۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۶۶۵۳۴۹
اربعین شناسی (۲)؛

اربعین حسینی سرآغاز وحدت فراگیر

اربعین حسینی سرآغاز وحدت فراگیر
انتشارات شهید کاظمی، کتاب وحدت، را که به بررسی ایجاد وحدت در حادثه اربعین حسینی پرداخته به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت نزدیک شدن به اربعین حسینی و به منظور شناخت هر چه بیشتر این واقعه مهم طی چند شماره به بررسی ابعاد مهم این واقعه می پردازیم.

انتشارات شهید کاظمی، بسته مطالعاتی سرآغاز که نوشته سید محمد صادقی آرمان بوده را در 6 جلد، منتشر کرده است. در اینجا کتاب دوم این مجموعه با عنوان وحدت، معرفی و مورد بررسی قرار می گیرد.

پیاده‌روی در مراسم اربعین یک توفیق عظیم و وصف ناپذیر است. توفیق رفتن به زیارت سید و سالار شهیدان در مراسم اربعین آن هم با پای پیاده، شامل عاشقان شوریده حالی می‌شود که با شیدایی خاص خود این سفر عشق را در می‌نوردند تا نهایتا کام تشنه خویش را با وصال به معشوق سیراب کنند. بنا به فرموده امام عسکری (ع)؛ یکی از نشانه‌های مومن که در این روایت مقصود شیعه است زیارت سیدالشهدا در روز اربعین است.

زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد چرا که امام صادق (ع) به یکی از دوستان خود می‌فرماید: قبر حسین (ع) را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمود: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود خداوند به هر قدمى که برمیدارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید و یک درجه مرتبه‌ اش را بالا مى ‌برد.

ایشان در جای دیگری می‌فرمایند: کسی که به قصد زیارت امام حسین (ع) از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله بر می‌دارد، یک حسنه می‌نویسد و یک سیئه از او محو می‌کند. وقتی که به حرم می‌رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می‌نویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین ثبت می کند.

وقتی می‌خواهد بازگردد یک فرشتۀ الهی در مقابل او قرار می‌گیرد و می‌گوید: رسول خدا (ص) به شما سلام می‌رساند و پیغام می‌دهد (مژده می‌دهد): عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشته‌ات بخشیده شده است.

از جهتی جریان پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز اربعین سابقه‌ای تاریخی نیز دارد؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری» رسم بوده است،، اما در برهه‌ای از زمان به فراموشی سپرده می‌شود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می‌شود. ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین (ع) رفت. با اینکه زیارت سید‌الشهدا (ع) در اکثر برهه‌های تاریخی به سختی انجام می‌شد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان می‌خریدند و به پابوسی امام حسین (ع) در روز اربعین نائل می‌شدند.

امسال به خاطر ویروس کرونا و مشکلات پیش آمده آن توفیق زیارت از زائران حسینی گرفته شده است. رهبر معظم انقلاب با اشاره به همین مشکلات برای راهپیمایی اربعین امسال فرمودند: ملت ایران عاشق امام حسین(ع) و زیارت اربعین‌اند اما قضیه راهپیمایی اربعین صرفاً متوقف به صلاحدید مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا است که تاکنون با انجام آن مخالفت کرده‌اند، بنابراین همه باید تابع و تسلیم باشند.

ایشان همچنین فرمودند: اظهار ارادت باید از منازل انجام شود همچنان‌ که در روز اربعین چند زیارت وارد است و مردم می‌توانند با خواندن آنها، به پیشگاه حضرت سیدالشهداء(ع) شکوه کنند که ما آرزوی حضور داشتیم اما با این وضع مقدور نشد تا ان‌شاءالله آن حضرت عنایت و کمکی بفرمایند. "گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم".

ساختار کتاب

کتاب وحدت ساختار مشخصی ندارد بلکه بنا به موضوعات درباره بحث وحدت عناوین آن مشخص شده است. عناوین این کتاب عبارت است از:

دیباچه، در جاده های اربعین، چیزی فراتر از وحدت در حال شکل گیری است امت واحده، وحدت در بین مسلمانان، وحدت امکان پذیر است، روی مشترکات باید تکیه کرد، ببینید وضع کشورهای اسلامی چگونه است ؟!، دست خدا بر سر جماعت است، اعتصام به حبل محکم الهی، همه کشورهای اسلامی از اتحاد سود می برند، ایجاد عزت، وحدت کلید دستیابی به عزت و استحکام، موجب ترقی و تعالی، موجب ناامیدی دشمن، مایه اعزاز و احترام، بازتاب در دنیا، امروز دنیای اسلام دچار محنتهای بزرگی است،  امیدوار ساختن دشمن، تسلط دشمن، موانع وحدت، دست مغرض تفرقه افکن دشمنان اسلام، رمز موفقیت ابرقدرت ها در ایجاد تفرقه است، نسبت به اهل بیت پیغمبر ارادت دارند، اربعین حسینی سرآغاز وحدت فراگیر است، طريقه ایجاد وحدت، مسلمانان یک تن واحدند، کشورهای اسلامی، ملت های مسلمان، روسا و روشنفکران کشورهای اسلامی، مصادیق اربعینی، اینجا وحدت "در عمل" معنا می شود، راهکارهای کلی ایجاد وحدت اسلامی، راهکارهای عملی برای ایجاد وحدت در راهپیمایی اربعین حادثه عجیبی بود، حادثه امسال اربعین کربلا، از بین بردن سوء ظن، اهانت و سوء نیت، ایجاد وحدت میان ملت های مسلمان، ایجاد وحدت میان کشورهای اسلامی، جلوگیری از گفتگوهای اختلاف برانگیز و نمایش وحدت در اظهارات روسا و روشنفکران کشورهای اسلامی، تجلی عزم راسخ مسلمانان در حادثه پیاده روی اربعین، نمایش اجتماع و حضور مسلمین در حادثه پیاده روی اربعین، ایجاد و نمایش وحدت در جهت گیری های کلی ملت های اسلامی و سخن پایانی.

ویژگی های اثر

1. پرداختن به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در بحث وحدث

2. بررسی بحث وحدت در اربعین حسینی

3. پرداختن به راهکارهای عملی ایجاد وحدت

4. جلوگیری از اختلاف افکنی

برشی از کتاب

در صفحه 63 و 64 این کتاب درباره وحدت در اربعین حسینی این مطالب نگاشته شده است:

پیاده روی اربعین بستر وحدت جهان اسلام است. اربعین یک نماد و یادگاری از قیام عاشوراست که معجزه‌وار توانسته مایه وحدت میلیون‌ها نفر باشد. این نعمت الهی برای شیعیان می تواند به نمادی برای وحدت و یکپارچگی تبدیل شود.

راهپیمایی اربعین دارای آدابی است که رعایت آنها می تواند زمینه های وحدت را بیش از پیش گسترش دهد. فراموش کردن نژاد، زبان و رنگ در مسیر راهپیمایی می تواند به خوبی زمینه وحدت جهان اسلام را فراهم کند. بعد دیگر پیاده روی اربعین بحث رفتار مهمان و احترام به میزبان است. مردم عراق با روی باز می پذیرند که از عاشقان امام حسین سالن پذیرایی کنند. وظیفه مردم ایران و دیگر کشورها این است که به میزبانی مردم عراق احترام بگذارند تا بتوان به طرف وحدت گام برداشت.

زیارت روز اربعین، از دیدگاه تاریخی ، ریشه در زیارت جابر بن عبدالله انصاری صحابی جلیل القدر رسول اعظم دارد. او به همراه عطیه برای اولین بار از مدينه به کربلا آمد و به زیارت امام حسین عال توفیق یافت؛ بنابراین می توان زیارت او را در روز اربعین، سرآغاز این حرکت پر برکت دانست. «رفتن جابر بن عبدالله وا عطیه به زیارت امام حسین طلا در روز اربعین، سرآغاز حرکت پربرکتی بود که در طول قرن ها تا امروز، پیوسته و پی در پی این حرکت؛ پرشکوه تر، پرجاذبه تروا پرشور تر شده است و نام و یاد عاشورا را روز به روز در دنیا زنده تر کرده است.» اولین شکوفه های عاشورایی در اربعین شکفته شد.

اولین جوششهای چشمه محبت حسینی که شط همیشه جاری زیارت را در طول این قرن ها | به راه انداخته است، در اربعین پدید آمد. مغناطیس پرجاذبه ی حسینی ، اولین دل ها را در اربعین به سوی خود جذب کرد.» «همان نقطه ای که روزی تصور می شد همه چیز در آنجا دفن شد؛ اصالت ها، حقیقت‌ها، ارزش‌ها و همه جلوه های اسلام ناب پیغمبر(ص) که از میان رفت و تمام شد.

انتشارات شهید کاظمی، کتاب «وحدت» را در در قطع رقعی و 90 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات شهید کاظمی به آدرس: قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد 131 تلفن: 37840844 025 مراجعه نمایند./826/ن601/ق

اربعین حسینی سرآغاز وحدت فراگیر

ارسال نظرات