۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۶۶۴۹۱۴
مسؤول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی:

سه‌گانه خطبه، خطیب و مخاطب اساس و بنیان نماز جمعه است

سه‌گانه خطبه، خطیب و مخاطب اساس و بنیان نماز جمعه است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام آزموده گفت: سه‌گانه خطبه، خطیب و مخاطب اساس و بنیان نماز جمعه است که در این شرایط کرونایی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مسؤول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی، امروز در نشست با اعضای شورا به تبیین ملاحظاتی درباره اقامه نماز جمعه در شرایط کرونایی و پساکرونایی پرداخت.

وی افزود: به لطف و عنایت الهی و با حضور امت انقلابی ایران اسلامی در جمعه‌های آتی همه نمازهای جمعه با رعایت اصول بهداشتی برقرار خواهد بود.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: در این بازگشایی جامع و مبارک، آنچه دغدغه اصلی دلسوزان انقلاب به‌ویژه ائمه جمعه به‌عنوان فرماندهان قرارگاه‌های فرهنگی است، حضور مقبول و درست مردم خداجو در مراسم نماز جمعه است تا این آئین الهی باشکوه متناسب با شرایط کرونایی خود، برگزار شود.

وی تصریح کرد: منظور از حضور مقبول و درست نیز همین نکته است که جمعیت حاضر در نماز جمعه از نظر کمّی و متناسب با ظرفیت مصلاها، قابل‌قبول و قابل مدیریت باشد و هم‌چنین این حضور، درست و مطابق با پروتکل‌های بهداشتی در شرایط اشاعه ویروس منحوس کرونا باشد.

حجت‌الاسلام آزموده در ادامه با اشاره به اینکه سه‌گانه خطبه، خطیب و مخاطب اساس و بنیان نماز جمعه است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد آنچه در این شرایط باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، همان اساس و فلسفه وجودی آئین الهی نماز جمعه است که می‌توان این فلسفه وجودی را در اضلاع مثلث خطبه، خطیب و مخاطب خلاصه کرد.

وی با بیان اینکه اساس و بنیان نماز جمعه، مبتنی بر این سه ضلع است، افزود: ضلع نخست خطبه است که حکم رکعتین نماز دارد و محور تبیین‌گری نماز جمعه است و تمامی ائمه جمعه موظف‌اند این ضلع را درنهایت اتقان و کارآمدی تأمین و در یک کلام خطبه تراز را محقق کنند.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: ضلع دوم خطیب است که می‌بایست در کمال لیاقت و کفایت و با برخورداری از عِلمیت، عدالت و بصیرت در جایگاه مقدس و خطیر منبر و محراب نماز جمعه استقرار یابد و جامعه اسلامی را با شایستگی‌های حائز خود، به سمت تعالی راهبری کند.

وی اضافه کرد: اما ضلع سوم که به‌مثابه قاعده این مثلث است، مخاطبین یعنی آحاد مردم و بدنه جامعه و بافت اجتماعی است و اضلاع خطبه و خطیب را قوام و استواری می‌بخشد.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: تناسب، تناظر و رابطه این سه ضلع نیز تا بدان جاست که این سه، نسبت به یکدیگر هماهنگی و هم‌پوشانی حداکثری دارند و هر ضلع، اضلاع دیگر را اتقان و استحکام می‌بخشد؛ ازاین‌رو ضعف و عدم تکمیل هر کدام از این اضلاع، اساس مثلث را متزلزل و ضعیف خواهد کرد، موضوعی که باید مورد توجه همه متولیان و دست‌اندرکاران نماز جمعه باشد./9314//210/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات