۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۶۶۴۸۲۵
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد؛

آیت الله ممدوحی؛ عالمی خستگی ناپذیر در جهاد علمی و انقلابی

آیت الله ممدوحی؛ عالمی خستگی ناپذیر در جهاد علمی و انقلابی
مراسم بزرگداشت هفتمین روز درگذشت مرحوم آیت الله ممدوحی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عابدینی به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت هفتمین روز درگذشت مرحوم حضرت آیت الله ممدوحی امشب به صورت آنلاین برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین عابدینی از اساتید حوزه و دانشگاه در عظمت مقام علم و عالم گفت: حضرت آیت الله بهجت می فرمودند اینکه ما ائمه(ع) را نشناختیم درست است ولی باید گفته شود که ما علاوه بر ائمه(ع) عالمان خود را هم نتوانستیم درست بشناسیم.

وی در ادامه اظهار داشت: مقام علم و عالم کم نیست. عالمان ارتباط و توجهشان به خداوند متعال است و این ارتباط سبب می شود که شناختن عالم هم کار ساده ای نباشد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مقام والای عالمان با استناد به حدیثی از امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که در قیامت عالمان و زاهدان در پیشگاه خداوند متعال حاضر می شوند و مقام عالمان در این هنگام در مقابل زاهدان بسیار باعظمت تر و والاتر است.

وی در ادامه درباره دلیل عظمت مقام عالمان در این روایت گفت: وجود عالم درست کننده یک خط بوده و این خط سبب حرکت کاروان و مشتاقان علم می شود و علاقه مندان را در این خط همراه می کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به روایت دیگری از امام صادق(ع) درباره فضیلت عالمان اظهار داشت: در روایت دارد که اگر کسی خیری به دیگران یاد دهد هر کس که از او یاد بگیرد و آن خیر را انجام دهد برای یاد دهنده آن عمل هم آن خیر محسوب خواهد شد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایت العلماء ورثه الأنبياء گفت: اینکه عالمان جانشینان انبیا هستند خود نشان دهنده عظمت مقام عالمان است و این عظمت زمانی آشکار می شود که انسان خارج از این جهان شده باشد و شکفتن آن بعد از فوت انسان حاصل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به دسته بندی عالمان گفت: دسته اول، عالمان متفکر هستند و این عالمان به تعبیر دیگر فکرساز شمرده می شوند و از نمونه های نزدیک برای این عالمان می توان به مرحوم امام خمینی و مرحوم علامه طباطبایی اشاره کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این دسته از عالمان دارای یک نگاه جدید بوده و یک منظومه فکری جدید را به وجود می آورند و از ویژگی دیگر آنها جوشش علمی است که در وجودشان قرار دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دسته دوم از عالمان اظهار داشت: دسته دوم از عالمان شارحان متفکر هستند. این دسته نیز همانند دسته اول دارای عظمت زیادی بوده و افراد در این دسته بسیار نادر هستند. این دسته از عالمان با حل شدن در منظومه فکری متفکران آراء و نظرات آنها را بسط و گسترش می دهند.

وی گفت: اگر مثال برای این عالمان بخواهیم بزنیم می توانیم از مرحوم شهید مطهری برای مرحوم علامه طباطبایی و همچنین از رهبر معظم انقلاب برای مرحوم امام نام ببریم. این نکته را باید درباره این دسته از عالمان گفت که آنها دارای جامعیت بوده و در خود نیز دارای نظر هم هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی با اشاره به دسته سوم عالمان اظهار داشت: دسته سوم، عالمان مروج هستند. این دسته نظرات شارحان را ترویج داده و آن را برای دیگران نشان می دهند.

استاد حوزه و دانشگاه در جمع بندی این بخش از سخنان خود این نکته را خاطر نشان کرد که: آیت الله ممدوحی با توجه به ویژگی شخصیتی ای که داشت هم در دسته دوم قرار می گرفت که به عنوان شارح متفکر شناخته می شد و هم در دسته سوم که به عنوان مروج و ترویج دهنده تفکر شارحان است قرار می گرفت.

وی با اشاره به جامعیت آیت الله ممدوحی گفت: ایشان بخاطر جامعیت علمی در خود جوشش فکری داشت و در نظام علمی تدریس و تألیف می کرد، یعنی در تمام عرصه ها دست داشت و گفتارش صاحب اثر بود و این را می توان در تمام آثار ایشان به خوبی مشاهده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی درباره پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر آیت الله ممدوحی اظهار داشت: آن مرحوم تا آخرین روزها حتی زمانی که بیماری شان پیشرفت کرده بود دست از تدریس و تبلیغ بر نداشت و حتی در کنار این دو امر از تألیف نیز غافل نمی شد.

استاد حوزه و دانشگاه ضمن توجه دادن به بعد اخلاقی آیت الله ممدوحی خاطرنشان کرد: آیت الله ممدوحی از نظر اخلاقی از اساتید بزرگی مثل: مرحوم علامه طباطبایی و آیت الله خوشوقت بهره ها برد و از نظر بعد اخلاقی بسیار قوی بود ولی در عین حال به خاطر تواضعی که داشت هیچگاه ادعایی نمی کرد.

وی در ادامه درباره درس های اخلاقی آیت الله ممدوحی گفت: درس های اخلاقی ایشان افراد را منقلب می کرد و بسیار تأثیر گذار بود.

حجت الاسلام عابدینی با اشاره به روحیه شاگرد پروری آیت الله ممدوحی اظهار داشت: نکته مهم شخصت ایشان شاگرد پروری بود من به شخصه، عالمی شبیه ایشان ندیدم که به این میزان برای شاگردانش به مانند فرزندانش دلسوزی کند. او برای طلاب از آبرویش هم استفاده می کرد و نامه می نوشت تا گره ای از کار طلاب را باز کند و این خود نشان دهنده آن بود که حتی با این مقام علمی بالا تواضع هم داشت.

استاد حوزه ودانشگاه درباره یکی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی آیت الله ممدوحی گفت: بصیرت و جریان شناسی آیت الله ممدوحی از ویژگی های مهم شخصیت ایشان بود که از نورانیت و تقوای درونی ایشان ناشی می شد.

وی در ادامه اظهار داشت: این بصیرت و جریان شناسی آیت الله ممدوحی سبب شد که ایشان هیچ جا پایش نلغزد و گاهی اتفاقات آینده را پیش بینی کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: آیت الله ممدوحی نسبت به امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب هیچگاه کوتاه نمی آمد و جایی که بعضی به جهت احتیاط سکوت می کردند ایشان صدایش بلند بود.

استاد حوزه و دانشگاه درباره دفاع تمام قد آیت الله ممدوحی از انقلاب اسلامی گفت: ایشان در سخت ترین زمان های انقلاب، مثل فتنه 88  مسیر و خط درست را معرفی می کرد و به حمایت از آن می پرداخت.

وی در پایان با اشاره به زحمات همسر و فرزندان ایشان خاطرنشان کرد:خانواده آیت الله ممدوحی هم ایثار فراوانی برای ایشان کردند و این خانواده شریک در اجرهای معنوی این عالم گرانقدر هستند./826/پ201/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امیر رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
گذشت زمان باعث دست برداشتن آیت الله ممدوحی از ارزش‌های انقلاب نشد.
0
0