمایشی دیگر با موضوعی متفاوت و در ژانری جدید به روی صحنه می‌رود.

در این نمایش روایت زندگی مردی را می‌بینیم که بر اثر حادثه‌ای از دنیا می‌رود و پا به جهان برزخی خود می‌گذارد و ما پرده‌هایی از آن سوی مرگ را شاهدیم.

برخلاف اینکه ژانر وحشت در محتوای این نمایش مستتر است، تلاش شده است تا مخاطب با قاب‌های بی‌نظیر و زیبا رو به رو شود و بعد از پایان شیرینی با موضوع اربعین، بیننده را به فکر فرو ببرد.

نمایش «محشر» به سفارش سازمان هنری رسانه‌ای اوج، با مشارکت شرکت ارم سبز وابسته به بنیاد مستضعفان، به تهیه‌کنندگی «علیرضا کوهفر» و کارگردانی «صادق فتاحی» به اجرا می‌رسد. در این نمایش بیش از 180 هنرور و بازیگر تئاتر فعال‌اند و قرار است هر شب در ساعت‌های 19:30 و 21:30 در دو سانس پذیرای تماشاگران مردمی ‌در پارک ارم باشد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت نام حضور در نمایش و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس www.namaticket.com مراجعه کنند.

سایر عوامل اصلی عبارتنداز: طراح صحنه و دکور: آنه محمد ایری، طراح نور: عباس رحمانی، طراح لباس: شادی رستگار، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: رضا ترکمان، طراح صدا: حمید حسین‌خانی، طراح حرکت: علی براتی، روابط عمومی: محمدجواد توسلی./د102/ق

منبع: تسنیم
ارسال نظرات