۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۶۵۴۷۶
آسمان سرخ، زمین ارغوانی (۴۰)

روایت یک بی‌سلیقگی

روایت یک بی‌سلیقگی
درست است که شرایط برای شرکت در راهپیمایی اربعین فراهم نیست اما این دلیلی نمی شود که رسانه ملی و سایر رسانه‌ها در پوشش این رویداد عظیم کوتاهی کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، از حضرت آیت الله جوادی آملی منقول است: "چنانچه که اگر کسی به صورت پیامبر در این عصر مبعوث می‌شد، گزاف نبود که با زبان هنر و سینما بیاید." تبیین چنین جایگاهی برای رسانه و دنیای تصویر از سوی یک مرجع تقلید، وظیفه صاحبان و فعالان این عرصه را سنگین‌تر کرده و باید بسیار مراقبت کنند تا به رسالت خود عمل کرده و به بهترین نحو از این ابزار بهره ببرند.

محرم و صفر اصلی‌ترین مصداق حزن اهل‌بیت (علیهم السلام) است و در اهمیت این دو ماه گرانسنگ همین بس که امام راحل (قدس سره)، دو ماه محرم و صفر را مایۀ زنده نگه داشتن اسلام برمی‌شمردند. وظیفۀ رسانه‌ها در این دو ماه بیش از پیش است و علاوه بر بازنمایی این حزن، باید به نشر معارف و حقیقت آن هم بپردازند.

وظیفۀ سنگین صداوسیما در ایام کرونا

امسال با وجود شیوع ویروس کرونا، دستور ستاد مبنی بر ماندن در خانه و تعطیلی خیلی از مجالس و مراسمات، مردم مسلمان در خانه‌ها و پای تلویزیون به عزاداری پرداختند. در ایام محرم شاهد پوشش‌های خوب و به موقعی از مراسمات عزا از سوی صدا و سیما بودیم و این امر باعث شد، مردمی که در خانه نشسته‌اند هم بتوانند خود را با حال و هوای محرم وفق داده و با جمعیت عزاداران و عاشقان همراه شوند.

به عنوان نمونه می‌توان به برنامه «کوی محبت» که در ایام محرم از شبکه دوم سیما پخش شد اشاره کرد که  به شکل خاصی حس شور و جریان حسینی را در دل مخاطب زنده می‌کرد:

 

تعداد بازدید : 4

تیتراژ برنامۀ کوی محبت، شب‌های محرم

 

هرساله با فرارسیدن ایام صفر و نزدیک شدن به اربعین حسینی، خیل کثیر زوار با پای پیاده و از جای جای جهان در مسیر پیاده‌روی قدم گذاشته و  به سمت مغناطیس حسینی جذب می‌شوند و رسانه‌ ملی نیز با قوت تصاویر زنده این مسیر را برای جاماندگان مخابره می‌کرد و در تلاش بود جاماندگان را هم با پای دل با اهل‌بیت اباعبدالله (علیهم السلام) همگام سازد.

اربعین امسال بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب و تأکید جدی ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر لغو پیاده روی اربعین، غالب مردم ایران از این حرکت عظیم تمدنی بازماندند اما توقع می‌رفت مانند دهه محرم شاهد بازنمایی حال و هوای زوار  اربعینی باشند؛ ولی متأسفانه کم‌کاری صداوسیما در پخش مستقیم و بازنمایی حال و هوای مسیر پیاده‌روی اعتراض مردم را به همراه داشته است.

 

م // روایت یک بی‌سلیقگی

 

گویا ملاحظه صدا و سیما از پوشش دیرهنگام مراسم پیاده‌روی اربعین، جلوگیری از تهییج احساسات مردمی در حرکت به سمت مرزها بوده است اما این دلیل کافی برای پوشش ضعیف از مسیر پر شور پیاده‌روی نبود.

انتظار می‌رفت صداوسیما همچون سال‌های گذشته وبا همان شور و حرارت از اوایل ماه صفر به تهیه گزارش تصویری از فضای زوار پیاده و حرم حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) می‌پرداخت و همزمان بر بسته بودن مرزها تاکید می‌کرد. هرچند مواکب ایرانی حضور ندارند، ولی همچنان عراقی‌ها با همان شور و حرارت در حال خدمت‌رسانی به زوار هستند.

البته شبکه‌های مختلف صدا و سیما در روزهای منتهی به اربعین، با پوشش زنده پیاده‌روی اربعین و برنامه‌های مناسبتی، همان شور و حال سال‌های گذشته را تداعی کرده‌اند اما انتظار این بود که همانند سال گذشته برنامه مدونی برای این ایام داشته باشند./ی704/ق

ارسال نظرات