۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۶۶۵۰۷۸
باز خورد سخنان حکمتیار؛

تأمل و بررسی سخنان رهبر حزب اسلامی افغانستان

تأمل و بررسی سخنان رهبر حزب اسلامی افغانستان
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان در واکنش به سخنان محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جهموری افغانستان در استان بامیان، مصاحبه‌ای ایراد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبر گزاری رسا، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان در واکنش به سخنان محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جهموری افغانستان در استان بامیان، مصاحبه‌ای ایراد کرد که از سوی بسیاری از اندینشمندان شیعه و سنی مورد نقد و ارزیابی قرار گرفت؛ لذا در ذیل سعی شده است این سخنان از چند منظر مورد تأمل و بررسی قرار گیرد:

1) حکمتیار در بحث «حکومت موروثی»، گریزی به عقاید و باورهای فرقه امامیه (شیعه) در باب موروثی بودن امامت و زنده بودن امام زمان زده بود، که حرف بی‌ اساس و نادرست است؛ زیرا شیعیان هیچ‌گاه اعتقاد به مورثی بودن مسئله امامت نداشته است؛ بلکه مسئله امامت را یک منصب الهی که ریشه در قرآن و احادیث نبوی دارد، می‌داند از جمله آیاتی‌که تصریح به الهی بودن مسئله امامت می‌کند آیه ولایت است که خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: «إنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ ءَامَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَهُمْ رَ كِعُونَ». (المائدة / 55)   یعنی سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پيامبر او و کسانى که ايمان آورده اند؛ همانها که نماز را بر پا مى دارند، و در حال رکوع، زکات مى دهند؛

طبری از مفسرین بنام اهل سنت در تفسیرش ذیل این آیه شریفه می‌نویسد: « {إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ}  الآية .نزلت في علي بن أبي طالب تصدق وهو راكع». (تفسير الطبري  ج 6 ص 390) یعنی آيه ولايت در حق علي بن ابي طالب نازل شد زماني که در حالت رکوع صدقه داد.

از جمله احادیث متعددی که مسئله امامت را به اثبات می‌رساند روایت خلفاء اثنی عشر است که در میراث حدیثی شیعه و در منابع اهل سنت وجود دارد از جمله مسلم نیشابوری در کتابش صحیح مسلم چنین روایت می‌کند: قال النبي: «إِنَّ هَذَا الأَمْرَ لاَ يَنْقَضِي حَتَّى يَمْضِيَ فِيهِمُ اثْنَا عَشَرَ خَلِيفَةً (صحيح مسلم  ج6 ص 3  ح4598 ) یعنی پيامبر اکرم (صلي الله عليه واله ) فرمودند : اين امر (مسئله خلافت بعد از پیامبر(صلی الله علیه و آله ) منقضي نمي‌شود تا اينکه دوازده خليفه در بين آنها بگذرد؛

2) حکمتیار در سخنانش، قم و نجف را قبله‌ی شیعیان دانسته است؛ هرچند از این لحاظ که  قم و نجف مرکز علمی و دینی شیعیان جهان به حساب می‌آید، حرف به دور از واقعیت نیست؛ چنانکه مرکز علمی و دینی اهل سنت در مصر و عربستان قرار دارد؛ اما اگر مرادش از قبله این است که شیعیان اعتقاد به قبله بودن کعبه مقدسه ندارد؛ حرفی است کاملا بی‌اساس و به دور از واقعیت و کافی است برای اثبات این امر، وی سری به یکی از مساجد شیعیان در همان افغانستان بزند.

3) حکمتیار مدعی شده بود که سرور دانش تابعیت ایران را دارد. این سخنی است بسیار مضحک و مبتذل و ناشی از بی‌اطلاعی یا غرض‌ورزی او که باید تصحیح یا عذرخواهی کند؛ زیرا بر همگان روشن است، افغان‌های که در ایران زندگی می‌کند، با تابیعیت افغانی و با مدارک که از سوی جمهوری اسلام ایران اعم از کارت آمایش و گذر نامه افغانی، رسمیت دارند، بسر می‌برند؛

4) او مدعی شد که سرور دانش، پشتون‌ها را یک «قبیله‌ی کوچک» خوانده است و این توهین به قوم بزرگ پشتون است؛ در حالی که منظور دانش در سخنرانی بامیانش این بود که یک قبیله‌ی کوچک از میان قبایل متعدد قوم پشتون، قدرت را به صورت موروثی در انحصار خود داشتند. در آن محفل، دانش در بارۀ کلیت قوم پشتون چنین چیزی نگفت. پس اینجا هم یک سوء تفاهم صورت گرفته است و آقای حکمتیار باید برداشت خود را تصحیح کند./د102/ف

ارسال نظرات