۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۶۶۵۴۷۳

نمایشگاه شرح بی‌نهایت ایثار؛ نگاهی به نقش آفرینی بانوان در انقلاب اسلامی

نمایشگاه شرح بی‌نهایت ایثار؛ نگاهی به نقش آفرینی بانوان در انقلاب اسلامی
اصفهان - داشدار گفت: در نمایشگاه شرح بی‌نهایت ایثار تلاش شده تا به نقش آفرینی بانوان در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداخته شود.

الهه داشدار معاون فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با اشاره به برگزاری نمایشگاه «شرح بی‌نهایت ایثار» در مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، گفت: این نمایشگاه با موضوع تأثیرپذیری زنان انقلابی از زنان عاشورایی برگزار شده است.

مسؤول اجرایی نمایشگاه شرح بی نهایت ایثار در ادامه افزود: فلسفه شکل‌گیری این نمایشگاه این است که معمولا وقتی نقش آفرینی بانوان در دفاع مقدس بررسی می‌شود بیشتر مقوله فعالیت زنان در بحث پرستاری و مادری شهدا مورد توجه واقع می‌شود و از نقش آفرینی و عامل تشویق برای حضور رزمندگان در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل غفلت می‌شود.

نقش آفرینی زنان در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی

داشدار با بیان اینکه چهلمین سالگرد دفاع مقدس با ایام پیاده روی اربعین تقارن پیدا کرده است، اظهار کرد: اگر زنان تأثیرگذاری در واقعه عاشورا حضور داشتند، در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز بانوانی حضور داشتند که همان نقش بانوان عاشورایی و نقش آفرینی آنها را متناسب با شرایط دفاع مقدس و انقلاب اسلامی داشتند.

معاون فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه الزهرا(س) خاطرنشان کرد: نمایشگاه شرح بی‌نهایت ایثار یک نمایشگاه راوی محور است که بازدید کنندگان با ورود به هر غرفه علاوه بر بازدید از غرفه و تماشای قطعه فیلمی که متناسب با موضوع غرفه در نظر گرفته شده است و راوی نیز به تشریح موضوع غرفه می‌پردازد.

وی ادامه داد: نخستین غرفه اختصاص به مادران شهدا دارد و مقایسه ای میان ام وهب به عنوان یک بانوی مسیحی که فرزندش در رکاب امام حسین(ع) شهید می‌شود و دشمن سر فرزندش را به او می‌دهد و او نیز سر را به سمت دشمن پرتاب کرده و می‌گوید چیزی که در راه خدا داده‌ام را پس نخواهم گرفت و مادران شهدای دفاع مقدس که چنین سیره‌ای داشته‌اند صورت گرفته، در عاشورا هفت مادر حضور داشته‌اند که چنین عملکردی داشته‌اند.

مادرانی که در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی 4 شهید تقدیم کردند

مسؤول اجرایی نمایشگاه شرح بی نهایت ایثار به شهادت چهار فرزند حضرت ام البنین در روز عاشورا اشاره کرد و گفت: در سیر نمایشگاه به وجود مادرانی با 4 فرزند شهید اشاره شده است و حتی مادرانی هستند که در یک روز دو فرزند آنها به شهادت رسیده‌اند، مادر شهیدان خودسیانی و شهیدان سجادیان و شهیدان جعفریان که فرزندان ایشان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند از جمله این مادران هستند.

معاون فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه الزهرا(س) در ادامه خاطرنشان کرد: غرفه بعدی به مقایسه همسر زهیر بن قین به نام «دلهم» با همسران شهدا و رزمندگان دفاع مقدس و مدافع حرم، زمانی که امام حسین(ع) پیکی فرستادند برای دعوت زهیر، او از پذیرش دعوت امتناع کرد اما همسرش او را تشویق به پذیرفتن دعوت امام حسین(ع) و پیوستن او به سپاه ایشان کرد و زهیر نیز پس از پذیرفتن دعوت امام همسر خود دلهم را طلاق داد تا به سوی قبیله خود بازگردد و زهیر در رکاب امام حسین(ع) شهید شد.

