۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۶۶۵۰۰۲
به همت پژوهشگاه شهید صدر؛

روند تحول حوزه علمیه بررسی شد

روند تحول حوزه علمیه بررسی شد
میزگرد تخصصی حوزه از آنچه هست تا آنچه باید در زمینه بررسی روند تحول حوزه‌های علمیه به همت پژوهشگاه صدر با همکاری مؤسسه فتوح اندیشه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، میزگرد تخصصی بررسی روند تحول حوزه های علمیه با تکیه بر نظرات شهید صدر با موضوع «حوزه از آنچه هست تا آنچه باید» همراه با نقد و بررسی کتاب «حوزه ها و بایسته ها» صبح امروز به همت پژوهشگاه صدر با همکاری مؤسسه فتوح اندیشه برگزار شد.

براساس این گزارش، در این میزگرد تخصصی حجج اسلام احمد رهدار رییس مؤسسه تحقیقات و مطالعات فتوح اندیشه، سیدسجاد ایزدهی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مهدی امیدی عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) به بیان نظرات خود پرداختند.

در آغاز این نشست حجت الاسلام امیدی تلاش برای بازیابی هویتی حوزه را از نکات مهم کتاب حوزه و بایسته ها دانست و اظهار داشت: شهید صدر در یک تقسیم بندی سه وجهی، نیروهای متدین حوزوی را به سه بخش دنیا گرای مصلحت جو، دنیا گریز معناگرا و دنیانگر تکلیف گرا تقسیم می کند.

حجت الاسلام امیدی در ادامه سخنان خود نقدهای وارده به تقسیم بندی شهید صدر و راهبردهای حوزه علمیه را تبیین کرد.

پس از سخنان حجت الاسلام امیدی، حجت الاسلام رهدار بحث خود را در سه محور، تغییرات در حوزه، پیشنهادات در زمینه تغییرات در حوزه و مرجیعت همچنین بایسته هایی که روحانیت باید به عنوان عاملان حوزه انجام دهند را مطرح کرد.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با تصریح بر این که حوزه علمیه باید از پارادایم دین پژوهی تصوف گذر کند، اضافه کرد: من معتفد هستم پاردایم دین پژوهی حوزه علمیه، صوفیانه است یعنی دنیایی که حوزه علمیه بیان می کند دنیای دین نیست.

وی ادامه داد: نوع نگاه حوزه علمیه به دنیا باعث شده ما را از مأموریت ها در گستره جهان باز دارد به عبارت دیگر کم اهمیت جلوه داده شدن دنیا یک نظام برنامه ای حداقلی است و ثمره آن غرق شدن در قم خواهد بود.

در پایان نشست نیز حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی داشتن نداشتن مقدمه را یکی از نقدهای وارد بر کتاب «حوزه و بایسته ها» دانست و گفت: این کتاب مربوط به مباحث و سخنان شهید صدر در 50 سال گذشته است و از سوی دیگر نسبت به فضای حوزه علمیه نجف همچنین اقتضائات جامعه عراق تدوین شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه، نکاتی در زمینه مدرک گرایی و عدم وجود استراتژی در حوزه علمیه مطرح کرد.

گفتنی است، گزارش کامل میزگرد تخصصی بررسی روند تحول حوزه های علمیه با تکیه بر نظرات شهید صدر با موضوع حوزه از آنچه هست تا آنچه باید، همراه با نقد و برررسی کتاب حوزه ها و بایسته ها به زودی از سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا منتشر می شود./1324/پ203/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
اوضاع کنونی وآشفتگی بازار وقیمت های سرسام آور و پراید ۱۵۰میلیونی نتیجه لجاجت مجلس با دولت ومخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی است.این آشفته بازار بازهم ادامه خواهد یافت چون بازار صاحب ندارد ومقصر اصلی مجلس ونمایندگان لجوجی هستند که منافع ملت برایشان اهمیتی ندارد
0
0