وی خاطرنشان کرد: چنین زنانی در دوران دفاع مقدس نیز بسیار وجود داشته‌اند که مشوق همسران خود برای حضور در جبهه بوده‌اند و موارد بسیاری در این خصوص در تاریخ دفاع مقدس وجود دارد.

ماجرای شهید روحانی که برنامه امتحانی دختر خود را امضا کرد

داشدار با بیان اینکه یکی از معجزات امام حسین(ع) صحبت کردن سر مقدس ایشان با حضرت رقیه(س) در خرابه شام است، تصریح کرد: بنابر فرموده قرآن کریم شهدا زنده‌اند و در نزد خداوند روزی می‌خورند، تطبیق چنین معجزاتی در میان شهدای دفاع مقدس هم وجود دارد مانند روحانی شهید سید مجتبی صالحی خوانساری که پس از شهادتشان برنامه امتحانی دخترشان را امضا می‌کنند و می‌نویسند «ملاحظه شد و نظارت دارم» و این موضوع با سنجش دست خط  و خط شناسی این شهید گرانقدر مورد تأیید قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه الزهرا(س) به توجه ویژه و جدی حضرت زینب(س) به مسأله عفاف و حجاب در عین اسارت و تحمل مصیبت‌های فراوان اشاره کرد و افزود: بانوان سپاه امام حسین(ع) و حتی دختران خردسال در طول زمان اسارت خود علیرغم تمام مصایبی که بر ایشان وارد شده بود انقیاد ویژه‌ای به حجاب خود داشتند و این موضوع در غرفه پایانی نمایشگاه «شرح بی‌نهایت ایثار» مورد توجه قرار گرفته است.

چادر داشتن بانوان اسیر ایرانی یک پیروزی برای اسرای ایرانی در دوران دفاع مقدس

وی با اشاره به ثبت پنج بانوی اسیر ایرانی در زمان دفاع مقدس در سازمان صلیب سرخ جهانی، اظهار کرد: معصومه آباد یکی از این بانوان است که در خاطرات خود نوشته است که در دیدار با بازرسان صلیب سرخ خواستار چادر شده بودند و بعد از کارشکنی‌های بسیار زیاد عراقی‌ها در نهایت موفق می‌شوند از صلیب سرخ پارچه هایی برای استفاده به عنوان پوشش چادر بگیرند و گفته می‌شود این تهیه چادر به عنوان یک رخداد غرور آفرین برای اسیران ایرانی در آن زمان محسوب می‌شود.

مسؤول اجرایی نمایشگاه شرح بی نهایت ایثار ولایتمداری و رساندن پیام عاشورا به مردم در طول تاریخ و دفاع از ولایت را از دیگر ویژگی‌های حضرت زینب(س) در واقعه کربلا برشمرد و تصریح کرد: همسر شهید مدافع حرم شهید صدرزاده در روز تشییع همسر شهید خود سخنرانی بسیار مهم و کوبنده ای در دفاع از رهبر معظم انقلاب می‌کند و این مسأله قطعا برخاسته از الگویی زینبی است.

معاون فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه الزهرا(س) خاطرنشان کرد: در نمایشگاه «شرح بی‌نهایت ایثار» تلاش شده است در قالبی جدید و نوآورانه فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر که قیام امام حسین(ع) بر مبنای آن بوده است، انجام شود./1304/ت302/ب1

فلسفه نمایشگاه شرح بی‌نهایت ایثار+تصاویرفلسفه نمایشگاه شرح بی‌نهایت ایثار+تصاویرفلسفه نمایشگاه شرح بی‌نهایت ایثار+تصاویرفلسفه نمایشگاه شرح بی‌نهایت ایثار+تصاویرفلسفه نمایشگاه شرح بی‌نهایت ایثار+تصاویرفلسفه نمایشگاه شرح بی‌نهایت ایثار+تصاویرفلسفه نمایشگاه شرح بی‌نهایت ایثار+تصاویرفلسفه نمایشگاه شرح بی‌نهایت ایثار+تصاویرفلسفه نمایشگاه شرح بی‌نهایت ایثار+تصاویرفلسفه نمایشگاه شرح بی‌نهایت ایثار+تصاویرفلسفه نمایشگاه شرح بی‌نهایت ایثار+تصاویر

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات